تحلیل بین الملل؛

انتخابات پارلمانی سوریه؛ نماد ایستادگی و پیروزی ملت


برگزاری انتخابات پارلمانی در سوریه بیانگر اراده و اعتقاد مردم این کشور به ایجاد تغییرات از طریق صندوق های رأی است که تأثیر مثبتی بر محور مقاومت خواهد گذاشت.

7/20/2020 1:22:04 PM
کد خبر: 4526

به گزارش سارنا به نقل از مهر، سومین انتخابات پارلمانی سوریه پس از اصلاح قانون اساسی این کشور که در سال ۱۳۹۰ رخ داد، روز یکشنبه ۲۹ خردادماه در ۱۴ استان از ۱۶ استان برگزار شد.

ملت سوریه پس از نزدیک به یک دهه ایستادگی و پایداری در برابر امواج سهمگین بحران و توطئه علیه کشور خود امروز بار دیگر فرصت یافتند تا با شرکت در انتخابات و برگزیدن نمایندگان خویش اراده شان را اعمال کنند.

بد نیست بدانیم که استان های حلب، دمشق و حمص به ترتیب با ۵۲، ۲۹ و۲۳ نماینده بیشترین کرسی را در پارلمان ۲۵۰ نفری سوریه داشته و اهمیت آنها در این نکته نهفته است که حلب به عنوان قلب اقتصادی سوریه، دمشق پایتخت سیاسی و حمص به عنوان بزرگ ترین استان سوریه از شرق تا غرب آن در مرکز این کشور امتداد دارد.

این انتخابات که پس از اعمال تحریم سزار، جابجایی نخست وزیر و تلاش دوباره برخی از جریان‌ها برای به راه انداختن آشوب و درگیری در سوریه برگزار شد از اهمیت بسزایی برخوردار است که در نوشتار پیش‌رو خواهیم کوشید به بخشی از آن بپردازیم.

آگاهی از سختی‌ها؛ اشتیاق ایستادگی

پس از تصویب و اجرای قانون تحریمی سزار علیه سوریه شرایط اقتصادی شکننده ناشی از سال‌ها جنگ و ویرانی، وخیم‌تر شده است که نشانه اصلی آن را می‌توان در سقوط ارزش پول ملی سوریه مشاهده کرد به طوریکه نرخ برابری آن در مقابل دلار از ۵۰۰ به بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ لیره رسیده است. در چنین وضعیتی ناگفته پیداست که کانون درخواست‌های مردم از نمایندگان برگزیده خویش در مجلس آینده رسیدگی فوری و جدی به بحران اقتصادی و کاهش پیامدهای زیان‌بار آن است.

بر پایه دیدگاه های مطرح شده از سوی مردم سوریه در ارتباط با این دوره از انتخابات مهم‌ترین درخواست‌های آنان از نمایندگان خود بهبود وضعیت زندگی، داشتن برنامه‌هایی مدون برای بالا بردن نرخ اشتغال، افزایش حقوق مردم در همه بخش‌ها، گسترده‌تر شدن ارتباط میان مردم و نمایندگان به منظور درک بیشتر مشکلات آنان، توجه به افزایش تولید کشاورزی، صنایع تولیدی، کارخانه‌ها و همچنین پایبندی به مسوولیت‌ها و وظایف نمایندگی به صورت کامل و جامع است.

آنچه در این میان، مسأله راهبردی به شمار می‌آید نه نفس درخواست‌های به حق مردم بلکه باور آنها به امکان حل این مشکلات از راه شرکت در انتخابات و باور به صندوق رای است. در حقیقت مردم سوریه هرچند زیر فشار سنگین اقتصادی و معیشتی زندگی را با دشواری سپری می‌کنند اما پس از گذشت یک دهه از بحران و چشیدن طعم تلخ توطئه خارجی به این جمع‌بندی مهم رسیده‌اند که اراده و خواست خود را از مجرای قانون و مشارکت در سپهر سیاسی کشورشان به نمایش بگذارند.

حرکت به سمت دوران پسابحران

پس از سال‌ها نبرد سنگین و جان‌فرسا و ایستادگی در برابر انواع و اقسام سختی‌ها اوضاع کنونی سوریه به ثباتی نسبی رسیده و بخش بزرگی از کشور بار دیگر زیر نظر و تحت حاکمیت دولت مرکزی اداره می‌گردد. ارتش سوریه نیز پیروز قطعی آخرین دور از درگیری‌های ادلب بود که زمستان سال گذشته روی داد.

بنابراین می‌توان گفت مردم سوریه با شرکت در انتخابات پارلمانی، خود را برای ورود به دورانی نوین و آغاز بازسازی و سازندگی در این کشور آماده می‌کنند. با بازگشت آرامش و ثبات سیاسی و اجتماعی، اعتماد به نفس و امید مردم به بهبود شرایط نیز بیشتر شده و استقبال پرشور سوری‌ها برای ثبت نام شرکت در انتخابات حتی در میان همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ نشان از دگرگونی راهبردی موازنه قوا به سود دمشق و محور مقاومت دارد.

برمبنای اصل ۷۱  قانون اساسی سوریه مجلس‌ خلق‌ عهده‌ دار وظایفی همچون اعلام‌ نامزدی‌ ریاست‌ جمهوری، تصویب‌ قوانین، گفتگو درباره‌ سیاست‌های‌ دولت، تصویب‌ بودجه‌ عمومی‌ و برنامه‌های‌ توسعه‌ کشور، تصویب‌ معاهدات‌ و قراردادهای‌ بین‌المللی‌ در زمینه‌ امنیت‌ کشور که‌ مشتمل‌ بر معاهدات‌ مربوط به‌ صلح‌ و پیمان‌ها و کلیه‌ معاهدات‌ مربوط به‌ حق‌ حاکمیت‌ است. همچنین تصویب قراردادهایی‌ که‌ به‌ شرکت‌ها و موسسه‌های‌ خارجی‌ اجازه‌ کسب‌ امتیازاتی‌ را در داخل‌ کشور می‌دهد، بر عهده دارد.

با توجه به اختیارات گسترده مجلس سوریه می‌توان پیش‌بینی کرد که شکل‌گیری یک مجلس نیرومند و متعهد به بهبود شرایط کشور، نقش سرنوشت‌سازی در مرحله پساتروریسم و بازسازی خواهد داشت.

نتیجه‌گیری

امروز سوریه در یک پیچ تاریخی به سر می‌برد؛ از یک سو جنگ داخلی و بحران گسترده را به رغم همه سختی‌ها تا حدود زیادی پشت سر گذاشته و از سوی دیگر همچنان با حجم گسترده فشار اقتصادی و رسانه‌ای روبروست. محور غربی-عربی پس از ناکامی طرح‌های خود درباره سرنگونی نظام سوریه و هزینه هنگفتی که بابت آن پرداخت کرده از همیشه زخم‌خورده‌تر و خطرناک‌تر شده است.

در این روزهای سرنوشت‌ساز حضور گسترده مردم پای صندوق‌های رای می‌تواند با مشروعیت‌بخشی دوباره به دولت قانونی سوریه دست آن را برای پیگیری منافع ملی این کشور بازتر و تاثیرگذارتر کند. همچنین گذار پیروزمندانه سوریه از این آزمون بر دیگر بخش‌های محور مقاومت نیز تاثیر مثبت خواهد گذاشت.

با بدعهدی همیشگی ترکیه دیری نخواهد گذشت که بار دیگر عملیات ارتش سوریه در ادلب از سر گرفته شود و در آن هنگام هیچ عاملی نمی‌تواند به اندازه پشتیبانی یکپارچه مردم از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه قوت قلب و نور امید نیروهای مسلح این کشور باشد.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.