معاون وزیر صمت: قیمت این روزهای خودرو کاذب است و قطعاً شکسته می‌شود؛ خریداران امروز خودرو حتماً ضرر می‌کنند


معاون امور صنایع وزارت صمت گفت: قیمت خودرو در این دو هفته کاذب و هیجانی بوده است که یک عده سوداگر در فکر استفاده از این شرایط هستند و قطعاً این قیمت‌ها شکسته خواهد شد. افرادی که در این شرایط وارد بازار خودرو شدند حتماً زیان خواهند کرد.

9/8/2020 12:14:35 PM
کد خبر: 4782

به گزارش سارنا به نقل از تسنیم، مهدی صادقی نیارکی معاون امور صنایع وزارت صمت در گفتگوی ویژه خبری با اشاره به اینکه ساماندهی وضع تولید و عرضه متناوب خودرو به بازار از جمله وظایف وزارت صمت است، گفت: تولید خودرو در کشورمان تا 16 شهریور امسال رشد داشت و امسال 399 هزار دستگاه تولید کردیم در حالی که این رقم، پارسال 335 هزار دستگاه بوده است. امسال از 399 هزار دستگاه خودروی تولیدشده، 324 هزار دستگاه تحویل شده است و خودرو‌های ناقصی که تولید کردیم نسبت به پارسال 24 درصد کمتر بوده است.

صادقی نیارکی افزود: ورودی صنعت خودروسازی، سیال است و نهاده‌های تولید به‌صورت روزانه خرید می‌شود و نرخ ارز هم سیال است و ماهیت بورس کالا، سیال و انواع نهاده‌های مصرفی با قیمت‌های روز خریداری می‌شود و دیگر نهاده‌ها هم تابعی از نرخ ارز است.

وی با تصریح به اینکه قیمت را عرضه و تقاضا مشخص می‌کند، گفت: هزینه‌های مالی در یکی از شرکت‌های خودروساز, 16 درصد و در دیگری حدود 9 درصد است، اما شورای رقابت، هزینه‌های مالی هر کدام از این شرکت‌ها را 5 درصد در نظر گرفت و این کمبود بالاخره در جایی خودش را نشان می‌دهد.

صادقی با ابراز اینکه قیمت کنونی در مقایسه با گذشته، عادلانه‌تر، منطقی‌تر و واقعی‌تر است، ادامه داد: روش قرعه‌کشی خودرو‌ها تا زمانی که عرضه و تقاضا متعادل شود ادامه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: ناچاریم در فرآیند عادلانه، متقاضیان واقعی خودرو را شناسایی کنیم و خودرو‌های تولیدی را به آن‌ها اختصاص دهیم.

معاون امور صنایع وزارت صمت گفت: در سال 95 خودروسازان بدون قرعه‌کشی با وام پرداختی از سوی آن‌ها باز هم شاهد استقبال نکردن مردم از خرید خودرو بودند و نهضت نخریدن خودرو ایجاد شده بود، ولی امروز در شرایطی هستیم که مؤلفه‌های بسیار متغیری در آن وجود دارد.

وی افزود: زمانی که قیمت خودرو واقعی و منطقی شود قطعاً متقاضیان واقعی وارد می‌شوند.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.