نصرالله حکمت تشریح کرد؛

شهادت امام سجاد(ع) چه تأثیری بر اندیشه سیاسی شیعه گذاشت؟


بعد از شهادت امام سجاد(ع) جریان زیدیه و جریان شیعه اثنی عشری از آن زمان تاکنون، یک دو راهی جدی در برابر کسانی بوده که درد و دغدغهٔ دین و دنیای مؤمنان را داشته‌اند.

9/2/2020 7:45:23 AM
کد خبر: 4745

به گزارش سارنا به نقل از مهر، نصرالله حکمت استاد فلسفه و عرفان اسلامی و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در مورد تأثیر شهادت امام سجاد (ع) بر تاریخ اسلام گفت: پس از شهادت امام سجاد علی‌بن‌الحسین علیهماالسلام، در میان فرزندان ایشان، دو جریان پدید آمد که مبدأ دو خط مشی گردید: جریانی که با امام محمد بن علی حضرت باقر علیه السلام آغاز گردید. جریانی که با زید بن علی، پدید آمد و به «زیدیه» معروف شد.

وی افزود: جریان اول که همان امامت شیعهٔ اثنی عشری و ولایت امام معصوم است، ویژگی برجسته‌اش حرکت در مسیر تفکر فرهنگی، و توجه به ایمان و اخلاق و عرفان، و سیر معرفتی در جهت تقرب به حق بود، البته سلوک ایمانی و عقلی، خواه ناخواه، سیاست و تدبیر امور معنوی و حتی معیشتی مؤمنان را نیز به نحوی غیرمستقیم در بر دارد و متضمن است.

این استاد فلسفه و عرفان اسلامی تصریح کرد: جریان دوم اما سیاست را به عنوان مرکز فعالیت‌های خود در نظر گرفت و در واقع، دین را به سیاست تقلیل داد و در برابر حکومت بنی‌امیه، قیام بالسیف را به مثابهٔ راهبرد، برگزید و قائل به این بود که در برابر تعدی و ستم حکام، باید دست به شمشیر ببریم و با آنان بجنگیم و عدل و داد را حاکم کنیم.

وی در مورد نقش این دو جربان در تاریخ اسلام گفت: این دو جریان و این دوگونه تفکر که در یکی، فرهنگ و ایمان، اصل است و سیاست، فرع، و در دیگری سیاست، اصل است و همه چیز دیگر فرع، از آن زمان تا روزگار کنونی، یک دو راهی جدی در برابر کسانی بوده که درد و دغدغهٔ دین و دنیای مؤمنان را داشته‌اند.

حکمت در پایان سخنانش گفت: در این میانه، شیعهٔ اثنی عشری، هم در زمان ظهور امام علیه السلام و هم در زمان غیبت، همواره خط سیر اول را در پیش گرفته و سیرهٔ علمای بزرگ شیعه این بوده است که با سلوک ایمانی و عقلی، در مسیر حرکت علمی و فرهنگی پیش روند.

 

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.