نحوه رفتار امیرالمؤمنین(ع) با ارباب‌ رجوع


استاد حوزه علمیه قم گفت: کسی که شیعه امیرالمؤمنین است و کار شیعه دیگری را راه نمی‌اندازد و او را دست به‌سر می‌کند، آیا نباید در شیعه بودن و مسلمان بودنش تردید کند؟

6/15/2020 1:18:29 PM
کد خبر: 4322

به گزارش سارنا به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام مسعود عالی استاد حوزه علمیه قم و کارشناس مسائل دینی در بیانی با اشاره به اهمیت رعایت حقوق دیگران گفت: مسلمان باید خود را در عمل نشان دهد به خصوص در رعایت حقوق دیگران. امام صادق علیه‌السلام فرمود به طول رکوع و سجود انسان‌ها نگاه نکنید «لا تَنْظُرُوا إِلَى طُولِ رُكُوعِ الرَّجُلِ وَ سُجُودِهِ».

وی افزود: اگر بخواهید شاخص مسلمانی را تشخیص دهید این شاخص نیست، اگر می‌خواهید میزان مسلمانی و مؤمن بودن فرد را تشخیص دهید «انظُروا إِلى صِدقِ الحَدیثِ و َأَداءِ الامانَةِ» نگاه کنید چقدر راستگو، امانتدار، با انصاف و چقدر اهل رعایت حقوق دیگران است.

این استاد حوزه علمیه قم گفت: گاهی اوقات زیادی به کسی امتیاز می‌دهیم؛ یعنی وقتی عملی دینی از کسی می‌بینیم، دیگر گمان می‌کنیم او خیلی مسلمان است؛ باید صبر کرد و دید چقدر حقوق دیگران را رعایت می‌کند، چقدر در محیط خانه با اخلاق است، صرفاً او را در مسجد نبین، صرفاً او را در روضه نبین، در جاهای دیگر هم او را ببین؛ مثلاً وقتی ارباب رجوع به او مراجعه می‌کند ببینید چگونه عمل می‌کند.

حجت‌الاسلام عالی خاطرنشان کرد: وقتی می‌بینید همین آدمی که اهل روضه و مسجد است، در محیط کار طور دیگری رفتار می‌کند؛ مثلاً کار ارباب رجوع را راه نمی‌اندازد و می‌گوید فردا بیا الان جلسه داریم و از این‌طور سخنان.

«امیرالمؤمنین علیه‌السلام در گرمای کوفه نزدیک ظهر در زمان خلافشان آمدند جلوی درب ورودی نشستند، آن نگهبان عرض کرد آقاجان! هوا گرم است، چرا اینجا نشستید؟ بروید داخل اتاق اگر ارباب رجوع آمد من او را نزد شما می‌فرستم، حضرت فرمودند: نه، من اینجا آمدم تا اگر کسی آمد به همین مقدار هم معطل نشود تا بخواهد از نگهبانان عبور کند و به من برسد.»

وی با بیان مطلب فوق گفت: کسی که شیعه امیرالمؤمنین است و کار شیعه دیگری را راه نمی‌اندازد و او را دست به سر می‌کند، آیا نباید در شیعه بودن و مسلمان بودنش تردید کند؟ مسلمان کسی است که حقوق اجتماعی دیگران را رعایت کند.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.