از سوی رئیس‌کل بانک مرکزی؛

جزییات حذف ۴ صفر از پول ملی اعلام شد


رئیس‌کل بانک مرکزی جزییات حذف چهار صفر از پول ملی را اعلام کرد.

1/7/2019 8:51:49 AM
کد خبر: 794

رئیس‌کل بانک مرکزی جزییات حذف چهار صفر از پول ملی را اعلام کرد.

به گزارش سارنا به نقل از ایسنا، عبدالناصر همتی با اشاره به جلسه دیروز (۱۶ دی) با فراکسیون ولایی مجلس، با بیان اینکه لایحه حذف چهار صفر از پول ملی را به دولت ارائه کرده‌ام، تصریح کرد: با توجه به عرف چند ۱۰ سال گذشته در بین مردم، پیشنهاد شده هر ۱۰ هزار ریال فعلی معادل یک تومان و هر تومان معادل ۱۰۰ ریال جدید باشد.

وی ابراز امیدواری کرد که با تصویب دولت و تایید مجلس اقدامات اجرایی این امر را آغاز شود.

رئیس‌کل بانک مرکزی، افزود: در این جلسه برنامه‌های بانک مرکزی برای ایجاد ثبات در بازار ارز و حرکت تعادلی نرخ ارز و نیز کنترل شتاب تورم را تشریح کردم و توضیح دادم که با شروع کانال‌های جدید مالی با کشورهایی که مجوز واردات نفت گرفته‌اند، روند تأمین ارز از طریق سامانه نیما طی چند روز اخیر افزایش چشمگیری پیدا کرده است.

همتی با اشاره به جلسات بانک مرکزی با مسئولان اتاق بازرگانی و صادرکنندگان، تاکید کرد که بر این اساس، عرضه ارز صادرکنندگان در صرافی‌ها و سامانه نیما بسط خواهد یافت.

او همچنین در خصوص لایحه پیشنهادی برای حذف چهار صفر از پول ملی چند نکته را به این شرح توضیح داد:

یک: لازمه اجرایی شدن تصویب دولت و تایید مجلس است که امیدوارم تحقق یابد.

دو: یک فرایند زمان‌بر به لحاظ حقوقی و فنی دارد و بر مبنای برآورد کارشناسان ما، اجرای آن نزدیک به دو سال طول می‌کشد.

سه: این اقدام در کنار سایر اقدامات اساسی بانک مرکزی برای اصلاح نظام بانکی و به کارگیری ابزارهای نوین سیاست‌های پولی و شیوه‌های جدید و کارآمد نظارت بر بانک‌ها خواهد بود و عملیاتی شدن آن عملا متاخر بر اصلاحات بانکی خواهد بود.

چهار: بعد از قانونی شدن، پول‌های جدید به تدریج و با جایگزینی آنها با اسکناس‌های فرسوده قبلی وارد چرخه می‌شوند و هزینه آن قابل مقایسه با هزینه چاپ حجم زیاد اسکناس‌های فعلی نخواهد بود.

پنج: اصلاح نرخ برآوری پول ملی از طریق حذف صفرها وجهه پول ملی را در صحنه بین‌المللی ارتقا می‌بخشد و اقدامی است که در بسیاری از کشورها در کنار سایر اقدامات، سرآغازی برای اصلاحات جدی اقتصادی است.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.