امیرعبداللهیان: بدون لغو تمامی تحریم‌ها راهی برای احیای برجام وجود ندارد


وزیر امور خارجه ایران با اشاره به حسن‌نیت مقامات تهران برای ادامه مذاکرات نتیجه‌بخش تا لغو تمامی تحریم‌های غیرقانونی علیه ملت ایران تأکید کرد: آمریکا و "ترویکای اروپایی" باید بدانند که پنجره مذاکرات برای همیشه باز نخواهد ماند.

12/7/2021 11:56:38 AM
کد خبر: 7756

به گزارش سارنا به نقل از تسنیم، "حسین امیرعبداللهیان" وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مقاله‌ای که به‌طور اختصاصی برای روزنامه "کامرسانت"، چاپ مسکو نوشته، مواضع مقامات تهران در جریان مذاکرات وین درباره احیای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران را تشریح کرده است.

وزیر امور خارجه ایران تأکید کرده است، آمریکا و سه کشور اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) باید درک کنند که پنجره کنونی مذاکرات در خصوص برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، تا ابد باز نخواهد ماند. امیرعبداللهیان گفت: «می‌خواهم این مسئله را مورد تأکید قرار دهم که پنجره کنونی مذاکرات برای همیشه باز نخواهد ماند، آمریکا و سه کشور اروپایی باید این موضوع را به‌خوبی درک کنند. جمهوری اسلامی قصد دارد به تلاش‌های فعال دیپلماتیک در جهت لغو تحریم‌های غیرقانونی آمریکا ادامه دهد، البته در عین حال، ابزارهای مؤثری برای خنثی‌سازی تأثیر این تحریم‌ها و توسعه پایدار اقتصادی کشور در اختیار دارد.»

این دیپلمات بلندپایه تأکید کرد که تهران برای مذاکرات نتیجه‌بخش به‌منظور احیای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در وین آمادگی دارد و قاطعانه درصدد دستیابی به نتیجه مثبت این مذاکرات است. وی افزود: «جمهوری اسلامی ایران به‌رغم عدم اجرای تعهدات غربی‌ها بر اساس توافق هسته‌ای، آمادگی دارد حسن‌نیت خود را برای رسیدن به هدف نهایی لغو تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا نشان دهد و مذاکراتی نتیجه‌بخش را در وین دنبال کند.»

به‌گفته وزیر امور خارجه ایران، وضعیت کنونی پیرامون توافق هسته‌ای به‌دلیل اقدامات واشنگتن است که طی چهار سال گذشته از هیچ تلاشی برای از بین بردن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) کوتاهی  نکرده است، در حالی که مقامات تهران تمام سعی خود را برای زنده نگه‌داشتن این توافقنامه انجام داده‌اند.

امیرعبداللهیان ادامه داد: «در جریان شش دور قبلی مذاکرات برای طرف ایرانی کاملاً مشخص گردید که آمریکا متوجه نشده که بدون لغو تمامی تحریم‌های غیرقانونی که بعد از خروج یکجانبه از توافق هسته‌ای علیه ملت ایران اعمال کرده است، راهی برای احیای برجام وجود ندارد.»

وی یادآور شد: این در حالی است که قطعنامه شماره 2231 شورای امنیت سازمان ملل به‌طور واضح از تمامی طرف‌های شرکت‌کننده در توافق هسته‌ای درخواست کرده است از برجام حمایت و از هر نوع اقدامی که به این توافقنامه آسیب برساند، خودداری کنند.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.