بومی‌سازی ساخت دستگاه سنجش اکسیژن خون/ نگاه به دانش‌بنیان‌ها باید از حالت تجاری خارج شود


دانش‌بنیان‌ها، بسیاری از فناوری‌های پیچیده و مورد نیاز در زمینه سلامت و پزشکی را بومی‌سازی کرده‌اند. با این وجود چالش‌هایی وجود دارد که باعث می‌شود استفاده از ظرفیت‌های فناوری برای تولید محصولات با محدودیت مواجه باشد.

1/21/2023 8:50:22 AM
کد خبر: 10232

به گزارش سارنا به نقل از فارس، شیوع ویروس کرونا در سال‌های اخیر، کشور ایران با چالش‌های جدید و جدی روبرو کرد. از طرفی تحریم فناوری‌های مورد استفاده در صنعت پزشکی و نبود تجهیزات مقابله با کرونا، به این چالش‌ها اضافه شدند. در چنین شرایطی، شرکت‌های دانش‌بنیان مشغول بومی‌سازی فناوری‌های پیچیده در کشور شدند.

از این فناوری‌هایی که مورد توجه دانش‌بنیان‌ها قرار گرفت، تولید تجهیزات پزشکی از جمله رگولاتورهای بیمارستانی و اکسیمترها بود. در سال‌های اخیر، شرکت‌های مختلف ایرانی واحدهای تحقیق و توسعه خود را روی تجهیزاتی که مورد نیاز صنعت پزشکی است، متمرکز کرده‌اند.

دستگاه پالس‌اکسیمتر انگشتی، نمونه‌ای از این تجهیزات است که با توان شرکت‌های دانش‌بنیان بومی‌سازی شده است. این دستگاه، میزان اکسیژن موجود در خون را بدون نیاز به خون‌گیری اندازه‌گیری می‌کند. پالس‌اکسیمتر، معمولاً بر روی انگشت قرار داده می‌شود و اغلب در مراکز مراقبت‌های ویژه، اورژانس‌ها، یا سایر قسمت‌های بیمارستان استفاده می شود. این دستگاه، توسط بیماران کرونایی و یا مبتلایان بیماری‌های ریوی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فراز ملک‌نیا، مدیر عامل شرکت سدا پژوه می‌گوید: در چند سال اخیر با مشاهده نیاز کشور به اکسیمتر، در صدد بومی‌سازی این فناوری برآمدیم و آن را در کشور تولید کردیم. دستگاه پالس‌اکسیمتر انگشتی دارای پیچیدگی‌های فنی زیادی بود اما با به کمک تجربه‌های واحدهای تحقیق و توسعه توانستیم این دستگاه ‌را برای اولین بار در کشور تولید نماییم.

وی در خصوص تولید انبوه این دستگاه اشاره کرد: در حال حاضر، فناوری دستگاه پالس‌اکسیمتر را بومی‌سازی و تولید و با شرکت‌های دیگر نیز در زمینه فناوری همکاری نماییم ولی تولید انبوه این دستگاه و ورود محصول به بازار، نیازمند ایجاد شرایط مناسب برای تولید، صدور مجوز، قیمت‌گذاری، تامین سرمایه و موارد دیگر است.

ملک‌نیا، با اشاره به مشکلات فنی تولید انبوه این دستگاه اظهار کرد: در حال حاضر مشکلاتی مانند نبود قالب برای ساخت پوشش‌های پلاستیکی دستگاه‌های پزشکی و همچنین عدم تولید نیمه‌هادی در کشور باعث می‌شود هزینه تمام‌شده این دستگاه‌ها بالا رود و با رفع این مشکلات می‌توان برای تولید انبوه پالس‌اکسیمتر اقدام کرد.

مدیر عامل شرکت سدا پژوه تصریح کرد: منابع انسانی ما که اغلب از طرف دانشگاه‌های کشور و نخبگان است، به دلیل نبود انگیزه‌های لازم دنبال کردن کسب و کار، به دنبال کسب رزومه و درامد برای مهاجرت از کشور هستند که این امر هم به ضرر کشور و هم به ضرر تولید محصولات دانش‌بنیان منجر خواهد شد.

وی برای حمایت از تولید محصولات دانش‌بنیان، اظهار داشت: نگاه به دانش‌بنیان‌ها بایستی از حالت تجاری درآید و از این شرکت‌ها جهت تسهیل تولید محصولات مورد نیاز مردم، حمایت شود. دولت باید در زمینه ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای تولید محصولات دانش‌بنیان تلاش کند؛ چراکه وجود زیرساخت‌های لازم، هم باعث رونق تولید محصولات به صورت انبوه می‌شود و هم انگیزه‌ای برای نیروی انسانی نخبه برای عدم مهاجرت خواهد شد.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.