منتخب تصاویر فضایی روزهای اخیر از نگاه "اسپیس"


پایگاه خبری "اسپیس" منتخبی از اخبار فضایی برتر روزهای اخیر را منتشر کرد.

10/28/2019 9:14:53 AM
کد خبر: 2919

پایگاه خبری "اسپیس" منتخبی از اخبار فضایی برتر روزهای اخیر را منتشر کرد.

به گزارش سارنا به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، پایگاه اسپیس منتخبی از اخبار فضایی برتر روزهای اخیر را منتشر کرده است.

نخستین پیاده روی فضایی زنانه

اولین پیاده روی فضایی زنانه که دفعه گذشته به دلیل نبود لباس فضایی مناسب به تعویق افتاده بود، بالاخره ۱۸ اکتبر توسط دو فضانورد زن و به مدت بیش از ۷ ساعت برای تعویض یک باتری خورشیدی انجام شد.

نخستین پیاده روی فضایی کاملا زنانه ناسا که قرار بود در ماه مارس انجام شود، به دلیل نبود لباس فضایی متناسب با هر دو فضانورد زن لغو شد، اما اکنون این رویداد تاریخی بالاخره با موفقیت انجام شد.طی این پیاده روی فضایی دو فضانورد زن به نام "کریستینا کخ"(Christina Koch) و "جسیکا میر"(Jessica Meir) به مدت بیش از ۷ ساعت از ایستگاه بین المللی فضایی خارج شدند و یک واحد باتری که چند روز پیش پس از نصب باتری‌های جدید لیتیوم-یون در خارج از ایستگاه فضایی قادر به فعالیت نبود، تعویض کردند.این پیاده روی فضایی پنجمین پیاده روی فضایی "کریستینا کخ" بود، اما برای "جسیکا میر" نخستین تجربه بود.

۴۰۰ تصویر در یک قاب

ناسا ۴۰۰ تصویر را که "کریستینا هاموک کخ" (Christina Hammock Koch) فضانورد آمریکایی طی ماموریت خود در ایستگاه فضایی بین المللی هنگام عبور از مناطق خاص ثبت کرده را با یکدیگر ترکیب کرده و یک تصویر جذاب از آن ایجاد کرده است.

این تصویر از بیش از ۴۰۰ عکس که توسط کریستینا کخ از ایستگاه فضایی بین المللی گرفته شده، (ISS) گردآوری شده است. وی هنگامیکه ۵ ژوئیه ۲۰۱۹ در ایستگاه فضایی بین المللی در حال عبور از کشور نامیبیا به سمت دریای سرخ بود این تصاویر را ثبت کرده بود.

در این تصویر  ترکیبی که ناسا آن را ایجاد کرده است شهرها به صورت رگه‌های خال دار زرد-سفید کمرنگ نمایان هستند. بسیاری از خطوط باریک‌تر با رنگ‌های نارنجی تیره‌تر آتش سوزی فصلی هستند. در قسمت بالا این عکس نیز  می‌توانید صاعقه و رعد و برق را که درخشان و به رنگ سفید است، مشاهده کنید. رنگ‌های ترکیبی سبز و زرد کمرنگ که در تصویر قابل مشاهده هستند نیز از جوی فوقانی که به نام "نور خورشید" (Airglow) شناخته می‌شود، ثبت شده است. "نور خورشید" (airglow) به روشنایی که در هنگام غروب به علت تابش آفتاب در جو زمین پدید می‌آید، اطلاق می‌شود.

"نور خورشید" برخی از فضای بالایی جو را نشان می‌دهد و این می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا در مورد حرکت ذرات در نزدیکی زمین و فضا به خصوص درباره ارتباط جو فضا و جو زمین، اطلاعاتی به دست آورند. ماهواره‌ها یک راه برای مطالعه این منطقه ارائه می‌دهند.

سیاره سرخ از منظر مریخ‌نورد "کنجکاوی"

"مریخ نورد کنجکاوی"(Mars Curiosity rover) چندی پیش تصویر جدیدی از خود در سیاره سرخ ثبت کرد که ناسا این تصویر را منتشر کرده است. این مریخ نورد در تاریخ ۱۱ اکتبر پس از آنکه دومین آزمایش "شیمی خیس"(wet chemistry) خود را با استفاده از حلال‌ها برای کمک به آزمایشگاه قابل حمل آن در شناسایی مولکول‌های مبتنی بر کربن مورد نیاز برای تشکیل زندگی که "ترکیبات آلی"(organic compounds) نام دارند، به پایان رساند یک سلفی از خود گرفت.در حدود ۹۸۴ فوت(۳۰۰ متر) پشت این مریخ نورد، منطقه "ورا روبن ریج"(Vera Rubin Ridge) قرار دارد که کنجکاوی تقریباً یک سال پیش از آن خارج شد. جلوتر از این منطقه، می‌توانید گودال گیل و لبه شمالی این گودال را مشاهده کنید. کنجکاوی به کوه شارپ که کوهی به طول ۵ مایل(۵ کیلومتری) است و در داخل گودال قرار دارد، صعود کرده و این سلفی را از خود به ثبت رسانده است.

سحابی خرچنگ

تلسکوپ فضایی هابل هنگامیکه در حال ثبت تصویری از  سحابی خرچنگ بود همچنین به طور ناگهانی موفق به ثبت تصویر یک سیارک نیز شد. سحابی خرچنگ بقایای یک ابرنواختر است که در حدود ۶ هزار و ۳۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارد و در صورت فلکی گاو واقع شده است. سیارک که هابل تصویر آن را ثبت کرده " 2001 SE101" نام دارد .این عکس ابتدا در سال 2005 به رنگ سیاه و سفید ثبت شد اما اخیرا یک ستاره شناس  آماتور در آلمان به نام "ملینا تونوت" (Melina Thévenot) آن را رنگی و ویرایش کرده است. سیارک 2001 SE101 را می توان در پایین و سمت چپ تصویر و به صورت یک خط خمیده مشاهده کرد.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.