همکاری دو شرکت نانویی برای تولید تایرهای نانو ساختار با تجهیزات داخلی


یکی از شرکت‌های دانش بنیان برای افزایش خط تولید نانو سیلیکای خود اقدام به خرید دستگاه آسیاب جت هوا از یک شرکت‌ فناور کرده و به گفته آنها با این کار، نانو سیلیکای تولید شده در داخل کشور در ساخت تایرهای نانو ساختار کاربردی شده است.

10/26/2019 12:51:52 PM
کد خبر: 2906

یکی از شرکت‌های دانش بنیان برای افزایش خط تولید نانو سیلیکای خود اقدام به خرید دستگاه آسیاب جت هوا از یک شرکت‌ فناور کرده و به گفته آنها با این کار، نانو سیلیکای تولید شده در داخل کشور در ساخت تایرهای نانو ساختار کاربردی شده است.

به گزارش سارنا به نقل از ایسنا، نانو سیلیکا یا نانو سیلیس ، نانو ذرات اکسید سیلیسیوم (SiO2) است که با حفرات نانویی بر سطح خود به صورت یک نانو ساختار کاملا خالص سنتز می‌شود. نانو سیلیکا یکی از پرمصرف‌ترین نانو مواد در بازار نانو پودرها در سطح جهانی است که در گریدهای مختلف تولید می‌شود.

سیلیکای نانو ساختار (گرید A1) به صورت پودری در صنعت لاستیک یک افزودنی کاملا شناخته شده است که به عنوان تقویت کننده و عامل چسبندگی سیم به کامپاند تایر مورد استفاده قرار می‌گیرد. گرید A2 این ساختار نیز دارای کیفیت مشابه گرید A1 ماده است اما به صورت گرانول برای صنعت لاستیک عرضه می‌شود.

تیم تحقیقاتی یکی از شرکت‌های دانش بنیان پس از سال‌ها تحقیق و توسعه، محصول نانو سیلیکا را در انواع گرید و در مقیاس صنعتی و انبوه تولید کرده و موفق به اخذ تاییدیه از ستاد فناوری نانو شده است. اندازه ذرات پایه انواع گریدهای نانو سیلیکای این شرکت در حدود 15 تا 35 نانومتر است.

نانو سیلیکا گرید تقویت کننده این شرکت به علت دارا بودن مساحت سطح بالا می‌تواند در صنعت لاستیک و پلاستیک به عنوان تقویت کننده مورد استفاده قرار گیرد. نانو سیلیکا در این کاربرد، براساس

علاوه بر آن در صنعت تولید رنگ و رزین و همچنین محصولات پلاستیکی مات‌ کننده‌های متفاوتی مطرح هستند. نانو سیلیکا با ساختار حفره‌ای و توزیع سایز مناسب به عنوان یک مات‌کننده متوسط و کاملا اقتصادی در تولید انواع رنگ‌ها استفاده می‌شود. کیفیت مات‌کنندگی این  محصول تولید شده در این شرکت دانش بنیان حد واسط کیفیت مات‌کننده‌های چینی و مات‌کننده Acematt OK412 بوده اما با توجه به قیمت، استفاده از مات‌کننده نانو سیلیکا، صرفه اقتصادی قابل توجهی برای مصرف کننده ایجاد می‌کند. محصول نانو سیلیکا گرید مات‌کننده تولید شده به صورت سیلیکای خالص و سیلیکای اصلاح شده با عوامل آلی به بازار عرضه می‌شود. این ماده علاوه بر صنعت رنگ و رزین در تولید مصنوعات پلیمری و چرم مصنوعی نیز کاربرد دارد.

محصول نانو سیلیکا گرید A7 به عنوان ماده‌ای نانو حفره و با ساختار بالا به عنوان عامل آنتی کیک قوی شناخته می‌شود که از سوی این شرکت تولید شده است. این گرید از نانو سیلیکا توان جذب مایعات تا بیش از 3 برابر وزن خود را دارد. همین خاصیت باعث مصرف نانو سیلیکا در طیف گسترده‌ای از محصولات کشاورزی و شیمیایی شده است. نانو سیلیکا گرید A7 به عنوان عامل خشک‌کن در تولید سموم گرانولی (GW) و یا حامل در تولید سموم پودری (PW) مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گرید از نانو سیلیکا همچنین در تولید افزودنی‌های معدنی و دارویی خوراک دام و نیز سایر مواد شیمیایی پودری به عنوان عامل ضدکلوخه و آنتی کیک مصرف می‌شود. افزودن مقادیر اندکی نانو سیلیکا به مواد پودری که تمایل به کلوخه‌شدن دارند به شدت باعث روانی پودر (free flow) گردیده و از کلوخه شدن آن حتی در انبارش‌های طولانی جلوگیری می‌کند.این گرید از نانو سیلیکا در تولید کودهای کشاورزی، پودر آتش نشانی، رنگ‌های پودری الکترواستاتیک و مواد مشابه نیز به عنوان عامل آنتی کیک و ضد کلوخه عمل کرده و باعث ایجاد خاصیت روانی (free flow) در پودر خواهد شد.

در حال حاضر از محصولات نانو ساختار این شرکت برای تولید لاستیک‌های نانویی یکی از شرکت‌های تولید کننده تایر خودروها بهره استفاده می‌شود. بر این اساس این شرکت دانش بنیان اخیر برای افزایش ظرفیت خط تولید نانوسیلیکای خود، دستگاه آسیاب جت هوا یکی دیگر از شرکت‌های فناور را ریداری کرده است. با این افزایش ظرفیت تولید، امکان پاسخ‌دهی به نیاز نانوسیلیکای داخل کشور فراهم شده است.

یکی از مزیت‌های دستگاه "آسیاب جت هوا" این است که حداقل تماس مواد با دیواره‌ها و کاهش میزان آلودگی ناشی از سایش در مواد ساینده و سخت را دارد. مزیت دیگر این آسیاب، عدم افزایش دمای مواد در حین خردایش یا "دی‌اگلومراسیون" بوده که این ویژگی موجب می‌شود تا پردازش مواد حساس به حرارت امکان‌پذیر شود. علاوه‌براین در این آسیاب محدودیتی از نظر میزان سختی ماده، افزایش دما و نوع ماده وجود ندارد. از این آسیاب می‌توان برای تولید انواع نانوپودرها نظیر نانوسیلیکا و نانوآلومینا استفاده کرد. این دستگاه ظرفیت تولید ۲۵ کیلوگرم محصول در ساعت را دارد.

آسیاب‌کاری یکی از روش‌های متداول تهیه‌ پودر است. آسیاب گلوله‌ای سیاره‌ای و آسیاب پره گلوله این شرکت گواهی نانومقیاس را از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو دریافت کرده است.

این شرکت تولید کننده آسیاب تاکنون موفق به فروش بیش از ۱۰۵ دستگاه آسیاب گلوله‌ای-سیاره‌ای شده است ضمن آنکه بسیاری از دانشگاه‌های داخل کشور نیز این دستگاه را خریداری کرده‌اند.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.