شکسته‌شدن قیمت جهانی افزاره میکروسکوپ AFM از سوی محققان کشور/معرفی محصول در نمایشگاه ساخت داخل


از آنجایی که آنالیزهای مربوط به میکروسکوپ نیروی اتمی گران است و بسیاری از مراکز آزمایشگاهی از ارائه خدمات آن خودداری می‌کنند، محققان یکی از شرکت‌های فناور با ساخت پروپ این میکروسکوپ و شکستن قیمت‌های جهانی آن، امکان ارائه خدمات بیشتر در این زمینه با هزینه‌های پایین را در کشور فراهم کردند.

11/13/2019 10:04:14 AM
کد خبر: 3045

از آنجایی که آنالیزهای مربوط به میکروسکوپ نیروی اتمی گران است و بسیاری از مراکز آزمایشگاهی از ارائه خدمات آن خودداری می‌کنند، محققان یکی از شرکت‌های فناور با ساخت پروپ این میکروسکوپ و شکستن قیمت‌های جهانی آن، امکان ارائه خدمات بیشتر در این زمینه با هزینه‌های پایین را در کشور فراهم کردند.

به گزارش سارنا، میلاد قارونی، مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا، از طراحی و ساخت "تیپ" (پروپ) میکروسکوپ AFM خبر داد و گفت: قطعه ساخته شده، افزاره‌ای است که در میکروسکوپ نیروی اتمی AFM‌ برای تصویربرداری در مقیاس نانومتری سطوح به کار می‌رود.

وی با بیان اینکه این قطعه، بخش مصرفی میکروسکوپ‌های نیروی اتمی به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: این قطعه که بر روی میکروسکوپ‌های AFM نصب می‌شود، تاکنون وارداتی بوده است و در یک سال اخیر که قیمت دلار بالا رفته است، هم واردات آن با مشکلاتی مواجه شده و در صورت واردات با قیمت‌های بسیار بالایی عرضه می‌شود.

قارونی با بیان اینکه از دو سال گذشته طراحی و ساخت این قطعه را شروع کردیم، اظهار کرد: کشورهای آمریکا، سوئیس و روسیه سازنده این قطعه هستند و درحال حاضر ما موفق به ساخت این قطعه در کشور شدیم و درصدد هستیم که این محصول را در نمایشگاه "ایران ساخت" سال جاری معرفی کنیم، ضمن آنکه برای صادرات آن اقدام کردیم.

این محقق قطعه ساخته شده را نوعی سنسور و افزاره دانست و گفت: این قطعه یک جزء نانویی دارد که در نوک این قطعه قرار می‌گیرد. این نوک نانویی در زمان تماس با سطح، با نیروهای اتمی سطح برهمکنش می‌کند و بر اثر آن قادر است پستی و بلندی‌های سطح را در ابعاد نانومتری تشخیص دهد.

وی مصرفی بودن این قطعه را از ویژگی‌های افزاره تولید شده دانست و یادآور شد: آزمایشگاه‌هایی که از میکروسکوپ‌های نیروی اتمی AFM استفاده می‌کنند، روزی دو تا سه عدد از این قطعه باید استفاده کنند؛ چرا که همانند مداد نوک این "پروپ"در طی استفاده، کند می‌شود.

قارونی در این باره توضیح داد: این قطعه برای اسکن کردن سطح، با فاصله نانومتری از سطح کشیده می‌شود و به همین دلیل به مرور کندتر خواهد شد و در صورتی که بخواهیم با استفاده از این قطعه دائما تصویربرداری کنیم، به روزی دو تا سه قطعه نیاز داریم.

مجری طرح، قیمت نمونه خارجی این قطعه را ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان ذکر کرد و گفت: اگر بخواهیم روزی دو تا سه قطعه استفاده شود، روزی دو میلیون هزینه نیاز دارد و قیمت نمونه داخلی این محصول سه تا چهار برابر کمتر از نمونه خارجی است.

این محقق با بیان اینکه از ابتدا تا انتهای این محصول در داخل کشور تولید شده است، یادآور شد: کیفیت محصول تولید شده از کیفیت نمونه شرکت روسی بالاتر است و به دنبال رقابت‌پذیر بودن آن با نمونه آمریکایی هستیم.

به گفته مجری طرح، در حال حاضر، شمار قابل‌توجهی از آزمایشگاه‌های مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی کشور به میکروسکوپ نیروی اتمی (AFM) مجهز شده‌اند. آنالیز AFM یک آنالیز بسیار قوی و دارای مدهای متنوع و کاربردی است، اما به دلیل گران بودن تیپ آن، این آنالیز مورد استفاده گسترده محققان قرار نگرفته است و مراکز نیز به همین دلیل یا از ارائه خدمات به بیرون خودداری کرده و یا به‌صورت کاملاً محتاطانه و با تعداد کم به سرویس‌دهی می‌پردازند. با ایجاد فضا برای ساخته‌شدن تیپ AFM در کشور و شکسته شدن قیمت جهانی آن، این آنالیز می‌تواند به‌صورت گسترده مورد استفاده محققان و پژوهشگران کشور قرار گیرد.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.