سند سیاستی حزب دموکرات آمریکا تدوین شد/«بازسازی برجام» در دستور کار


پیش‌نویس سند سیاست‌گذاری حزب دموکرات آمریکا خواستار بازگشت به برجام و اجتناب از براندازی در ایران است.

7/22/2020 7:27:53 PM
کد خبر: 4550

به گزارش سارنا به نقل از فارس، یک روزنامه آمریکایی نوشته حزب دموکرات آمریکا پیش‌نویس سند سیاست‌گذاری خود برای سال ۲۰۲۰ را تدوین کرده است.

این سند که روزنامه «واشنگتن‌پست» بخش‌هایی از آن را منتشر کرده خواستار خودداری از براندازی در ایران و همچنین «بازسازی» توافق هسته‌ای برجام شده است.

این سند ۸۰ صفحه‌ای که توسط هیئتی ۱۵ نفره از سران حزب دموکرات از جمله «جو بایدن»، نامزد این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ تدوین شده روز سه‌شنبه میان اعضای حزب توزیع شده است. 

حزب دموکرات آمریکا قرار است طی روزهای آینده نشستی با حضور تمامی اعضای کمیته‌ای که درباره سند نهایی سیاست‌گذاری حزب دموکرات تصمیم‌گیری می‌کنند برگزار کند. در آن نشست، اصلاحاتی در این پیش‌نویس اعمال شده و سند مورد توافق برای تصویب نهایی به «مجمع ملی حزب دموکرات» که ماه آینده برگزار می‌شود ارسال خواهد شد.

واشنگتن‌پست نوشته در این سند از وعده جو بایدن برای پایان دادن به آنچه «جنگ‌های ابدی» در مناطقی مانند افغانستان خوانده شده حمایت شده است. سند حزب دموکرات همچنین وعده داده واشنگتن به حمایت از ائتلاف تحت رهبری سعودی در جنگ یمن پایان خواهد داد.

در بخشی از این سند که درباره ایران است آمده است: «دموکرات‌ها معتقدند ایالات متحده نباید در کشورهای دیگر براندازی انجام دهد و پیگیری چنین سیاستی به عنوان هدف ایالات متحده در ایران را کنار بگذارد.»

این سند علاوه بر این خواستار بازگشت آمریکا به توافق جوی پاریس و «بازسازی» توافق هسته‌ای برجام شده است.

روزنامه واشنگتن‌پست توضیح بیشتری درباره عبارت «بازسازی برجام» نداده اما از اظهارات مشاور جو بایدن اینطور برمی‌آید که او در صورت پیروزی در انتخابات قصد دارد سیاستی مشابه با ترامپ را در دستور کار خود قرار دهد.

«آنتونی بلینکن»، مشاور ارشد «جو بایدن» اواخر خردماه ماه گفته بود چنانچه او در انتخابات ماه نوامبر به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب شود تمامی تحریم‌ها علیه ایران، از جمله تحریم‌های اعمال‌شده توسط «دونالد ترامپ» را حفظ خواهد کرد. 

 بلینکن که یکی از اعضای ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا در گفت‌وگوهای منتهی به توافق  هسته‌ای برجام بود این اظهارات را روز ۲۹ خرداد در نشست مجازی «کمیته یهودیان آمریکا» مطرح کرده است. 

این مقام سابق آمریکایی گفت: «ایران باید به پایبندی کامل برجام برگردد. در غیر این صورت- و تا زمانی که [ایران] این کار را انجام دهد- واضح است که همه تحریم‌ها پابرجا خواهند ماند.»

بلینکن در ادامه گفته که به دنبال «توافقی قوی‌تر» با ایران خواهد بود: «اگر ما به پایبندی [به برجام] برگردیم از این مسئله به همراه شریکان و متحدانمان که بار دیگر در موضع یکسانی با ما قرار می‌گیرند به عنوان سکویی استفاده خواهیم کرد تا به مذاکره بر سر توافقی طولانی‌مدت‌تر و قوی‌تر بپردازیم.»

توافق «طولانی مدت» و «قوی‌تر» از جمله اصلی‌ترین خواسته مخالفان توافق هسته‌ای برجام از جمله دونالد ترامپ بود. ترامپ دو سال پیش با بیان اینکه برخی از مفاد توافق هسته‌ای برجام منقضی می‌شوند به مشارکت آمریکا در این توافق پایان داد و گفت به دنبال دستیابی به توافقی قوی با محدودیت‌های هسته‌ای دائمی علیه ایران است.   

بسیاری از کارشناسان، اختلافات میان احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه در سیاست‌گذاری در خصوص ایران را صرفاً تاکتیکی می‌دانند و می‌گویند میان دو طرف در ضدیت با ایران اختلاف راهبردی وجود ندارد.

ترامپ سرانجام ۸ می ۲۰۱۸ (۱۸ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج و دستور احیای تحریم‌های متوقف‌شده علیه ایران را صادر کرد.

ترامپ  وعده داده بود با خروج از برجام و پیگیری سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری» ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» -به زعم او- مجاب خواهد کرد.

در حالی که بیش از ۲ سال از این وعده می‌گذرد او در تحقق این هدف ناکام مانده و به همین دلیل به خصوص در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر از سوی گروه‌های مختلف در آمریکا آماج انتقادات قرار گرفته است.

منتقدان ترامپ او را به نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش متهم کرده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران اردیبهشت‌ماه سال گذشته در سالگرد خروج آمریکا از برجام اعلام کرد قصد دارد طی گام‌هایی تعهداتش به این توافق را کاهش دهد. اقدام ایران ذیل مفاد مندرج در برجام اعلام شد.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.