سخنگوی قوه قضائیه: سیلی سخت به انگلیس ادامه دارد/ توقع داشتیم به خاطر جاسوسی رسماً عذرخواهی کنند


سخنگوی قوه قضائیه گفت: این اطمینان را می‌دهم که اراده دستگاه قضائی و ضابطان ما این است که سیلی سختی که از اعدام جاسوس مورد نظر به چهره انگلیس نواخته شده تا گرفتن حقوق ملت ایران از این رژیم تداوم و استمرار خواهد داشت.

1/18/2023 1:51:53 PM
کد خبر: 10226

به گزارش سارنا به نقل از تسنیم، مسعود ستایشی؛ سخنگوی قوه قضائیه پیش از ظهر امروز (چهارشنبه 28 دی) در نشست خبری با خبرنگاران درباره واکنش عصبی و مداخله‌‌جویانه انگلیس به اعدام جاسوس نشان‌دار این کشور گفت: این واکنش نشانه دیگری از سلسله اقدامات خبیثانه این کشور علیه مردم ایران حداقل در دو سده اخیر است. انتظار ما این بود که رژیم انگلیس از ملت سربلند ایران به صورت رسمی عذرخواهی می‌کرد اما واکنش‌های آن نشان داد که نفرت نهادینه شده حافظه ایران از این کشور نشان از شناخت درست ایرانیان از انگلیس است.

وی افزود: این حمایت نشان داد که علاوه بر اسناد متقن اثبات‌کننده جاسوسی، سیستم امنیتی و ضابطان قضائی ما روی نقطه درستی هدف‌گذاری داشتند و وظیفه خود را به درستی انجام دادند.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: اصل فرایند تشکیل پرونده، تحقیقات مقدماتی و روند بازپرسی و تکمیل تحقیقات و رسیدگی به اتهامات جاسوس مورد نظر و اجرای آن در دستگاه قضائی با دقت و با اشراف اطلاعاتی کم‌نظیر و به صورت هوشمند انجام شده و حکم صادر شده و اجرای آن نشان‌دهنده واکنش دستگاه قضائی در قبال خباثت‌های انگلیس در کشورمان است.

وی‌ افزود: انگلیس نخواسته اقدامات شوم خود با کشورمان را ترمیم کند و همواره با خدعه با ملت ایران برخورد کرده است. از به راه‌اندازی قحطی بزرگ علیه ملت و ترتیب دادن کودتا علیه دولت قانونی و حمایت از رژیم منحوس ستمشاهی و حمایت از دشمنان مردم و حمایت از رژیم اشغالگر قدس و انجام و حمایت از ترور سرداران آزاده ملی از امیر‌کبیر تا شهید فخری‌زاده و شهید سلیمانی، راه‌اندازی شبکه‌های جاسوسی تحت عناوین رسانه‌ای و حمایت از رژیم بعثی در جنگ و ...‌ بخش اندکی از اقدامات انگلیس علیه ملت ایران و ملت‌های آزاده است.

ستایشی تأکید کرد: این اطمینان را می‌دهم که اراده دستگاه قضائی و ضابطان ما این است که سیلی سختی که از اعدام جاسوس مورد نظر به چهره انگلیس نواخته شده تا گرفتن حقوق ملت ایران از این رژیم تداوم و استمرار خواهد داشت.

آزادی پیش از موعد 5200 زندانی در 2 ماه اخیر

وی در ادامه درباره اقدامات دستگاه قضائی در خصوص مددجویان ندامتگاه‌های کشور گفت: این اقدامات در دو ماه گذشته بر اساس دستورات رئیس قوه قضائیه صورت گرفت و پاسخی است به کشورهایی که به ما تذکر حقوق بشری می‌دهند اما خودشان گرفتار مشکلات در این حوزه هستند. از جمله اقدامات مورد توجه در آذر و دی ماه که مورد استقبال مردم و نخبگان شد، اهتمام رئیس قوه قضائیه به دادستان‌های سراسر کشور و سازمان زندان‌ها بود که نسبت به بررسی آزادی زندانیان اقدام کنند که در نهایت منجر به آزادی قریب 5200 زندانی در کشور شد.

ستایشی در ادامه درباره اقدامات دستگاه قضائی در خصوص مددجویان ندامتگاه‌های کشور گفت: این اقدامات در دو ماه گذشته بر اساس دستورات رئیس قوه قضائیه صورت گرفت و پاسخی است به کشورهایی که به ما تذکر حقوق بشری می‌دهند اما خودشان گرفتار مشکلات در این حوزه هستند. از جمله اقدامات مورد توجه در آذر و دی ماه که مورد استقبال مردم و نخبگان شد، اهتمام رئیس قوه قضائیه به دادستان‌های سراسر کشور و سازمان زندان‌ها بود که نسبت به بررسی آزادی زندانیان اقدام کنند که در نهایت منجر به آزادی قریب 5200 زندانی در کشور شد.

تبیین علل تودیع نشدن حساب برخی ارگان‌ها نزد بانک مرکزی

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه درباره تخلف برخی دستگاه‌های اجرایی در تودیع حساب‌ها نزد بانک مرکزی گفت: دستگاه‌ها وظیفه دارند قوانین را به احسن وجه انجام دهند و نظارت بر حسن اجرای قانون با قوه قضائیه و سازمان بازرسی کل کشور است. از طرفی به موجب قانون احکام دائم برنامه توسعه کشور و قانون برنامه توسعه ششم توسعه و قوانین سنواتی بودجه، به منظور انضباط مالی دولت در دریافت و پرداخت وجوه مقرر شده که کلیه حساب‌های مالی ریالی و ارزی از طریق خزانه‌داری کل کشور و نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران افتتاح شود و ما وظیفه داریم بر حسن اجرای این مقررات نظارت کنیم.

وی افزود: سازمان بازرسی نسبت به آن بحث که در شمول اختیارات اوست گزارشی که متضمن پیشنهادات است را به وزیر اقتصاد و امور دارایی ارایه داده که مشخص شد برخی شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت در طول سالیان متوالی مانند شرکت پالایش و پخش دارای حساب‌های خارج از  ساز و کار بانک مرکزی است و از وزیر نفت سوال شده است. خزانه‌داری هم مهلتی را برای تعیین و تکلیف این حساب‌ها مشخص کرده و ‌در نظر گرفته است.

ستایشی تأکید کرد: برخی از موانع و مشکلات به دلیل فقدان یا تفاوت زیرساخت‌های فنی و نرم‌افزاری موجود است. به بانک مرکزی اعلام شده با خزانه‌داری و شرکت‌های مورد بحث، موضوع را بررسی کنند.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: در حوزه علوم پزشکی نیز حساب‌های خارج از بانک مرکزی بوده که از مسئولین ذی‌مدخل در افتتاح این حساب‌ها توضیح خواسته شده و انسداد این حساب‌ها در دستور کار است‌.

تشریح آخرین وضعیت پرونده جاسوس بلژیکی

وی درباره پرونده الیور وندکاستیل، جاسوس بلژیکی و معلق شدن تبادل زندانی بین بلژیک و ایران بر اساس حکم دادگاهی در بلژیک گفت: هیچ‌ کشوری‌ در قبال اقداماتی که در راستای جاسوسی صورت می‌پذیرد و نسبت به جاسوسان، مسامحه و کوتاهی ندارد. کسی که در کشور دیگری جاسوسی می‌کند نباید با او تعارف کرد. کشور ما قانون دارد و مبتنی بر آن تصمیمات لازم را در مرجع قضائی اتخاذ می‌کند. ضمن اینکه مردم اقدامات مسئولان را در این خصوص رصد می‌کنند و اجازه نمی‌دهند مسامحه صورت بگیرد. به هر حال اتهامات این فرد رسیدگی و حکم بدوی در دادگاه صالح صادر شده است.

ستایشی ادامه داد: در خصوص استرداد هم بگویم که ما تکلیف خود را انجام دادیم و منتظر می‌مانیم که شرایط طرف مقابل چیست و بر اساس آن تعیین تکلیف خواهد شد.

آخرین وضعیت پرونده متهمان اغتشاشات اخیر

ستایشی در ادامه در پاسخ به خبرنگار تسنیم در خصوص تشریح عملکرد قوه قضائیه در خصوص اغتشاشات اخیر بیان کرد: هر پرونده قضائی با وصول گزارش ضابطین عام و خاص است که بر اساس قانون ‌آیین دادرسی مشخص شده‌اند و تکالیف آنها هم معلوم است. ضابطان مستندات را ارائه می‌کنند و پرونده به دادسرا می‌رود و دادیاران و بازپرسان به آن رسیدگی و اقدام به صدور قرار نهایی مناسب اقدام می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر اتهامی بود قرار تامین مناسب را صادر می‌شود و اگر قاضی در دادسرا به این نکته رسید که جرم رخ داده، قرار جلب به دادرسی صادر می‌کند که منتهی به صدور کیفرخواست از ناحیه دادستان می‌شود. با صدور کیفرخواست، پرونده که تحقیقات مقدماتی و تکمیلی آن انجام شده و مهیا برای اتخاذ تصمیم است به شعب تخصصی دادگاه صالح که در دادگاه انقلاب است، ارجاع می‌شود و رای بدوی صادر می‌شود.

ستایشی افزود: رأی به متهمین و وکلای ‌آنها برای استفاده از حق اعتراض ابلاغ می‌شود که اگر قابلیت تجدیدنظرخواهی داشته باشد به مرجع عالی تجدیدنظر و اگر قابلیت فرجام‌خواهی داشته باشد به دیوان عالی کشور می‌رود تا رسیدگی دقیق به اعتراض انجام شود و در نهایت تصمیم نهایی قانونی ابلاغ می‌شود و حکم نهایی ابلاغ و به اجرای احکام می‌رود و پرونده با رعایت جامع مقررات مربوط به اجرای احکام ارسال می‌شود.

98.5 درصد بازداشتی‌های استان تهران آزاد شده‌اند

وی سپس با اشاره به آمار پرونده‌ها در استان تهران که به گفته ستایشی مشابه آمارها در استان‌های دیگر است، گفت: 98 و نیم درصد بازداشت‌شدگان اغتشاشات اخیر در استان تهران با استفاده از تاسیسات ارفاقی و قرارهای صادره و ... تاکنون آزاد شده‌اند و تنها یک و نیم درصد که آنها مرتکب جنایت و جرم‌های خشن شده‌اند و تعرض به حقوق عمومی و خصوصی کرده‌اند در بازداشت هستند و به نظر می‌رسد در استان‌های دیگر هم مشابه همین درصد باشد.

آخرین خبرها از بازداشت سرشبکه اغتشاشات در ایران

سخنگوی قوه قضائیه درباره بازداشت سرشبکه اغتشاشات اخیر هم گفت: این موضوع از ناحیه دادستان تهران اعلام شد. فرد مورد‌نظر از سرشبکه‌های باند جمع‌آوری و هدایت اراذل و اوباش بود که با شبکه تروریستی اینترنشنال هم ارتباط داشت و از آنان هدایت و دستور می‌گرفت و همچنین به صورت مستقیم با سرویس‌های جاسوسی مختلفی مرتبط بوده است.

وی ادامه داد: تمامی حلقه‌های ارتباطی آنها در روزهای اخیر مورد شناسایی و ضربه واقع شده است و سایر مرتبطین در حال رصد و تعقیب قرار دارند. جالب است بدانید که مبالغ اعطایی از مبادی انگلستان و آمریکا بوده و در قالب برخی رمز‌ارزها به حساب سرپل یاد شده وارد و از این طریق در داخل تزریق می‌شده است.

سخنگوی قوه قضائیه درباره شایعه آزادی پیوندی؛ رئیس پیشین سازمان هلال احمر هم گفت: حکم پرونده وی قطعی شده و الان در مرحله اجراست. خبر‌ آزادی وی و اینکه در زندان به سر نمی‌برد درست نیست. ‌حکم او قطعی و شامل این موارد است، 6 سال حبس، 15 میلیارد ریال رد مال و 30 میلیارد ریال جزای نقدی و انفصال دائم از خدمات دولتی.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.