وزیر ارشاد: مراودات فرهنگی با کشورهای مسلمان در اولویت دولت قرار دارد


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مراودات فرهنگی با کشورهای همسایه، دوست و مسلمان در اولویت دولت قرار دارد.

2/13/2023 9:06:44 AM
کد خبر: 10477

به گزارش سارنا به نقل از مهر، محمدمهدی اسماعیلی شامگاه یکشنبه در حاشیه بازدید از پروژه نیمه تمام مجتمع فرهنگی قوچان در جمع خبرنگاران در خصوص سفر به ترکمنستان و حضور در هفته فرهنگی ایران در این کشور اظهار کرد: مراودات فرهنگی با کشورهای همسایه، دوست و مسلمان در اولویت دولت بوده که در سال جاری با تمام این کشورها مراودات مرتبی داشته‌ایم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: امروز به دعوت وزیر فرهنگ کشور ترکمنستان به‌منظور شرکت در هفته فرهنگی ایران در ترکمنستان عازم این کشور هستیم امیدواریم در این سفر تفاهم‌نامه‌های جدیدی در همه حوزه‌ها علی‌الخصوص حوزه فرهنگ و هنر داشته باشیم.

وی در خصوص پروژه نیمه‌تمام مجتمع فرهنگی قوچان نیز گفت: برای به سروسامان رسیدن و اتمام این پروژه در سال آینده دو راه‌حل وجود دارد که وزارت برای هر دو مورد آمادگی کامل خواهد داشت.

اسماعیلی در ادامه بیان کرد: برای تکمیل پروژه مجتمع فرهنگی و هنری قوچان دو پیشنهاد به مجموعه اداری شهرستان قوچان داده‌شده است تا آن را نهایی کنند و این پروژه باید طی یک سال آینده به بهره‌برداری برسد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در برخی از شهرها این اتفاق افتاده و می‌توانیم بر اساس تفاهم با شهرداری قسمتی از زمین را مجوز تجاری دریافت کنیم، تصریح کرد: با مجوز تجاری برای بخشی از زمین می‌توانیم مجموعه‌های فروشگاهی فرهنگی همچون فروشگاه‌های کتاب یا صنایع فرهنگی راه‌اندازی کنیم و از عوائد آن پروژه به اتمام برسد.

وی بیان کرد: راه‌حل دیگر آن واگذاری کل پروژه به شهرداری خواهد بود که بر این اساس با حفظ کاربری فرهنگی و غیره تفاهم‌نامه‌ای با ذکر تمام جزئیات منعقدشده تا پروژه با مدیریت شهرداری ظرف یک سال آینده آماده بهره‌برداری شود.

اسماعیلی در خصوص برگزاری کنگره ۱۰۶۲ شهید شهرستان قوچان در سال ۱۴۰۳ در حوزه مسائل فرهنگی، تولید آثار و نشر کتب و محتوای فرهنگی نیز گفت: در این زمینه وزارت و فرهنگ و ارشاد آمادگی پرداخت هزینه‌های انتشارات و توزیع را خواهد داشت و با بررسی جزئیات این کنگره کمک‌هایی در برگزاری آن خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: برای ساخت تندیس منوچهر کهتری و نصب آن در این شهرستان همچنین تخصیص اعتبار برای برگزاری کنگره آیت‌الله شیخ عباس هاتف قوچانی نیز مساعدت‌های مالی صورت می‌گیرد.

وضعیت فعلی مراکز فرهنگی و مجتمع فرهنگی قوچان در شأن شهرستان نیست

امام‌جمعه قوچان نیز در حاشیه این بازدید با اشاره به اینکه این شهرستان زادگاه علما، ورزشکاران، هنرمندان و شهدای بزرگی بوده، اظهار کرد: وضعیت فعلی مجتمع فرهنگی و مراکز فرهنگی قوچان در شأن مردم این شهر نیست و حقیقتاً ازلحاظ زیرساخت‌های فرهنگی در یک انفعال به سر می‌بریم.

حجت‌الاسلام علیرضا هراتی مطلق افزود: جوانانی که در حماسه راهپیمایی ۲۲ بهمن و جشن انقلاب حضور داشتند سینما، استخر و یک مرکز فرهنگی ندارند.

وی با تأکید اینکه توقع ما از دولت انقلابی بیشتر از این‌ها خواهد بود بیان کرد: مردم قوچان در زمان شاه خائن، مظلوم بودند و در جمهوری اسلامی ایران هم مظلوم هستند، امیدواریم برای این مجموعه فرهنگی نیمه‌تمام اعتباری در نظر گرفته شود تا شاهد اتمام آن در ورودی شهر باشیم.

امام جمعه قوچان ادامه داد: با توجه به اینکه این مجموعه در ورودی شهر و در مسیر تردد مسافران آقا علی بن موسی‌الرضا (ع) قرار دارد وضعیت کنونی آن مطلوب شهرستان نیست که به‌عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای این پروژه ارزش قائل شوید.

وی در خصوص برگزاری کنگره آیت‌الله هاتف قوچانی وصی مرحوم آیت‌الله قاضی طباطبایی نیز گفت: این کنگره نیز در شورای فرهنگ شهرستان مصوب شده بود که در اسفندماه برگزار شود اما به دلیل عدم تخصیص اعتبار به تعویق افتاده تا برای مردادماه برگزار شود.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.