صالح آبادی: 71 درصد افزایش عرضه ارز در سامانه نیما نسبت به سال گذشته داشتیم/ سال آینده می‌توانیم بودجه بدون کسری داشته باشیم


رئیس کل بانک مرکزی گفت: بودجه‌ای که به مجلس ارائه خواهد شد، می‌تواند پیام ثبات به بازار دهد و ما قطعاً با برنامه‌ریزی درست می‌توانیم بودجه بدون کسری در سال آینده داشته باشیم.

12/25/2022 12:05:08 PM
کد خبر: 10004

به گزارش سارنا به نقل از فارس، علی صالح‌آبادی رئیس کل بانک مرکزی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی حاضر شد تا برای نوسانات قیمت ارز و سکه توضیحاتی ارائه کند.

صالح آبادی در مجلس درباره نرخ سود بانکی گفت: در کشور روسیه زمانی که جنگ با اوکراین شروع شد، نرخ ارز در این کشور دچار نوساناتی شد. نوساناتی که در اقتصاد روسیه اتفاق افتاد، باعث شد که ارزش روبل در مقابل دلار سقوط کند و بلافاصله بانک مرکزی روسیه نرخ سود بانکی‌شان را یک شبه از ۹ درصد به ۲۰ درصد افزایش دادند و بعد از آن یک ثبات ایجاد شد.

وی افزود: ما مدت‌هاست موضوع نرخ سود بانکی را دنبال می‌کنیم و الان هم در شورای پول و اعتبار مطرح است که این هم به عنوان یک موضوع مهم دنبال خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه در آستانه تحویل بودجه سال ۱۴۰۲ به مجلس شورای اسلامی هستیم، اظهار کرد: بودجه‌ای که به مجلس مطرح خواهد شد، می‌تواند پیام ثبات به بازار دهد و ما قطعاً با برنامه‌ریزی درست می‌توانیم بودجه بدون کسری در سال آینده داشته باشیم.

وی همچنین در مورد ارزیابی سیاست‌ها و اقدامات ارزی دولت بیان کرد: بانک مرکزی تا آذر ماه امسال در حدود ۳۳/۵ میلیارد دلار در سامانه نیما ارز عرضه و خریداری شده‌ است؛ در مدت مشابه سال گذشته ۱۹/۶ میلیارد دلار در نیما ارز معامله شده یعنی ۷۱ درصد عرضه ارز و معملات ارز در سامانه نیما نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

رئیس بانک مرکزی ادامه داد: در بازار متشکل ارزی هم ۲/۱ میلیارد دلار معامله شد که نسبت به سال گذشته ۵۱ درصد افزایش را داشتیم بنابراین بازارهای رسمی کشور کاملا متعادل است و هیچ کمبودی در این سامانه ها ندارد و آن چیزی که در بازار غیررسمی ارز وجود دارد، نسبت به بازار رسمی آن بسیار کوچکتر است.

صالح آبادی خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های جدی که در بانک مرکزی با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال انجام است، هماهنگی سیاست‌های ارزی و سیاست‌های تجاری است.

رئیس بانک مرکزی درباره موضوع قانون وضع مالیات بر عایدی سرمایه گفت: مالیات نقش بسیار مهمی دارد برای آنهایی که سفته‌بازی و سوداگری می‌کنند و باید مالیات خاص خودشان را پرداخت کنند که خوشبختانه این موضوع در دستور کار مجلس شورای اسلامی است که می‌تواند به ثبات بازارها کمک کند.

وی در مورد مسئله تعیین تکلیف رمزارزها نیز بیان کرد: این مسئله بسیار مهم است بنابراین مجلس و دولت باید با هم این موضوع را تعیین تکلیف کنند؛ اکنون نیز در آستانه تدوین بودجه 1402 هستیم بنابراین بسیار مهم است طوری برنامه‌ریزی کنیم که کسری بودجه نداشته باشیم و دولت در این زمینه تلاش خود را کرده و می‌کند هر چند بودجه‌ای که در مجلس تصویب خواهد شد می‌تواند پیام ثبات را به بازار دهد.

صالح آبادی در مورد حکمرانی ریالی اظهار کرد: این موضوع بااهمیتی است که دنبال خواهد شد، در بحث نیمایی هم باید بگویم که ما در سامانه نیما دستوری عمل نمی‌کنیم، در این سامانه صادرکننده‌های مختلفی عرضه‌کننده هستند و نرخ‌های صادرکننده‌های نفتی و غیرنفتی متفاوت است و میانگین قیمت‌ها همان چیزی است که در گزارش کمیسیون اقتصادی اشاره شد. نرخ نیمایی نیز در طول زمان تعدیل شده است.

وی با اشاره به موضوع کمیته‌های خارج از بانک مرکزی ادامه داد: دوستان در دولت باید کمک کنند تا در بازار تعادل ایجاد کنیم، در بازار تمرکز باید با بانک مرکزی باشد و تأکید رئیس جمهور هم این است که عرضه‌ها در بازار و تقاضا در حوزه وزارت صمت، نفت و سایر دستگاه‌ها با هماهنگی بانک مرکزی باید باشد. بانک مرکزی باید در بازار ارز قدرت بالایی داشته باشد و همه دستگاه‌ها نیز مکلف به همکاری با بانک مرکزی هستند.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در موضوع صادرات غیرنفتی اقداماتی انجام شده تا وضعیت بهتری داشته باشیم، گفت: یکی از موضوعات نیز در قانون بودجه مربوط به مالیات  بر سود سپرده اشخاص حقوقی بود که این موضوع اشکالاتی را ایجاد کرد لذا در قالب اصلاحیه‌ای در دولت به این موضوع پرداختیم و آن را تصویب کردیم و با قید فوریت باید در مجلس مطرح شود از سوی دیگر این موضوع را در لایحه بودجه سال 1402 ندیدیم و مجلس هم نباید به آن بپردازد.

صالح آبادی در خصوص صادرات ریالی خاطرنشان کرد: آنچه در این موضوع مهم است اینکه وقتی کالایی به خارج از کشور صادر می‌شود باید ارز آن به کشور برگردد، البته موضوع تنها ارز نیست و مهم این است که در ازای آن ارز کالاهایی وارد کشور شود تا اشکالات ارزی پیش نیاید.

رئیس بانک مرکزی با تأکید بر اینکه ما برای ایجاد ثبات در بازار ارز اعم از بحث سیاست‌های ارزی یا ثبات در اقتصاد کلان، نقدینگی و تورم برنامه‌های متعددی داریم که دنبال می‌کنیم، گفت: در بازار نیز در بخش سیاست‌های ارزی و عرضه و تقاضا برنامه‌های مختلفی داریم و بانک مرکزی با هماهنگی دستگاه‌های مختلف و کمک مجلس ثبات را به بازار برمی‌گرداند.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.