شروع «مدرسه کنکور» از ۲۹ بهمن/ آیا تلویزیون شبکه کنکور راه‌اندازی می‌کند؟


شبکه آموزش قرار است «مدرسه کنکور» را از ۲۹ بهمن‌ماه تا کنکور سال آینده روزی ۳ ساعت برای رشته‌های ریاضی، تجربی و انسانی، خواهد داشت.

2/16/2023 11:05:32 PM
کد خبر: 10499

به گزارش سارنا به نقل از تسنیم، مدرسه تلویزیونی ایران بعد از کرونا و با هدف آموزش از راه دور کودکان ایرانی در دوران تعطیلی اجباری مدارس راه‌اندازی شد اما بعدها با فروکش کردن کرونا تولید و پخش برنامه‌های آموزشی در قالب این برنامه ادامه یافت.

حالا شبکه آموزش درصدد راه‌اندازی «مدرسه کنکور» برای نوجوانان ایرانی برآمده است و وزارت آموزش و پرورش هم چندی قبل از راه‌اندازی رادیو مدرسه خبر داده بود.

شروع مدرسه کنکور با سه رشته و سه ساعت در روز

سهراب ابوذرخانی‌فرد تهیه‌کننده مدرسه کنکور ایران در ابتدای نشست به این نکته اشاره کرد: هدف ما از طرح و پخش «مدرسه کنکور» این است، دانش‌آموزانی که به دلایل مختلف تا الان نتوانستند درس بخوانند از امروز تا زمان برگزاری کنکور دوم بتوانند دروس را مرور کنند و آماده شوند.

وی افزود: از بهترین دبیران کشور دعوت کردیم تا در سه رشته انسانی تجربی و ریاضی دروس را ارائه دهند. شیوه هم این گونه است که حدود یک ربع تدریس داریم و بعد در یک فرصت کوتاه حدوداً یک دقیقه‌ای است آن بخش را تست خواهیم زد. بعد از آن مجدداً یک ربع تدریس خواهیم داشت. در نهایت با استفاده از سبک ارتباط چشمی با معلم و استاد که کارشناسان معتقدند 40 درصد یادگیری را بالا می‌برد؛  در سه یا چهار دقیقه نکات مهم در این قالب مرور می‌‌شود.

بینندگان مدرسه کنکور، جزوه هم دریافت می‌کنند

تهیه‌کننده «مدرسه کنکور» با اشاره به قرار گرفتن تمام جزوه‌ها در جریان پخش برنامه، گفت: برای سهولت دانش‌آموزان تمام جزوه‌ها در برنامه‌های مختلف در یک سامانه «کیو آر کد» تعبیه شده تا به راحتی بتواند استفاده کنند.

این تهیه‌کننده اظهار کرد: مدرسه کنکور ایران با شعار پنجره‌ای یکتا رو به عدالت آموزشی از 26 بهمن پخش خود را از شبکه آموزش آغاز خواهد کرد. ساعت پخش این برنامه به مدت سه ساعت از 5 بعداز ظهر تا 8 شب و تکرار آن از پنج صبح تا هشت صبح روز بعد خواهد بود.

وی عنوان کرد: بیش از 50 درصد از برنامه ضبط و آماده شده است و دبیرانی را استفاده کردیم که در بهترین و بزرگترین آموزشگاه‌های کشور تدریس می‌کنند. البته ما دنبال نام‌ها نبودیم بلکه دنبال افرادی بودیم که بتوانند مشکل دانش‌آموزان را حل کنند.

مدرسه کنکور و آموزش امتحانات نهایی

ابوذرخانی‌فرد تأکید کرد: پیش‌بینی می‌شود حدود 3 میلیون مخاطب دانش‌آموزی داشته باشیم. از 29 بهمن روزی سه ساعت (برای هرکدام از رشته‌ها یک ساعت) تا آخر اردیبهشت‌ماه این برنامه را پخش خواهیم کرد. یعنی 13 هفته پخش ، 7 روز هفته و هر روز 6 کلاکت برنامه 30 دقیقه‌ای روی آنتن خواهد رفت.  از اول خرداد یک برنامه جامع در قالب همین مدرسه کنکور برای امتحانات نهایی خواهیم داشت و در نهایت در هفته اول تیرماه برنامه‌های جمع بندی را در دستور کار داریم. 

او همچنین به این نکته اشاره کرد که این مدرسه کنکور برای دانش‌آموزان پایه دهم و یازدهم نیز کاربردی خواهد بود. دوره امتحان نهایی برنامه‌ای ویژه روی آنتن می‌رود و پس از آن برنامه جامعی مجدداً برای آماده‌سازی بهتر دانش‌آموزان کنکوری در دستور کار دارد. 

شکستن انحصار مافیای کنکور

سپس نوبت به علی عبدالعالی رئیس شبکه آموزش رسید و او از عدالت آموزشی گفت که صداوسیما در دوره جدید تحولی به ویژه روی آن متمرکز شده است. قرار نیست دیگر آن مردمِ مناطق محروم و دورافتاده با خودشان بگویند کنکور یک کالای لاکچری است. حتماً بسیاری با خودشان می‌گویند چطور می‌شود 50 هزار میلیارد تومان گردش مالی سالیانه آموزشگاه‌های کنکوری را قرار است تلویزیون با این طرح، به گونه‌ای دور بزند و رایگان روی آنتن داشته باشد. اما ما این کار را کرده‌ایم و می‌خواهیم این انحصار بشکند و آموزش تا آن مناطق محروم و دورافتاده هم برود. 

پای حرف‌مان می‌ایستیم؛ همه‌چیز اینجا رایگان است

رئیس شبکه آموزش با اشاره به استفاده از بهترین‌ها برای آموزش کنکور، خاطرنشان کرد: با بهترین معلمان قرارداد بستیم و این قراردادها طوری تنظیم شده که نتوانند شیطنت کنند. یعنی در واقع نکته‌ای نباشد معلم دیگر در آموزشگاه خصوصی به دانش‌آموز ارائه دهد و این‌ها آن نکته را داشته باشند و در قالبِ مدرسه تلویزیونی ارائه ندهند! از طرفی الان می‌گویم همه مدرسه تلویزیونی کنکور رایگان است پای حرفم می‌ایستم و نخواهم گذاشت با راه افتادن این جریان، بیایند مثلاً از ستاره مربعِ خاصی و یا کدِ خاصی استفاده کنند که پول از جیب بیننده تلویزیون بیرون بیاید. اینجا همه‌چیز رایگان است. 

شبکه کنکور راه می‌افتد؟

او در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه قرار بود یک شبکه کنکور هم داشته باشیم، توضیح داد: برای ما ایده‌آل است و دنبالش هستیم. چون سه ساعت پخش مدرسه کنکور برای ما کافی نیست و به دنبال 10 ساعت آموزش هستیم. مسئولین امر حتماً با راه‌اندازی مدرسه کنکور، حال‌شان خوب خواهد شد و امیدوارم بتوانیم حداکثر تا 1402، کانال آموزش2 را هم راه‌اندازی کنیم که روزی 10 ساعت آموزش جامع کنکور را داشته باشد. 

عبدالعالی در خصوص اینکه شاید برخی بگویند پرچمی که ما بلند کرده‌ایم برای پخش رایگان آموزش کنکور، مافیای کنکور که از همین الان هجمه و حملات را آغاز کرده‌اند جلوی ما خواهند ایستاد، افزود: این را بگویم که هجمه و حمله علیه جریانِ مدرسه کنکور تلویزیونی راه افتاده و ما هم پیش‌بینی‌اش را می‌کردیم. اما این را هم بگویم هرکدام از مؤسسات کنکوری خواستند بیایند با محتوای فاخر و ارزشمند ارائه شده ما می‌توانند دوئل کنند. ما حرف برای گفتن بسیار داریم. ما خوشبختانه پرچم عدالت آموزشی را بلند کرده‌ایم و با حمایت مسئولان قدرتمندانه به این مسیر ادامه خواهیم داد. 

جزوه‌های مکمل رایگان ارائه می‌شود

وی خاطرنشان کرد: اگر مسئولین به ما کمک کنند در قدم بعدی آزمون‌ها را هم رایگان می‌کنیم. این امکان را صداوسیما دارد که تلویزیون هرکسی همراه با فلش باشد، بدون اینترنت می‌توان به صورت رایگان جزوه‌های مکمل را بگیرد. ما امسال دنبال تحقق این موضوع هستیم. 

ساخت برنامه «هوش‌یار» برای استعدادهای درخشان

عبدالعالی همچنین به ساخت 50 قسمت برنامه «هوش‌یار» ویژه کنکور تیزهوشان (سمپاد) استعدادهای درخشان خر داد که با همراهی مسئول این سازمان ساخته و از 17 اسفندماه به آنتن خواهد آمد. 

رئیس شبکه آموزش همچنین برای کسانی که دسترسی به تلویزیون هم ندارند برنامه‌ای را تحت عنوان کمپین هر محله یک تلویزیون تدارک دیده که به کمک خیّرین آموزش تعطیل نشود. برای این منظور معلم‌یار هم اعزام می‌شود تا محتوای پخش شده به همه دانش‌آموزان آن مناطق که تلویزیون ندارند هم انتقال پیدا کند. 

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.