به گزارش سارنا به نقل از فارس، سید حمیدرضا صانعی، معاون هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی کشوری، با بیان این که تحریمها سالهاست صنعت هوایی ایران را تحت فشار قرار دادهاند، اعلام کرد که اجرای مکانیسم ماشه یا همان اسنپبک تغییر قابل توجهی در شرایط موجود ایجاد نکرده است.
به گفته او، سختگیریهای خارجی (تحریمهای) پیشتر نیز وجود داشته و مسیر تأمین قطعات هواپیما همیشه دشوار بوده است.
صانعی اظهار کرد که طی دولت چهاردهم حدود ۲۲ تا ۲۳ فروند هواپیما وارد ناوگان کشور شده است؛ آماری که نسبت به سالهای گذشته شرایط بهتری را نشان میدهد. با این حال، همزمان تعدادی از هواپیماها به دلیل فرسودگی یا مشکلات عملیاتی از چرخه فعالیت خارج شدهاند و نباید این موضوع نادیده گرفته شود.
وی با اشاره به تغییر رویکرد آمریکا در برخورد با دور زدن تحریمها اظهار کرد: اگر پیشتر رفتارها مستندمحور بود، اکنون بر پایه «رفتارشناسی» عمل میشود و این موضوع فشار مضاعفی بر شرکتهای هواپیمایی ایرانی وارد کرده است.این موضوع به این معناست که در صورت مشاهده الگوهای مشابه روشهای پیشین، مسیرها حتی بدون استناد حقوقی نیز مسدود میشوند.
معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری همچنین از مشکلات جدی شرکت هواپیمایی آسمان سخن گفت . اعلام کرد که شرکتی که روزگاری با ۲۸ هواپیما فعالیت میکرد اما امروز تنها یک فروند از ناوگان آن در حال پرواز است.
صانعی تأکید کرد که هزینههای بالا و تعداد پرسنل زیاد، این شرکت را با بحرانی جدی مواجه کرده است.سازمان هواپیمایی کشوری مالک شرکتهای هواپیمایی نیست و تنها نقش سیاستگذار و تسهیلگر را ایفا میکند.
به گفته صانعی، راهکارهایی برای کمک به آسمان و سایر شرکتهای آسیبدیده در دست بررسی است اما در نهایت تصمیمگیری اصلی بر عهده مالکان شرکتهاست.
وی در پایان بر لزوم بازنگری در ساختار شرکتهای هواپیمایی تأکید کرد و گفت: ادغام و اصلاحات اساسی میتواند راهی برای عبور از شرایط دشوار کنونی باشد. اگر این روند به درستی دنبال شود، امید آن میرود که شرکتهایی مانند آسمان بتوانند از بحران خارج شده و دوباره به چرخه رقابت بازگردند.
خاطرنشان میشود صنعت هوانوردی با ۳.۵ تریلیون دلار درآمد، حدود ۴.۱٪ از تولید ناخالص داخلی (GDP) جهان را تشکیل میدهد.این صنعت، نقش حیاتی در ارتباط دادن مردم، کسبوکارها و فرهنگها در سراسر جهان و اتصال آن ها به بازارهای جهانی دارد و سهم پررنگ آن در اقتصاد جهان شامل نه تنها خطوط هوایی، بلکه فرودگاهها، تولید هواپیماها، گردشگری و لجستیک نیز میشود.
نظر بدهید