دستور کارتر برای پروپاگاندا علیه ایران/ سندتازه منتشر شده توسط امریکا چه حقیقتی را آشکار می‌کند؟


رهبرانقلاب با اشاره به انتشار سندی طبقه‌بندی شده از سوی آمریکایی علیه جمهوری اسلامی، علاج نقشه‌های بدخواهان و پروپاگاندای دشمنان را تبیین صحیح حقایق با ابتکار و نوآوری دانستند.

1/10/2023 9:42:56 AM
کد خبر: 10141

به گزارش سارنا به نقل از مهر، رهبرانقلاب اسلامی، امروز در سخنانی مهم در دیدار با مردم قم پیروزی انقلاب و نجات ایران از سلطه سنگین آمریکا را علت اصلی دشمنی با نظام اسلامی برشمردند و با اشاره به انتشار سندی طبقه‌بندی شده از یک مرکز معتبر آمریکایی مبنی بر دستور کارتر رئیس‌جمهور وقت برای سرنگونی جمهوری اسلامی، آن هم فقط ۱۰ ماه پس از پیروزی انقلاب، بیان داشتند: بر اساس این سند، کارتر به سازمان سیا دستور می‌دهد که جمهوری اسلامی را سرنگون کند و اولین راهبردی که برای سرنگونی ذکر کرده، استفاده از ابزار تبلیغات است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تلاش برای ضربه زدن به نظام اسلامی به وسیله مجموعه‌ای از اقدامات اعم از تهدید، تحریم، جاسوسی، نفوذ، فشار حداکثری، ایجاد اتحادهای ضد ایرانی، ایران‌ستیزی، اسلام‌ستیزی و شیعه‌ستیزی را تلاش مستمر آمریکایی‌ها در طول ۴۳ سال گذشته خواندند و افزودند: در رأس همه این کارها، ضربه زدن به جمهوری اسلامی به وسیله تبلیغات بوده است.

ایشان افزودند: «پس از دستور کارتر در ۴۳ سال قبل برای سرنگونی جمهوری اسلامی، امریکایی‌ها از هر وسیله‌ای به‌خصوص تبلیغات و پروپاگاندا برای تحقق این هدف استفاده کرده‌اند اما همچنانکه در این اغتشاشات هم مشخص شد ناکام مانده‌اند و ملت بزرگ ایران و مسئولان کشور به فضل الهی، با همت به کارهای بزرگ و تحولی، به رفع نقاط ضعف و شتاب بیشتر در مسیر تحقق اهداف و خواسته‌ها ادامه می‌دهند.»

در واقع اشاره رهبر انقلاب به اسنادی است که توسط وزارت امور خارجه آمریکا منتشر می‌شود. اداره‌ی تاریخ، یکی از بخش‌های زیرمجموعه‌ی وزارت امور خارجه آمریکا است که انتشارات آن، اسناد وزارت امور خارجه را در قالب کتاب منتشر می‌کند.

سندی که مورد اشاره حضرت آیت الله خامنه‌ای قرار گرفته، مجموعه اسناد مربوط به سال‌های ۱۹۷۹ و ۱۹۸۰ میلادی است که شامل ۳۵۹ سند است. سند مورد اشاره ایشان سند ۱۱۰ این مجموعه است که مربوط به جلسه آذرماه ۱۳۵۸ کارتر با کمیته هماهنگی ویژه اطلاعات است که مهمترین اعضایش «ترنر»، رئیس سازمان سیا، «برژینسکی» مشاور رئیس‌جمهور در امور امنیت ملی، «هارولدبراون» وزیر دفاع و «سایروس‌ونس» وزیر امور خارجه هستند. در این جلسه درباره چگونگی مواجهه آمریکا با انقلاب و ارتباط با افراد ضدانقلاب مورد حمایت دولت آمریکا صحبت می‌شود.

در متن این سند آمده است: من [جیمی کارتر] عملیات زیر در یک کشور خارجی را برای امنیت ملی ایالات متحده مهم درمی‌یابم و به رئیس اطلاعات مرکزی [استنسفیلد ترنر] یا نماینده وی دستور می‌دهم تا مطابق ماده ۶۶۲ [قانون کمک خارجی مصوب سال ۱۹۶۱،] این یافته را به کمیته‌های مربوطه در کنگره گزارش دهد و در صورت لزوم، جلسات توجیهی ارائه دهد. انجام عملیات تبلیغاتی و سیاسی و اقتصادی برای پشتیبانی از تأسیس یک رژیم مسئول و دموکراتیک در ایران؛ برقراری تماس با رهبران اپوزیسیون ایرانی و دولت‌های ذی‌نفع با هدف حمایت از تعاملاتی که بتواند به ایجاد جبهه گسترده غرب‌گرا و قادر به تشکیل یک دولت جایگزین، منجر شود.

در واقع اقدامات آمریکا در ماه‌های پس از تسخیر لانه جاسوسی بسیار فراتر از تلاش برای حل و فصل مسئله آزادسازی کارکنان سفارت آمریکا بود. به عنوان نمونه در گزارش جلسه کمیته هماهنگی ویژه اطلاعات برگزار شده بود، کارتر به کنگره اعلام می‌کند که انجام عملیات پنهان توسط سازمان سیا در ایران ضروری است. در این گزارش، متن» یافته‌های ریاست جمهوری «به شرح زیر درج شده است:» طبق یافته من [کارتر] عملیات زیر در یک کشور خارجی برای امنیت ملی ایالات متحده مهم است و لذا به رئیس آژانس اطلاعات مرکزی) سیا (و یا نماینده وی دستور می‌دهم تا این یافته را به کمیته‌های مربوطه در کنگره طبق ماده ۳۳۲ گزارش دهد و در صورت لزوم جلسات توجیهی ارائه دهد.«کشور مورد نظر ایران و عملیات مربوطه به شرح زیر است:» انجام عملیات تبلیغاتی، سیاسی و اقتصادی برای کمک کردن به استقرار یک رژیم مسئول دموکراتیک در ایران. برقراری تماس با رهبران اپوزیسیون ایرانی و دولت‌های علاقمند با هدف ترغیب تعاملاتی که بتواند به ایجاد جبهه گسترده غربگرا و قادر به تشکیل یک دولت جایگزین منجر شود.»

بدون شک امام خمینی (ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی از همان روزهای آغاز نهضت اسلامی، در مقابل آمریکا مواضع انقلابی و مستحکمی را گرفتند. از همان زمان تاکنون نظام جمهوری اسلامی ایران در تمام چهل و چند سال گذشته بزرگترین چالش آمریکایی‌ها در غرب آسیا بوده و بسیاری از اهداف و برنامه‌های واشنگتن در خاورمیانه را خنثی کرده است.

می‌توان به یاد آورد، در سال ۱۳۸۲ و پس از آغاز مذاکرات هسته‌ای میان کشورمان و تروئیکای اروپایی، رئیس وقت سازمان جاسوسی سیا در سخنانی قابل تأمل، ایران را بزرگترین چالش برای ایالات متحده در سطح جهان نامید.

آنها در تمام بیش از چهار دهه گذشته، در تمامی دولت‌های حاکم بر کاخ سفید، با استفاده از همه روش‌ها برای تغییر نظام در کشورمان تلاش کرده اند. استفاده از ابزارهای اقتصادی، سیاسی، نظامی، تحریمی، ایجاد ائتلاف‌های مختلفی منطقه‌ای بخشی از راه‌های امتحان شده آنان بوده است.

اما مهمترین و اصلی‌ترین راهکار واشنگتن برای تغییر حکومت در ایران، استفاده از پروپاگاندای رسانه‌ای و تغییر در ذهنیت‌ها علیه جمهوری اسلامی بوده است. وجود صدها ماهواره در اطراف زمین به آنان ابزار ویژه‌ای داده است تا با ایجاد انواع و اقسام کانالهای تلویزیونی و رادیویی به تبلیغ علیه کشورمان اقدام کنند.

حدود ۳۰۰ کانال ماهواره‌ای تلویزیونی و رادیویی که با پول برخی کشورهای منطقه و حمایت آنگلوساکسون‌ها ایجاد شده‌اند که مخرج مشترک همه آنها تحریف واقعیت‌ها، با هدف سرنگونی نظام جمهوری اسلامی است.

مقام معظم رهبری در سخنان اخیر خود به درستی با اشاره به سندی که به تازه‌گی توسط خود آمریکایی‌ها منتشر شده است به این موضوع اشاره داشتند. اینکه هنوز یک سال از پیروزی انقلاب اسلامی نگذشته است، جیمی کارتر رئیس جمهور وقت ایالات متحده رسماً و محرمانه خواستار سرنگونی حکومت نوپای ایران را دارد و در این راه استفاده از روش‌های جنگ نرم و تبلیغاتی را در اولویت اثر بخشی قرار می‌دهد.

موضوعی که همچنان ادامه دارد و در طی حدود ۴ ماه گذشته در جنگی نرم و از طریق فضای مجازی و بازی با ذهن نسل جوان و وارونه سازی حقایق، اهداف قدیمی خود را پی‌گیر هستند.

قطعاً ماندگاری کشور در پیروزی در نبرد رسانه‌ها است و باید همه ارکان فرهنگی و تبلیغی نظام با استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای تبیین و شفاف سازی ابهامات موجود اقدام کنند. حضور مؤثر و هنرمندانه در فضای مجازی و ارائه راهکارهای تبلیغی مؤثر می‌تواند گره‌های ذهنی نسل جدید را برطرف و سرمایه گذاری تبلیغاتی دشمنان را بی اثر نماید. در این راه ذکر اسناد تاریخی که رهبری معظم انقلاب شخصاً یک مورد آن را به طور مستند بیان فرمودند، باید با روشنگری و جهاد تبیین لایه‌های تاریخی را آشکار و کشور را در برابر تبلیغات رسانه‌های معاند مصون کرد.

بدین ترتیب در حالی که کشور در شرایط حساسی قرار دارد، شاهدیم مقام معظم رهبری در سخنرانی‌های روشنگر خود، شخصاً به رفع برخی ابهامات می‌پردازند. این امر نشانه آن است که باید جهاد تبیین مهمترین اولویت همه مسوؤلین، دست اندرکاران، هنرمندان و دلسوزان کشور باشد و ضرورت دارد همه برنامه‌ریزی‌ها و امکانات کشور در این مسیر قرار بگیرد.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.