سفر رئیسی به پکن؛ فصلی جدید در توسعه روابط ایران و چین


یک فعال سیاسی با بیان اینکه همکاری ایران و چین می‌تواند توطئه‌های غرب علیه ایران را خنثی کند، می‌گوید: این سفر می‌تواند فصل جدیدی را در روابط بین دو کشور ایجاد کند و موجب توسعه روابط اقتصادی باشد.

2/14/2023 9:12:27 AM
کد خبر: 10486

به گزارش سارنا به نقل از ایسنا، یک فعال سیاسی با بیان اینکه همکاری ایران و چین می‌تواند توطئه‌های غرب علیه ایران را خنثی کند، می‌گوید: این سفر می‌تواند فصل جدیدی را در روابط بین دو کشور ایجاد کند و موجب توسعه روابط اقتصادی باشد.

حمیدرضا ترقی در گفت‌وگو با ایسنا در تحلیلی نسبت به سفر رئیس‌جمهور کشورمان به چین و واکنش غرب به این سفر اظهار داشت: استراتژی آمریکا و غرب هم مهار ایران و هم منزوی کردن و فشار اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران است که مانع رشد اقتصادی کشور شود.
وی تصریح کرد: غرب در واقع تلاش می‌کند تا ایران نتواند تعهداتش را به مردم و در جهت پیشرفت کشور براساس رشد 8 درصدی محقق کند بنابراین طبیعی است ارتباط ایران با چین و توافقاتی که زمینه‌سازی‌های آن از قبل صورت گرفته و قراردادهای مربوط به سند 25 ساله نیز در حال نهایی شدن است، این مسائل و تمام توطئه‌ها و دسیسه‌های آمریکا علیه ایران خنثی شود.
این عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه افزود: بنابراین روابط ایران-چین اجازه منزوی شدن تهران را نمی‌دهد و به ایران کمک می‌کند تا رشد اقتصادی مناسب برای عبور از مشکلات به دست آورد.
ترقی خاطرنشان کرد: بعد از 20 سال اولین سفر رئیس جمهور اسلامی ایران در این سطح به کشور چین انجام می‌شود و با توجه به همکاری چینی‌ها در طول تحریم‌ها علیه ایران، این سفر می‌تواند فصل جدیدی را در روابط بین دو کشور ایجاد کرده و موجب توسعه روابط اقتصادی باشد.
وی درباره اهمیت سیاسی این سفر نیز بیان کرد: با تلاش‌های ایران، آمریکا تقریبا مجبور شده است بسیاری از نیروهایش را از منطقه غرب آسیا، افغانستان و عراق خارج کند و بسیاری از طرح‌ها و برنامه‌هایش در منطقه با شکست روبرو شده است.
این عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه همچنین گفت: حضور چین جایگزین خلأ آمریکا خواهد بود، رویکرد آمریکا دوشیدن شیر کشورهای عربی است اما چین براساس روابط اقتصادی برد-برد روابطش را با این کشورها تنظیم می کند. بنابراین چین در منطقه خاورمیانه با حضور خودش و سرمایه‌گذاری و توسعه در این مناطق موجب تضعیف هژمونی آمریکا در این منطقه می‌شود و می‌تواند اتحاد استراتژیک بین کشورهای عضو شانگهای را تقویت کند.
وی در پایان گفت: همچنین همکاری‌های ایران، چین و روسیه که نقش بسیار موثری در نظم آینده جهانی دارند به طور طبیعی می‌توان زمینه عبور از پیچ تاریخی بوده و به سمت چند جانبه گرایی برود.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.