بازگشایی مدارس در دیگر کشورها چگونه صورت گرفت؟


موضوع بازگشایی مدارس و اختلاف نظرها درباره آن چیزی نیست که مخصوص کشورمان باشد. در سایر کشورهای دنیا نیز این موضوع به چالشی بزرگ تبدیل شده و با توجه به سطح توسعه کشورها، درباره رعایت پروتکل ها در مدارس تصمیماتی اتخاذ شده. هر چند در نهایت این وضعیت اپیدمی کرونا در آن کشور است که تعیین کننده ماهیت تصمیم گیری ها در این باره است نه صرفا نفس تعطیلی یا عدم تعطیلی مدارس.

9/6/2020 1:07:58 PM
کد خبر: 4769

به گزارش سارنا به نقل از الف:
آلمان

در 7 آگوست (17 مرداد) 152 هزار  و 700 دانش آموز در 263 مدرسه برای نخستین بار از زمان  شیوع کووید-19 که به قرنطینه  سراسری در ماه مارچ منجر شد، به مدارس بازگشتند. در آلمان نیز مانند آمریکا، تعطیلات تابستانی در سراسر این  کشور، یکسان نیست به گونه  ای که از  چندین هفته  گذشته تاکنون، مدارس در حال بازگشایی بوده اند. دانش آموزان به گروه های چند صد نفری تقسیم شده اند، این گروه ها از ترکیب با یکدیگر منع شده اند، معلمان هم مسئول حضور در گروه های مشخص شده هستند. هدف از اجرای مدل گروه بندی شده، این است که در صورت شیوع کرونا، تمام گروه های دانش آموزی مجبور به قرنطینه نباشند.
دانش آموزان حتی درمحدوده هم گروه های خود هم در زمان تردد در راهروها و هنگام ورود به کلاس های درس باید ماسک صورت بپوشند، اما وقتی پشت میزهایشان می نشینند، می توانند آنها را از صورتشان بردارند. به آنها توصیه می شود به نرده های پلکان اصلا دست نزنند، و دست هایشان را مرتب بشویند. کلاس های درس نیز به گونه ای تغییر یافته است تا فواصل اجتماعی رعایت شده، تهویه بهتر هوا در اختیار دانش آموزان و معلمان باشد.
بازگشایی مدارس در آلمان  کار ساده ای نبوده است، با این وجود اولویت نخست دولت این است که آنها را باز نگه دارد حتی اگر مجبور شود دیگر مکان های عمومی را تعطیل کند. "آنگلا مرکل" صدراعظم آلمان در 28 آگوست گفته بود << دانش آموزان نباید بازنده شیوع کرونا باشند.>>

  
اسکاتلند
دولت اسکاتلند که درباره برخی سیاست های داخلی جدا از دولت انگلیس عمل می کند، اجاز داد مدارس در 11 آگوست (21 مرداد) بازگشایی شوند؛ آن هم با اتخاذ تدابیر  گسترده احتیاطی. اسکاتلند نیز مانند آلمان کلاس های درس را به گونه ای دایر کرده است که در آنها فواصل اجتماعی رعایت شده، تهویه هوا اوضاع بهتری داشته باشد.

البته رعایت فاصله فیزیکی الزامی نیست، ولی دانش آموزانی که علایم ابتلا  دارند، باید سریعا آزمایش کرونا بدهند. گرچه سه هفته پس از بازگشایی مدارس، موارد عمده از شیوع کرونا در اسکاتلند دیده نشده است، بازگشت به کلاس های درس بدون چالش  هم نبوده است. دانش آموزان دچار علایمی غیر از کووید-19 و شبیه آنفلوآنزا بوده اند که آنها را روانه مراکز آزمایش کرونا کرده است به گونه ای که تعداد تجهیزات به اندازه  کافی نبوده است. "نیکولاس استروجن" نخست وزیر اسکاتلند با وجود تعداد موارد نسبتا کم ابتلا به کرونا، برای دانش آموزان بالای 12 سال الزامات جدیدی به منظور استفاده از ماسک اعلام کرده است. باز نگه داشتن مدارس برای اسکاتلند یک اولویت محسوب می شود، به گونه ای که به گفته خانم استروجن این مساله << یک اولویت اخلاقی و آموزشی است تا دانش آموزان به محض فراهم  شدن امکانات ایمنی، به مدرسه بازگردند.>>

نروژ

یکی از نخستین کشورهای اروپایی است که در آوریل (فروردین-اردیبهشت) مدارس خود را بازگشایی کرد. این کار به صورت تدریجی و با رعایت پروتکل های شدید در رعایت فواصل اجتماعی صورت گرفت. در ماه می، مدلی شبیه " چراغ راهنمایی رانندگی" ملی به مدارس ارائه شد که بر اساس آن اقدامات حفاظتی مناسب در شرایط کرونا، اجرا می شود. چراغ "سبز" یعنی این که مدارس می توانند در مدت ساعات معمولی فعالیت کنند، در حالی که چراغ "قرمز" یعنی این که مدارس باید تعداد دانش آموزان را محدود کنند و مدت زمان حضورشان را متناسب با شدت شیوع کرونا، تغییر دهند. از 2 ژوئن ( 13 خرداد) تاکنون، مدل چراغ راهنمایی رانندگی، در حالت "زرد" قرار داده شده است به این معنا که مدارس به منظور کاهش تماس های فیزیکی و افزایش اقدامات بهداشتی، باید اقداماتی انجام دهند.

نروژ نیز مانند آلمان، مدل "گروه بندی" دانش آموزی را اتخاذ کرده است که بر اساس آن، دانش آموزان مجبورند در ساعات عجیب و غریب در مدارس حاضر شوند، و  تماس بین تمام گروه ها، محدود شده است. در شرایطی که  تعداد موارد جدید ابتلا در منطقه در حال افزایش است، به ویژه در میان جوانان، نروژ هنوز شیوع گسترده ای را تجربه نکرده است.

آمریکا

در حالی که نروژ، آلمان و اسکاتلند همگی راه هایی  برای بازگشایی مدارس پیدا کرده اند، که موثر و البته ناکافی بوده است، کارشناسان نگرانند این راهکارها برای آمریکا قابل اجرا نباشد.

" رالف ری انتیس" استاد همه گیر شناسی و نظارت در دانشگاه علوم کاربردی هامبورگ می گوید << اوضاع در آمریکا آشکارا بسیار دشوارتر است. در خصوص برنامه ریزی برای بازگشایی مدارس، بسیار دشوار بتوان کمترین میزان امید را داشت تا در چنین شرایط شیوع کرونا، مراکز آموزشی به صورت معمول بازگشایی شوند.>>

در شرایطی که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خواستار  بازگشایی مدارس در پاییز شده است، معلمان در سراسر کشور از این مساله نگرانند که مراقبت از دانشآموزان و خودشان دشوار است. "کیلی  مکنانی" دبیر مطبوعاتی ترامپ روز پنج شنبه به خبرنگاران گفت می توان مدارس را بازگشایی کرد و این که " کودکان دراولویت قرار دارند."

به  گزارش بی بی سی، این در حالی است که موارد کرونا همچنان در آمریکا به  ویژه در ایالت های جنوبی نظیر تگزاس و فلوریدا در حال افزایش  است. برخی معلمان در تنسی، کلورادو، کالیفرنیا و کارولینای شمالی می گویند مدارس برای بازگشایی  کلاس های درس، تجهیزات ندارند.

فرانسه
تنها چند روز پس از بازگشایی مدارس در فرانسه، وزیر آموزش و پرورش این کشور از تعطیلی 22 مدرسه در سراسر این کشور و مناطق تحت کنترل آن – به دلیل مواردی از کرونا- خبر داد.
"ژان میشل بلانکه" روزجمعه گفت در فرانسه در حال حاضر از  مجموع بیش از 60 هزار مدرسه، 12 مدرسه و در "لارینین" (منطقه ای تحت کنترل  فرانسه در اقیانوس هند) نیز 10 مدرسه تعطیل شده اند.
بلانکه گفت حدود 130 کلاس درس تعطیل شده اند و افزود مقامات در حال تحقیق درباره  حدود 250 مورد مرتبط با  کووید-19 هستند که روزانه در مدارس رخ می دهد. << این موارد عمدتا با عوامل خارج از مدرسه در خصوص افراد آلوده به کرونا، مرتبط هستند.>>

به گفته این مقام فرانسوی، اگر در هر مدرسه بیش از سه مورد ابتلا گزارش  بشود، آن مرکز آموزشی موقتا تعطیل تعطیل می شود. << اما در نخستین هفته بازگشایی کلاس ها، اوضاع "نسبتا خوب" پیش رفت...>>

حدود 12.4 میلیون دانش آموز  فرانسوی سه شنبه گذشته در سایه بیماری کرونا، به مدارس رفتند. دولت برای مقابله با شیوع کرونا تدابیر گسترده اتخاذ کرده است، از جمله اجبار استفاده از ماسک های صورت.
برخی والدین و همچنین اتحادیه های آموزگاران از طرح بازگشایی کلاس های درس ابراز نگرانی کرده اند به ویژه در شرایطی که آمار بستری شدن مبتلایان در فرانسه رو به افزایش است.
به گزارش شکبه فرانسه-24 به تمام معلمان  گفته شده است  به محض  دیدن علایم بیماری، به مدرسه مراجعه نکرده، برای تست کرونا اقدام کنند. هر دانش آموزی هم که چنین  علایمی داشته باشد، تست خواهد شد.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.