استیضاح ترامپ و نقره داغ کردن بن سلمان؛ سرنوشت دست کنگره است


کنگره آمریکا خواسته یا ناخواسته در مسیری قرار گرفته که شاید بتواند در انتهای آن انتقام ملت های مظلوم را از عاملان جنایت های چند سال اخیر جهان بگیرد.

12/11/2018 1:29:28 PM
کد خبر: 535

به گزارش سارنا به نقل از مهر، شاید «محمد بن سلمان» به هیچ وجه تصور نمی کرد که روزی اعتبار و آبروی وی و خاندان سلطنتی عربستان در دستان نمایندگان کنگره آمریکا قرار بگیرد و سنای ایالات متحده تبدیل به کابوس شبانه وی شود.

بن سلمان که به مدد ثروت آل سعود و حمایت های بی چون چرای آمریکا از وی در خصوص جنگ یمن، سرکوب مخالفان داخلی، به گروگان گرفتن نخست وزیر لبنان، سرکوب گسترده شیعیان قطیف و ... گمان می کرد قدرتمندترین فرد جهان است اکنون در وضعیتی گرفتار شده که شاید هیچ راه فراری از آن وجود نداشتته باشد.

از تمسخر ترامپ تا حملات گزنده سنا

ماه عسل بن سلمان با آمریکا از ماه اکتبر و بعد از ماجرای قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد عربستانی، در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه به پایان رسید. در این میان هر چند ریاض هزینه های زیادی کرد تا به هر نحو ممکن شخص بن سلمان را از پرونده قتل خاشقجی دور کند اما اسناد و مدارکی درباره این جنایت وجود دارد و سناتورهای آمریکا در جریان آنها قرار گرفتند همگی بر نقش انکار ناپذیر ولیعهد جوان در این قتل تاکید دارند.

سناتورهای آمریکا با تکیه بر این اسناد بر لزوم برخورد با بن سلمان تاکید دارند. بن سلمانی که به دلیل خریدهای گسترده نظامی از آمریکا زمانی نه چندان دور از سوی ترامپ به سخره گرفته شده بود.

در همین رابطه در آخرین دور از حملات لفظی به عربستان، «لیندسی گراهام» سناتور جمهوریخواه ایالت کارولینای جنوبی در مصاحبه با شبکه خبری فاکس نیوز ادعا کرد: اگر آمریکا نبود، ظرف یک هفته همه در عربستان، فارسی حرف می‌زدند. نیاز ما به آن‌ها (سعودی ها) به مراتب کمتر از نیاز آنها به ما است. همکاری آمریکا با محمد بن سلمان (MBS) و رژیم قاتل وی به آمریکا ضربه می زند. ارتش آن‌ها (سعودی ها) توان جنگیدن ندارد.

علاوه بر گراهام، سناتور جمهوریخواه «باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی سنا  اعلام کرده در نظر دارد طرح قطعنامه ای را ارائه دهد که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان را مسئول قتل «جمال خاشقچی» معرفی خواهد کرد.

رئیس کمیته روابط خارجی سنا اظهار داشت: این قطعنامه محمد بن سلمان را مسئول آن قتل معرفی می کند و این یک بیانیه قوی از سوی جمهوریخواهان است. این یک محکومیت قوی یک ولیعهد است و آنها را مسئول قتل یک روزنامه نگار می داند.

کورکر امیدوار است که امروز سه شنبه بتواند با کنار گذاشتن روال معمول کمیته روابط خارجی، قطعنامه را مستقیما به صحن سنا ببرد. این سناتور ایالت تنسی اظهار داشت: امیدوارم که سنا حمایت گسترده ای از آن به عمل آورد. تصور می کنم که این اتفاق خواهد افتاد.

وی در پاسخ به سئوالی درباره مفاد این قطعنامه تصریح کرد: این قطعنامه رسما محمد بن سلمان را مسئول قتل خاشقجی معرفی می کند... این یک بیانیه قاطع از سوی سناتورهای جمهوریخواه است. یک محکومیت مستحکم و قاطع علیه ولیعهد سعودی و مسئول دانستن وی به خاطر قتل یک روزنامه نگار. این یک بیانیه قاطع از سوی سنا ایالات متحده است و تصور می کنیم این قطعنامه تصویب شود.

هفته گذشته سناتور جمهوریخواه «لیندسی گراهام» نیز از سوی شماری از سناتورهای جمهوریخواه و دموکرات قطعنامه ای را ارائه کرد که بن سلمان را در قتل خاشقجی «همدست» معرفی می کند.

«کریس مورفی» سناتور دموکرات، «مایک لی» سناتور دموکرات و «برنی سندرز» سناتور مستقل هم قطعنامه مشترکی ارائه کرده اند که هدف آن پایان دادن به حمایت آمریکا از تجاوز سعودی ها و ائتلاف عربی تحت سرکردگی ریاض به یمن است. انتظار می رود سنا روز چهارشنبه این قطعنامه را بررسی کند.

در خصوص این قطعنامه  واشنگتن پست گزارش داد که سنای آمریکا تا پیش از پایان سال ۲۰۱۸ به صورت رسمی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان را  به دلیل قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی محکوم خواهد کرد.

همچنین بر اساس این طرح، از ولیعهد عربستان خواسته خواهد شد تا دیگر سیاست‌های خصمانه در خلیج فارس را متوقف کند.

علاوه بر آن، گزینه توبیخ ترامپ به دلیل حمایت از بن سلمان در این طرح گنجانده شده است.

هراس ترامپ از استیضاح

کنگره آمریکا فقط درصدد نقره داغ کردن بن سلمان نیست بلکه برنامه ویژه ای را نیز برای دونالد ترامپ در نظر گرفته است. در همین رابطه یک منبع آگاه به شبکه خبری «سی‌ان‌ان» گفته «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا درباره اینکه نمایندگان دموکرات در مجلس نمایندگان ممکن است او را استیضاح کنند ابراز نگرانی کرده است.

این منبع همچنین به سی‌ان‌ان گفته ترامپ استیضاح را یک احتمال واقع» می‌داند ولی مطمئن نیست که اتفاق بیفتد. یک منبع دیگر در کاخ سفید به سی‌ان‌ان گفته دستیاران ترامپ معتقدند تنها مسئله‌ای که ممکن است موجب آغاز روند استیضاح شود، تخلفات مالی وکیل شخصی ترامپ، «مایکل کوهن» و پرداخت پول توسط او به زنانی است که ترامپ با آنها رابطه غیر اخلاقی داشته است.

صحبت از احتمال استیضاح ترامپ در روزهای اخیر، بعد از شکایتی که دادستان‌ها از او در منطقه جنوبی نیویورک‌ تنظیم کرده‌اند شدت گرفته است. در آن شکایت‌نامه، دادستان‌ها برای اولین بار به طور مستقیم ادعا کرده‌اند که اقدامات غیرقانونی وکیل ترامپ به دستور شخص او انجام شده است.

دموکرات‌ها در روزهای اخیر گفته‌اند که اقدامی که ترامپ انجام داده جزو «جرایم قابل استیضاح» است و او حتی ممکن است بعد از اتمام دوره اول ریاست‌جمهوری روانه زندان شود.

«جری ندلر»، رئیس آتی کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا گفته که این ادعاها، در صورت اثبات مصداق جرم قابل استیضاح هستند.

مایکل کوهن برای اولین بار در ماه سپتامبر ادعا کرد که ترامپ به او دستور داده این وجوه غیرقانونی را به عنوان حق‌السکوت به «استورمی دنیلز»، بازیگر فیلم‌های مستهجن و «کارن مک‌دوگال»، مدل نشریه «پلی‌بوی» پرداخت کند.

دادستان‌ها در یک سند اتهام که جمعه برای کوهن تنظیم کرده‌اند ادعاهای او علیه ترامپ را تأیید کرده و خواستار در نظر گرفتن مجازات حبس برای کوهن شده‌اند.

روند استیضاح و شانس موفقیت آن

در خصوص امکان استیضاح ترامپ بی بی سی در گزارشی می نویسد: اگر دونالد ترامپ رئیس جمهور نبود، ادعاهای مطرح شده در دادگاه مایکل کوهن، وکیل سابق او، می‌توانست به باز شدن پرونده‌ای قضایی علیه وی منجر شود.

حقوقدان ها می‌گویند که پیگرد قضایی ترامپ ‌در زمان ریاست جمهوری او امکان‌پذیر نیست و تنها راه برکناری او از این مقام، استیضاح او است.

اما آیا چنین کاری امکان‌پذیر است؟ کدام روسای جمهور آمریکا تا کنون استیضاح شده‌اند و نتیجه آن چه بوده؟ جواب این سوال‌ها ممکن است غیرمنتظره باشد.

در شرایط فعلی استیضاح به معنای وارد کردن اتهاماتی از سوی کنگره آمریکا است که می‌تواند مقدمه‌ای برای محاکمه رئیس جمهور باشد. قانون پیش بینی کرده که رئیس جمهوری، معاون رئیس جمهوری و مقامات کشوری ایالات متحده را می توان پس از استیضاح به خاطر خیانت به کشور، رشوه خواری و سایر جرایم و جنبه های مرتبط با مناصب اصلی دولتی و محکومیت به خاطر این جرایم از سمت هایشان برکنار کرد.

روند استیضاح باید از مجلس نمایندگان شروع شود و به جریان افتادن آن به رای اکثریت نمایندگان (نصف به علاوه یک) نیاز دارد. در صورت کسب این رای، محاکمه در سنا برگزار خواهد شد.

در این مرحله رای دوسوم نمایندگان سنا برای برکناری رئیس جمهور لازم است. در تاریخ ایالات متحده آمریکا هرگز چنین اتفاقی نیفتاده است.

با آن که تهدید به استیضاح در موارد متعددی مطرح بوده، تنها دو رئیس جمهور آمریکا واقعا استیضاح شده‌اند.

بیل کلینتون، چهل و دومین رئیس جمهور آمریکا، به دلیل شهادت دروغ در مقابل هیئت منصفه و ممانعت از اجرای عدالت، استیضاح شد. کلینتون درباره ماهیت رابطه‌اش با مونیکا لوینسکی دروغ گفته بود و ظاهرا از او هم خواسته بود که دروغ بگوید.

مجلس نمایندگان با ۲۲۸ رای مثبت در برابر ۲۰۶ رای منفی برای اتهام اول و ۲۲۱ در برابر ۲۱۲ برای اتهام دوم، استیضاح بیل کلینتون را کلید زد.

باید در نظر داشت که در آن زمان، یعنی دسامبر ۱۹۹۸، میزان محبوبیت کلینتون در نظرسنجی‌ها ۷۲ درصد بود. وقتی مصوبه استیضاح در سال ۱۹۹۹ به سنا رسید، رایی حتی نزدیک به دوسوم لازم برای برکناری او هم به دست نیامد و کلینتون رئیس جمهور ماند.

تنها رئیس جمهور دیگری که در تاریخ ایالات متحده استیضاح شده است «اندرو جانسون» بود که به عنوان هفدهمین رئیس جمهور آمریکا از سال ۱۸۶۵ به مدت چهار سال این مقام را بر عهده داشت. مجلس نمایندگان در سال ۱۸۶۸ استیضاح او را تصویب کرد. استیضاح جانسون، تنها ۱۱ روز بعد از برکناری ادوین استنتون، وزیر جنگ او به رای گذاشته شد. این وزیر با سیاست‌های رئیس جمهور موافق نبود.

تشابه اخراج استنتون در آن زمان و جیمز کومی، رئیس سابق اف‌بی‌آی، در زمان حاضر از چشم رسانه‌های آمریکایی پنهان نمانده است. با وجود این، بر خلاف کلینتون، اندرو جانسون با اختلاف بسیار کمی از رای‌گیری سنا جان سالم به در برد و اکثریت دوسوم تنها با یک رای شکسته شد.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.