تحولات اوکراین| پوتین سال ۲۰۲۲ را زمان تصمیمات سخت و ضروری برای آینده روسیه نامید


نایب‌رئیس شورای امنیت روسیه گفت، سال ۲۰۲۳ برای این کشور آسان نخواهد بود، ولی دشمنان باز هم نمی‌توانند روسیه را در هم بشکنند و وزیر دفاع روسیه نیز یادآور شد که مسکو در سال ۲۰۲۲ آزمایشات سختی را پشت‌سر گذاشت، ولی پیروزی روسیه امری اجتناب‌ناپذیر است.

1/1/2023 2:49:30 PM
کد خبر: 10054

به گزارش سارنا به نقل از تسنیم، "ولادیمیر پوتین"، رئیس‌‌جمهوری روسیه در سخنرانی سال نوی خود که در نیمه‌شب گذشته از تمامی شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی این کشور پخش شد، سال 2022 را دوره تصمیم‌‌گیری‌های بسیار دشوار و البته ضروری به‌منظور تقویت حاکمیت کشور و تحکیم وحدت جامعه روسیه خواند.

پوتین این بار سخنرانی سال نوی خود خطاب به ملت روسیه را نه از کاخ کرملین، بلکه از مقر فرماندهی منطقه نظامی جنوبی روسیه که از صبح روز شنبه در آنجا حضور داشت و در حالی که گروهی از نیروهای نظامی روس وی را احاطه کرده بودند، ایراد کرد.

پیش از این، این گروه از نیروهای مسلح روسیه که در عملیات ویژه حفاظت از دونباس شرکت دارند، جوایز دولتی و مدال شجاعت از دست فرمانده‌کل نیروهای مسلح روسیه دریافت کردند.

ولادیمیر پوتین در سخنرانی خود گفت: «سال 2022 سالی بود که به‌وضوح شجاعت و قهرمانی را از خیانت و بزدلی جدا کرد و نشان داد که هیچ قدرتی بالاتر از عشق به خانواده و وفاداری به وطن نیست. سال 2022 سالی بود که واقعاً سرنوشت‌ساز بود و به نقطه عطفی تبدیل شد که پایه و اساس آینده مشترک تمامی روس‌ها و استقلال واقعی آنها را فراهم کرد و این همان چیزی است که ما امروز برای آن می‌جنگیم.»

رهبر روسیه در صحبت پیرامون تغییرات اساسی که سال 2022 برای کل جهان به‌ارمغان آورد، یادآور شد: «غرب سالها درباره صلح و حل مناقشه دونباس به ما دروغ گفت و در واقع برای تهاجم به روسیه آماده شد، و امروز آشکارا به این هدف اعتراف می‌کند و از افشای آن حتی خجالت هم نمی‌کشد. آنها از اوکراین و مردم این کشور برای تضعیف و تجزیه روسیه استفاده می‌کنند، البته ما هرگز و هرگز به کسی اجازه چنین کاری را نداده‌ و نخواهیم داد.»

وی افزود: «...روسیه از سال 2014 و پس از حوادث کریمه، تحت تحریم قرار گرفت، ولی امسال یک جنگ تحریمی واقعی و تمام‌عیار علیه کشور ما اعلام شد. کسانی که آن را شروع کردند، انتظار نابودی کامل صنعت، ساختارهای مالی و حمل‌ونقل ما را داشتند، ولی این اتفاق نیفتاد، زیرا ما کنار یکدیگر یک حاشیه ایمن و قابل اعتماد ایجاد کردیم. آنچه ما در این زمینه انجام داده‌ایم و انجام می‌دهیم، همگی با هدف تقویت حاکمیت کشور، از جمله در مهمترین عرصه، یعنی در اقتصاد است.»

رئیس‌جمهوری روسیه اضافه کرد: در سال آینده، نیز مهمترین مسئله سرنوشت روسیه و استقلال آن است که "دفاع از آن" وظیفه‌ای مقدس در برابر اجداد و فرزندان ماست. مبارزه روسیه برای دفاع از منافع و آینده‌ خود به «نمونه الهام‌بخشی برای سایر کشورها در تلاش برای ایجاد یک نظم جهانی چندقطبی و عادلانه» تبدیل خواهد شد، و مردم روسیه باید باور داشته باشند که کشورشان «بزرگ و مستقل» باقی خواهد ماند و «فقط به جلو حرکت خواهد کرد و پیروز خواهد بود.»

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز سیصد و دوازدهم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

وقوع چند انفجار جدید در پایتخت اوکراین

رسانه‌های اوکراینی صبح امروز یکشنبه، 1 ژانویه، گزارش دادند که صدای انفجارهایی بار دیگر در شهر کی‌یف شنیده شده است.

ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف، پیش از این از شنیده شدن صدای چند انفجار در برخی مناطق شهر خبر داده یادآور شد که سامانه پدافند هوایی پایتخت اوکراین در طول شب فعال بود. هنوز مشخص نیست حملات هوایی به کدام تأسیسات انجام شده است و خسارات وارده چه‌میزان است.

اعلام هشدار حمله هوایی در سراسر اوکراین

از داده‌های منبع هشدار رسمی اوکراین مشخص شد که نیمه‌شب یکشنبه، اول ژانویه، آژیر هشدار حملات هوایی در تمامی مناطق این کشور به صدا درآمد. برخی رسانه‌ها از وقوع انفجارهایی در منطقه کی‌یف خبر دادند، بعد از آن، آژیرها در سراسر مناطق کشور فعال شدند.

همچنین بعدازظهر روز شنبه نیز رسانه‌های اوکراینی از وقوع چند انفجار در شهر کی‌یف خبر دادند، مشخص شد که صدای انفجارها در مناطق مرکزی پایتخت اوکراین شنیده شده است.

علاوه بر این، روز شنبه صدای انفجار در مناطق نیکولایف، خارکوف، وینیتسا و بخشی از منطقه زاپروژیا که تحت کنترل ملی‌گرایان اوکراینی است نیز شنیده شد.

تاکنون هیچ تفسیری از طرف وزارت دفاع فدراسیون روسیه دراین‌باره دریافت نشده است.

30درصد از ساکنان کی‌یف روز آخر سال بدون برق بودند

ویتالی کلیچکو، شهردار پایتخت اوکراین عصر روز شنبه در کانال تلگرام خود اعلام کرد که به‌دلیل اعلام خاموشی اضطراری، حدود 30 درصد از شهروندان ساکن کی‌یف بدون برق ماندند. به‌گفته وی، خاموش شدن اضطراری برای ایجاد تعادل در سیستم برق‌رسانی ضروری است، البته مشکلی در تأمین آب و گرمایش ساکنان کی‌یف وجود ندارد.

به‌گفته کلیچکو، سامانه پشتیبانی اداره امور حیاتی پایتخت به‌طور عادی در حال فعالیت است. حرکت قطارها در  چند خط مترو انجام می‌شود، ولی ازسرگیری کامل تردد متعاقباً اعلام خواهد شد.

همچنین روز شنبه گزارش شد که قطعی برق اضطراری در کل منطقه کی‌یف ادامه دارد.

نظامیان اوکراینی در شب سال نو تلاش کردند به منطقه بلگوراد روسیه حمله کنند

ویچسلاو گلادکوف، فرماندار منطقه بلگوراد روسیه بامداد امروز، یکشنبه اعلام کرد که سامانه پدافند هوایی روسیه بر فراز شهر بلگوراد و  منطقه بلگوراد، چهار موشک شلیک‌شده از سامانه‌های موشک پرتاب چندگانه نیروهای اوکراینی را رهگیری و منهدم کرد. به‌گفته وی، گلوله‌باران منطقه در شب سال نو ـ از 31 دسامبر تا 1 ژانویه ـ انجام شد.

فرماندار بلگوراد ابراز کرد: بر اساس اطلاعات اولیه، این حادثه تلفات جانی در پی نداشته است و در چند منطقه پنجره‌های برخی خانه‌های شخصی شکسته شد.

گلوله‌باران چند منطقه مسکونی در دونتسک و لوهانسک در شب سال نو

دفتر نمایندگی منطقه دونتسک در مرکز مشترک کنترل و هماهنگی مسائل مربوط به جنایات جنگی در اوکراین، بامداد امروز، یکشنبه 1 ژانویه گزارش داد که نیروهای نظامی  اوکراینی پس از نیمه‌شب، شهر دونتسک و ماکییوکا را گلوله‌باران کردند. طبق این گزارش، نظامیان اوکراینی 15 گلوله کالیبر 155میلی‌متری و هشت موشک دوربرد را از سامانه‌های موشک پرتاب چندگانه (MLRS) به‌سمت دونتسک و همچنین سه موشک را به‌سمت ماکییوکا شلیک کردند.

بعد از آن، صبح امروز، یکشنبه نیز نیروهای نظامی اوکراینی 25 موشک دیگر به چند منطقه از شهر دونتسک شلیک کرده این شهر را بار دیگر مورد حمله قرار دادند.

پیش از این، روز شنبه 31 دسامبر نیز مشخص شد که سه غیرنظامی در جریان گلوله‌باران روستای ولادیمیروفکا در سرزمین دونتسک زخمی شدند، و همچنین در نتیجه گلوله‌باران منطقه مرکزی شهر دونتسک، دو تن از شهروندان زخمی شدند.

علاوه بر این، صبح امروز یکشنبه، 1 ژانویه، دفتر نمایندگی لوهانسک در مرکز مشترک کنترل و هماهنگی مسائل مربوط به جنایات جنگی در اوکراین اعلام کرد که واحدهای نظامی اوکراین بیش از 5 موشک را از سامانه‌های موشکی پرتاب چندگانه آمریکایی (HIMARS) به‌سمت شهر روبیژنوم و روستای چمیروفکا در سرزمین لوهانسک شلیک کردند.
هنوز اطلاعاتی در مورد قربانیان و خسارات وارده در پی این حملات گزارش نشده است.

ماکرون به اوکراین وعده داد "تا پیروزی" به کی‌یف کمک خواهد کرد

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در سخنرانی سال نوی خود اعلام کرد که این کشور به کمک اوکراین تا پیروزی بر روسیه ادامه خواهد داد. سخنرانی وی، شب گذشته، 31 دسامبر در وب‌سایت رسمی کاخ الیزه منتشر شده است.

وی گفت: «ما به شما احترام می‌گزاریم و شجاعت شما را تحسین می‌کنیم، مبارزه شما تاریخی و الهام‌بخش ماست. ما تا پیروزی کنارتانیم و  به شما کمک خواهیم کرد.»

پیش از این،  ماکرون گفته بود که عضویت اوکراین در ناتو از سوی روسیه به‌منزله یک موضوع تقابل‌آمیز تلقی خواهد شد. او در عین حال یادآور شد که صرف‌نظر از اینکه اوکراین به ناتو می‌پیوندد یا نه ـ و این محتمل‌ترین سناریو نیست ـ باید تضمین‌های امنیتی به این کشور ارائه شود. رهبر فرانسه تأکید کرد که ضمانت امنیتی باید به طرف روسی نیز داده شود. وی افزود که اغلب به سرزنش تعدادی از سیاستمداران در مورد غیرقابل قبول بودن چنین نگرش نسبت به فدراسیون روسیه گوش می‌دهد.

مدودف: دشمنان در شکست‌دادن روسیه در سال 2023 ناتوان خواهند بود

دیمیتری مدودف، نایب‌رئیس شورای امنیت روسیه شب گذشته در سخنرانی سال نوی میلادی خود تأکید کرد که دشمنان روسیه در سال 2023 هم نمی‌توانند کشور را در هم بشکنند.

این مقام بلندپایه روس گفت: «برای کشور ما و برای هر یک از ما، سال 2022 بسیار مهم، دراماتیک و نقطه عطفی شده است. <…> سال آینده نیز آسان نخواهد بود. دشمنان روسیه به تلاش برای شکستن آن، تسلیم کردن روسیه در برابر اراده و خواست خود ادامه خواهند داد، اما موفق نخواهند شد. ما قوی‌تر شده‌ایم چون با هم هستیم. حقیقت پشت‌سر ماست و به همین دلیل پیروزی قطعاً از آن ما خواهد بود.»

نایب‌رئیس شورای امنیت همچنین تأکید کرد که روسیه به انجام هر کاری که لازم باشد برای بهتر شدن و ایمن‌تر کردن زندگی شهروندانش، از جمله در مناطق جدید کشور ادامه خواهد داد.

وزیر دفاع روسیه: ما در سال 2022 آزمایش‌های سختی را پشت‌سر گذاشتیم

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه روز شنبه، در پیام تبریک سال نوی خود خطاب به نیروهای نظامی این کشور که متن آن در کانال تلگرامی وزارت دفاع روسیه منتشر شد، اعلام کرد که در سال 2022، فدراسیون روسیه با آزمایشات سختی روبه‌رو شد که روند معمول زمان را تغییر داد.
وی ابراز اطمینان کرد: "پیروزی ما، مانند نو شدن سال، امری اجتناب‌ناپذیر است".

ژنرال شویگو تأکید کرد که نیروهای نظامی قهرمانانه کلیه وظایف و مأموریت‌های رزمی برای حفاظت از منافع ملی و امنیت روسیه را انجام می‌دهند و سال نو را دور از نزدیکان خود جشن می‌گیرند.

وزیر دفاع روسیه یادآور شد که در زمان حاضر تلاش زیادی صورت می‌گیرد تا روی تاریخ و دستاوردهای روسیه خط بطلان بکشند، همه چیزی که به روسیه ارتباط داشته باشد در حال حذف شدن و سیاه‌نمایی است.
وی تأکید کرد که در سال 2023 هم خط‌مشی توسعه نیروهای مسلح روسیه و همچنین افزایش توان رزمی آنها ادامه خواهد یافت.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.