دقت ۹۵ درصدی جراحان در تشخیص حاشیه تومورهای سرطانی در حین عمل جراحی


محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان ابزاری را برای تشخیص مارجین‌های سرطانی (حاشیه تومور) به بازار سلامت کشور معرفی کردند که قادر است به صورت بلادرنگ نتایج را به جراح اعلام کند.

1/3/2023 8:31:22 AM
کد خبر: 10078

محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان ابزاری را برای تشخیص مارجین‌های سرطانی (حاشیه تومور) به بازار سلامت کشور معرفی کردند که قادر است به صورت بلادرنگ نتایج را به جراح اعلام کند.

به گزارش سارنا به نقل از ایسنا، دکتر های شهشانی، مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با ایسنا، زمینه تحقیقاتی این شرکت را طراحی و ساخت دستگاه‌های تشخیصی و درمانی در حوزه بیماری سرطان دانست و گفت: دستگاه ساخته شده در این شرکت، پروب تشخیص سرطان است که در حین عمل جراحی به جراحان در تشخیص سلول‌های سرطانی کمک می‌کند و از این طریق دقت تشخیص ارتقا می‌یابد.

وی کاربرد این دستگاه را در حال حاضر در درمان و تشخیص سرطان پستان دانست و خاطر نشان کرد: مجوز این دستگاه برای حوزه درمان و تشخیص سرطان پستان است، ولی تحقیقات ما برای دریافت مجوز کاربرد این پروب در سایر سرطان‌ها ادامه دارد.

شهشانی با اشاره به مکانیزم عملکردی این دستگاه، توضیح داد: این دستگاه با نام "سر پروب دستگاه تشخیص مارجین سرطانی" برای تشخیص بلادرنگ مارجین‌های سرطانی (حاشیه تومور) در بیماران کاندیدای جراحی سرطان پستان در حین جراحی و بعد از برداشتن تومور کاربرد دارد.

مدیرعامل این شرکت خاطر نشان کرد: این دستگاه در حین عمل جراحی به جراح کمک می‌کند که مارجین‌های سرطانی را حین عمل جراحی شناسایی کند و این موجب خواهد شد که بیماران مبتلا به سرطان، در آینده نزدیک شاهد عود مجدد سرطان نباشند.

 وی اضافه کرد: در حین عمل جراحی برداشتن تومور سرطانی پستان، به منظور اطمینان از سرطانی نبودن مارجین‌های جراحی، جراحان از پروسه پاتولوژی فروزن (تشخیص بدخیمی‌های بافت‌های بدن در حین جراحی) بهره می‌برند که پروسه برداشتن مرزهای تومور و ارسال آن به پاتولوژی و ارسال نتایج بررسی زمان‌بر است، در حالی این دستگاه به صورت Real Time نتایج را به جراح اعلام خواهد کرد.

شهشانی با تاکید بر اینکه بیشترین میزان دقت تشخیص مارجین‌های سرطانی از روش "فروزن" ۷۰ درصد است، تاکید کرد: این در حالی است که دقت دستگاه ساخته شده در این شرکت ۹۵ درصد است.

به گفته وی، این دستگاه بر روی بیش از هزار بیمار مورد ارزیابی قرار گرفته است که نتایج نشان داد این دستگاه به عنوان ابزار تشخیصی مکمل، باعث کاهش خطای تشخیص مارجین‌های درگیر در داخل بدن بیماران شده است.

شهشانی با بیان اینکه این دستگاه نمونه خارجی ندارد، یادآور شد: پتنت این دستگاه مکمل به نام ایران به ثبت رسیده است و با کمک خیرین و معاونت علمی ریاست‌جمهوری، ۵ دانشگاه علوم پزشکی کشور با خرید این دستگاه دانش‌بنیان، مجهز به دستگاه CDP شده‌اند. 

به گزارش ایسنا، دستگاه CDP یک سیستم تشخیص بلادرنگ (Real Time) است که به‌عنوان یک ابزار مکمل، در کنار پاتولوژی‌های فرزون و پرمننت، با استفاده از دو پروب مجزا، برای تشخیص وجود سلول‌های سرطانی در مارجین‌های داخلی (Cavity side margins) و همچنین در غدد لنفاوی زیر بغل (Axillary Lymph Nodes) بیماران تحت عمل جراحی سرطان پستان استفاده می‌شود.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.