رهبران اپوزیسیون کره جنوبی: اظهارات رییس‌جمهوری درباره ایران فاجعه‌ای دیپلماتیک بود/ ممکن است به امنیت کشتی های ما در تنگه هرمز آسیب بزند/ او باید عذرخواهی کند


رهبران اپوزیسیون کره جنوبی از رییس جمهوری این کشور بابت اظهارات نسنجیده درباره ایران انتقاد کرده و گفته اند باید از مردم عذرخواهی کند.

1/18/2023 1:47:58 PM
کد خبر: 10224

رهبران اپوزیسیون کره جنوبی، اظهارات اخیر رییس جمهوری این کشور در  سفر به امارات متحده عربی درباره ایران را به باد انتقاد گرفتند.

آنها این سخنان را یک "فاجعه دیپلماتیک" توصیف کرده و از رییس جمهوری کره جنوبی خواسته اند به خاطر این اظهارات نسنجیده عذرخواهی کند.

به گزارش سارنا به نقل از عصرایران و به نقل از خبرگزاری "یونهاپ" کره جنوبی، "لی جائه میونگ" رهبر حزب اپوزیسیون اصلی کره جنوبی، روز چهارشنبه (امروز)، " یون سوک یول" رییس جمهوری این کشور را مورد انتقاد قرار داد و  گفت اظهارات اخیر وی که ایران را "دشمن" امارات متحده عربی نامیده است، "سوگیرانه" و یک "فاجعه دیپلماتیک" است.

"یون سوک یول" رییس جمهوری کره جنوبی اوایل هفته در دیدار با نیروهای کره جنوبی مستقر در امارات، روابط ایران و امارات را با روابط کره جنوبی و کره شمالی مقایسه کرده و گفته بود همان طور که در منطقه شبه جزیره کره کره شمالی دشمن کره جنوبی است، در منطقه خلیج فارس نیز ایران دشمن امارات است.

اظهارات یون، اعتراض تهران را درپی داشت و وزارت خارجه ایران اعلام کرد منتظر توضیح از سوی وزارت خارجه سئول است.

رهبر اصلی اپوزیسیون کره جنوبی ( رهبر حزب دموکرات - DP)، امروز در جلسه شورای عالی این حزب گفت: واقعا مایه تاسف است که او (رییس جمهوری کره جنوبی) نمی تواند قضاوت درستی داشته باشد.

او این حادثه را به یک "فاجعه دیپلماتیک" تشبیه کرد.

رهبر حزب دموکرات از یون خواست تا درک بهتری از مبانی دیپلماسی داشته باشد و گفت: "از طریق یک دیپلماسی تک بعدی و مغرضانه مبتنی بر این تصور که "دشمن دوست، دشمن من است"، نمی‌توانید به درستی از مردم و منافع و امنیت ملی محافظت کنید. 

لی همچنین گفت که این "اظهارات بسیار اشتباه و بدون فکر" رییس جمهوری، امارات متحده عربی را در موقعیت دشواری قرار داده و ایران را برانگیخته است.

او ابراز نگرانی کرد این اتفاق ممکن است بر ساکنان کره ای در این کشور و همچنین کشتی های کره جنوبی که از تنگه هرمز عبور می کنند تاثیر منفی بگذارد.

همچنین نماینده "پارک هونگ کیون" از رهبران حزب اپوزیسیون دموکرات در پارلمان کره جنوبی نیز با انتقاد از اظهارات رییس جمهوری کره جنوبی درباره ایران در امارات، این اظهارات را یک "شکست دیپلماتیک" توصیف کرده و گفت "اظهارات نسنجیده رییس‌جمهوری یون خاورمیانه را به لرزه در می‌آورد. رییس جمهور یون باید متواضعانه از مردم به دلیل این فاجعه دیپلماتیک عذرخواهی کند و به طور کامل ترکیب دیپلماسی ناکارآمد خود را جایگزین کند."

"پارک هونگ کیون" از رهبران حزب اپوزیسیون دموکرات در پارلمان کره جنوبی

رهبران اپوزیسیون کره جنوبی: اظهارات رییس جمهوری ما درباره ایران یک فاجعه دیپلماتیک بود/ ممکن است بر امنیت عبور کشتی های ما از تنگه هرمز صدمه بزند/ او باید عذرخواهی کند

وزارت خارجه کره جنوبی در واکنش به اعتراض ایران به اظهارات رییس جمهوری این کشور، تاکید کرده این اظهارات مصرف داخلی داشته و برای تشویق روحیه سربازان کره جنوبی مستقر در امارات بوده و تعهد دولت سئول به روابط با ایران همچنان پابرجاست.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.