قالیباف در دیدار با رئیس مجلس ترکیه: بازارچه‌ مرزی امنیت‌ساز است/ ضرورت احقاق حقابه ایران از رود ارس


رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مسئله بازارچه‌ها و تبادلات مرزی ایران و ترکیه از مطالبات مردم و از اولویت‌های مهم است که گام برداشتن در این حوزه موجب رونق اقتصادی امنیت مرزی می‌شود.

1/11/2023 9:24:22 AM
کد خبر: 10153

به گزارش سارنا به نقل از مهر، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار رئیس مجلس ترکیه ضمن تبریک میزبانی خوب اجلاس سیزدهم APA، گفت: خوشحال هستیم که مقامات هر دو کشور ایران و ترکیه به موضوع همسایگی، همکاری و توسعه در زمینه روابط دوجانبه توجه کرده و از این رهگذر ارتباطات دو کشور در حال گسترش است.

قالیباف با بیان اینکه ایران و ترکیه امروز به یک درک و برداشت مشترک رسیده‌اند، بیان کرد: البته نباید ارتباطات را در حالت فعلی حفظ کرد چرا که ایران و ترکیه بیش از هر زمان دیگری نیازمند آن هستند که روابط را در عرصه‌های مختلف و با توجه به شرایط و اقتضائاتی که در منطقه و جهان داریم گسترش دهند.

وی با اشاره به موضوع مهم آب رودخانه ارس و لزوم رعایت حقآبه جمهوری اسلامی ایران از این رودخانه، اظهار کرد: در رابطه با موضوع آب و رودخانه ارس نگرانی‌هایی وجود دارد که به محیط زیست منطقه بازمی‌گردد و در خصوص آن نیز نشستی بین وزرای نیرو و کشاورزی دو کشور انجام شده و باید نشست دوم نیز تشکیل شود و این از موضوعاتی است که می‌تواند برای هر دو کشور، مردم و البته محیط زیست از اهمیت بالایی برخوردار باشد چرا که مشکلات فراوانی برای پایین دست رود ارس ایجاد کرده است.

پیگیری مسائل بازارچه‌های مرزی

رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص موضوع کسب و کار مرزنشینان، تأکید کرد: مسئله بازارچه‌های مرزی و تبادلات مرزی یکی از مطالبات مورد توجه مردم و از اولویت‌های پیگیری گروه‌های دوستی پارلمانی است و توجه کنید که ما هرچه قدر در این حوزه و تسهیل در تبادلات شهروندان دو کشور گام برداریم می‌تواند موجب رونق اقتصاد منطقه و امنیت مرزی شود.

وی همچنین درباره روابط سه جانبه ایران، ترکیه و آذربایجان عنوان کرد: من فکر می‌کنم گفتگوهای دو و سه جانبه ایران، ترکیه و آذربایجان می‌تواند در سطوح مختلف در حل این معضلات مهم باشد و از این معضلات پیشگیری کرده و روند را برای پیشرفت و توسعه کشورها و کل منطقه فراهم کنند.

قالیباف تأکید کرد: امروز نگاه‌های یک جانبه‌گرایانه و دخالت‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی و اتفاقات پیرامونی و بین‌المللی به‌ویژه در حوزه تروریسم، محیط زیست و گسترش فقر و دخالت در امور کشورها از چالش‌های مهمی است که می‌توانیم به آنها بپردازیم و من اگر بخواهم نمونه‌ای از این مسائل و چالش‌ها را بگویم و از دخالت‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی صحبت کنم، آن مورد بهانه‌جویی‌های آنها در موضوع شرایط زنان در ایران است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز بیش از هر دوران دیگری زنان در جمهوری اسلامی در حوزه‌های تحصیلات، مدیریت و نقش‌آفرینی در جامعه حضوری پررنگ دارند، تصریح کرد: امروز زنان در جمهوری اسلامی ایران در محیط دانشگاه‌ها بیش از آقایان حضور دارند، اما دشمنان به بهانه‌های واهی به دنبال برخورد با جمهوری اسلامی و براندازی بودند که به لطف خدا شکست خورده‌اند و در یک جنگ سنگین ترکیبی و رسانه‌ای موفق نبودند. جا دارد اینجا از مسئولان ترکیه برای مواضع خوب آنها تشکر کنم.

در ادامه این نشست مصطفی شنتوپ، ضمن استقبال از پیشنهادات مطرح شده در این جلسه و صحبت‌های رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: از روند پیشنهادات و مذاکرات شما استقبال و از آن حمایت می‌کنم و از پیشنهادات شما برای APA نیز استفاده کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در رابطه با موضوع رود ارس نیز برای تأمین عادلانه حقآبه گفتگوهای لازم را انجام خواهم داد و مطمئن هستم آنها نیز برای تداوم گفت‌وگوها مشتاق هستند.

شنتوپ همچنین در پاسخ به مطالبه رئیس مجلس کشورمان درباره حل مشکلات بازارچه‌های مرزی گفت: موضوع این بازارچه‌ها نیز مسئله مهمی است و همانطور که می‌دانید گروه دوستی پارلمانی دو کشور نیز این موضوع را پیگیری می‌کند و من نیز از وزیر تجارت کشورم این مسئله را پیگیری خواهم کرد.

زینب رجائی

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.