هر خانواده شیعی باید یک کتاب منتهی الامال در خانه داشته باشد


آیت الله میردامادی گفت: منتهی الامال شیخ صدوق زندگی و سیره ۱۴معصوم را دقیق و با منابع معتبر نوشته و برای شناخت ائمه معصومین هر خانواده شیعی باید یک کتاب منتهی الامال در خانه خود داشته باشد.

7/15/2020 7:59:45 PM
کد خبر: 4505

به گزارش سارنا به نقل از مهر، آیت‌الله سید باقر آیت میردامادی، رئیس دفتر و نماینده آیت‌الله نوری همدانی و امام جماعت مسجد جامع امام رضا(ع) با توجه به ۲۳ ذی القعده روز زیارتی  مخصوص امام رضا(ع) و به نقلی شهادت آن حضرت در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره هشتمین امام شیعیان گفت: امام رضا(ع) شباهت زیادی به جدشان امیرالمؤمنین(ع) داشتند و از نظر سیما چهره حضرت گندمگون و صورتی زیبا و دارای قامتی معتدل بودند و بسیار با عظمت بودند تا حدی که نزد کسی به بالش تکیه نمی دادند.

مرقد مطهر امام رضا(ع) نعمت بزرگ و برکت عظیم در ایران

این استاد حوزه علمیه تهران با اشاره به برکت مرقد مطهر امام رضا(ع) در ایران اظهار کرد: امام رضا(ع) یک امتیازی نسبت به ایرانیان دارند که سایر امامان ندارند و آن وجود مرقد مطهر امام رضا(ع) در ایران است، که وجود این حرم مطهر در شهر مقدس مشهد باعث شده که امام رضا(ع) یک نعمت بسیار بزرگ و برکت بسیار عظیم برای ایران و شهر مقدس مشهد باشد.

وی ادامه داد: تنها امامی که در ایران شهید و دفن شده حضرت رضا است که روی این حساب ایرانیان باید دقیقاً به سیره و زندگی حضرت آگاه باشند و هر ایرانی یک امام رضا(ع) شناس به تمام معنا و کامل باشد به حدی که وقتی به زیارت حضرت در مشهد مقدس مشرف می شود با معرفت و شناخت حضرت را زیارت کند.

توصیه مطالعاتی درباره شناخت بیشتر امام رضا(ع)/ توصیه به خواندن منتهی الامال

آیت الله میردامادی در پاسخ اینکه برای شناخت بیشتر حضرت رضا(ع) چه توصیه مطالعاتی دارید، گفت: درباره امام رضا(ع) کتاب های زیادی نوشته شده است، اما به نظر من کتابی که همه اقشار مختلف جامعه می توانند آن را بخوانند و از آن بهره بگیرند، کتاب منتهی الامال مرحوم شیخ صدوق است که مرحوم شیخ صدوق حالات و سیره و زندگی ۱۴ معصوم را در این کتاب دقیق و با منابع معتبر نوشته است.

وی افزود: اصلاً هر خانواده شیعی باید یک کتاب منتهی الامال در خانه خود داشته باشد و در این ایام مناسبت های ولادت و شهادت دورهم بنشینند و بخش مربوط به همان امام معصوم که روز ولادت یا شهادت ایشان است، را از این کتاب مطالعه کنند تا بهتر و بیشتر با امامان خود آشنا شوند. پس این طور نباشد که شیعه باشید اما امام خود را نشناسید از جمله ایرانی باشید و امام رضا(ع) که مرقد مطهرشان در ایران واقع شده است را نشناسید.

این محقق و مولف حوزوی در پاسخ به اینکه آیا امام رضا(ع) تک پسر بوده اند، گفت: این طور نیست که امام رضا(ع) فقط یک پسر و آن هم امام جواد(ع) داشته اند. علت اینکه مشهور شده که امام تک پسر هستند نقلی از کتاب جنات الخلود است، چون در این کتاب آمده که امام رضا(ع) تنها یک پسر به نام امام محمد تقی(ع) داشته است و بقیه کتاب ها نیز همین نقل را از کتاب جنات الخلود نوشته اند و موضوع تک پسر بودن امام رضا(ع) در بین مردم اینگونه پخش شده است.

وی ادامه داد: بعد از تحقیقات فراوان و بررسی نقل برخی مورخان مشخص شده است که امام رضا(ع) تک پسر نیستند و دارای پنج پسر به نامهای: محمدقانع، حسن مکنی(ابوجعفر)، ابراهیم، حسین و یک دختر هستند، اما این پنج فرزند غیر از مادر امام جواد(ع) هستند.

دفن شبانه امام رضا(ع) و معجزات بی شمار از حرم مطهر حضرت

وی درباره نحوه شهادت حضرت رضا(ع) گفت: درباره نحوه شهادت امام رضا(ع) نقل های مختلفی بیان شده که آنچه مشهور است حضرت به دست مأمون عباسی و به وسیله زهر در انار یا انگور به شهادت رسیدند. و با توجه به عظمت و محبوبیتی که امام رضا(ع) نزد مردم داشتند اما مانند جده خود حضرت زهرا(س) ایشان هم شبانه دفن شدند.

وی ادامه داد: چون مأمون از اعتراضات مردمی نسبت به شهادت امام رضا(ع) ترس داشت، یک شبانه روز مرگ حضرت را پنهان کرد و به کسی نگفت بعد حضرت را شبانه دفن کرد.

آیت الله میردامادی بیان کرد: بعد از دفن حضرت در مشهد مقدس برکات و معجزات فراوانی از حضرت آشکار شد تا حدی که عوام و خواص، موافق و مخالف همگی از گذشته تا کنون به آن اقرار نموده اند و به اندازه ای معجزات بعد از شهادت حضرت زیاد است که قابل شمارش نیست.

این مؤلف و محقق حوزوی افزود: محدث بزرگ شیخ حر عاملی در کتاب اثبات الهداة پس از سخن شیخ طبرسی نوشته است که بسیاری از این کرامات رضوی را من خود از نزدیک دیده ام  و به آنها یقین کرده ام. بعد مرحوم شیخ حر عاملی نقل نموده که دختر بچه ای از همسایه های من لال بود و نمی توانست سخن بگوید و او را به حرم آورند و در آنجا مرد خوش چهره ای نشسته بود و به آن بچه گفت چرا حرف نمی زنی؟ حرف بزن! آن دختر هم در همان لحظه زبانش باز شد و شروع به تکلم کرد و شفای کامل یافت. که بعد از مشاهده این معجزه شیخ حر عاملی یک شعر سروده است.

در ایام شیوع کرونا حضرت را از دور زیارت کنید

آیت الله میردامادی در پاسخ به اینکه در این ایام شیوع کرونا چگونه از راه دور به امام رضا(ع) متصل شد و در این روز زیارتی مخصوص حضرت به ثواب زیارت نائل آمد، گفت: از آنجایی که این ویروس منحوس باعث شده که خیلی از ارادتمندان و شیعیان امکان زیارت حضوری برای آنها فراهم نباشد اما نباید نسبت به ارتباط و انس و زیارت حضرت از راه دور غافل شد.

وی افزود: شیعیان از خانه های خود روی به مشهدالرضا(ع) نموده و زیارتنامه آن حضرت که در مفاتیح الجنان آمده است را با خلوص کامل بخوانند و دل های خود را از شهر و خانه های خود روانه صحن و سرای امام رضا(ع) گردانند و نگذارند این ارتباط معنوی به بهانه های مختلف از جمله این بیماری قطع شود.

آیت الله میردامادی در پایان گفت: به هر طریق خود را متصل به امام رضا(ع) کنید که ابن قولویه در کتاب کامل الزیارت صلوات خاصه امام رضا(ع) را نقل نموده که از راه دور و نزدیک می توانید این صلوات رضوی را خصوصاً در این روز ۲۳ ذی القعده بخوانید.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.