شمار جان‌باختگان زلزله در ترکیه و سوریه از ۴۵ هزار نفر گذشت


شمار جان‌باختگان زلزله ویرانگر ترکیه و سوریه از مرز ۴۵ هزار نفر گذشت.

2/18/2023 11:35:34 AM
کد خبر: 10503

شمار جان‌باختگان زلزله ویرانگر ترکیه و سوریه از مرز ۴۵ هزار نفر گذشت.

به گزارش سارنا به نقل از ایسنا، شمار قربانیان زلزله ویرانگر ۷.۸ ریشتری در ترکیه و سوریه با گذشت ۱۲ روز از وقوع آن، به بیش از ۴۵ هزار نفر رسیده است.

براساس گزارش العربیه و به گفته مسئولان و منابع پزشکی، تنها در ترکیه ۳۹ هزار و ۶۷۲ هزار و در سوریه حدود ۵۴۰۰ نفر در اثر زلزله مهیب جان خود را از دست دادند که آمار تایید شده جان‌باختگان را به بیش از ۴۵ هزار نفر رساند.

سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه در برنامه زنده شبکه سی‌ان‌ان ترک شمار قربانیان را تا شب گذشته ۳۹ هزار و ۶۷۲ تن اعلام کرد و همچنین گفت که حدود ۸۲ هزار ساختمان بر اثر این زلزله در ترکیه فروریخته یا به شدت آسیب دیده است.

سویلو تصریح کرد که از همان ساعات اولیه وقوع زلزله با بسیاری از وزرا، مقامات دولتی، نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد و داوطلبان در منطقه حضور یافته و برای التیام زخم‌ها دست به دست هم داده‌اند.

وی با بیان اینکه در مناطق زلزله‌زده در بیش از ۲۰ هزار ساختمان‌ عملیات جستجو و نجات انجام شده است، گفت که تلاش‌های جستجو و نجات به میزان قابل توجهی تکمیل شده است.

نجات معجزه‌آسای مردی از زیر آوارهای زلزله پس از ۱۲ روز

تیم‌های جستجو و نجات ترکیه در ادامه تلاش بی‌وقفه خود در مناطق زلزله‌زده، «حاکان یاسین‌اوغلو» را ۲۷۸ ساعت پس از وقوع زلزله در استان حتای نجات دادند.

عملیات نجات این مرد ۴۵ ساله ساعت‌ها به طول انجامید و او پس از خروج از زیر آوار برای درمان به بیمارستان منتقل شد.

 

تماس تلفنی اردوغان با دختری که پس از ۲۴۸ ساعت از زیر آوار نجات یافت

رئیس‌جمهور ترکیه با دختر جوانی که در یازدهمین روز زلزله در قهرمان‌ماراش از زیر آوار نجات یافت، تلفنی گفت‌وگو و برای او آرزوی بهبودی کرد.

رجب طیب اردوغان با «آلینا اولمز»، دختر جوان ۱۷ ساله‌ای که پس از ۲۴۸ ساعت از زیر آوار زلزله در استان قهرمان‌ماراش نجات یافت، تلفنی گفت‌وگو کرد.

اردوغان ضمن آرزوی سلامتی برای آلینا که در حال حاضر در بیمارستان دولتی در آنکارا تحت درمان قرار دارد، گفت پس از بازگشت از استانبول به آنکارا به عیادت او خواهد رفت.

 

 ۳۹ هزار و ۶۷۲ تن؛ آخرین شمار قربانیان زلزله در ترکیه

بازداشت سه نفر از اعضای هئیت مدیره هتل تخریب شده در آدی‌یامان

همچنین خبرگزاری آناتولی در گزارشی اعلام کرد: در ادامه تحقیقات قضایی درباره تخریب هتل ایسیاس در زلزله آدی‌یامان ترکیه، سه نفر از اعضای هئیت مدیره و مالک این هتل بازداشت و به زندان منتقل شدند.

ممنوعیت خروج از کشور و کنترل قضایی علیه دیگر مظنونان این پرونده نیز اعمال می‌شود.

تعیین محدودیت ساخت و ساز در مناطق زلزله‌زده ترکیه

از سوی دیگر مراد کوروم، وزیر محیط زیست و شهرسازی ترکیه طی نشست مطبوعاتی در مرکز هماهنگی آفاد در استان زلزله‌زده غازی آنتپ گفت: تقریبا در تمامی استان‌های زلزله‌زده کشورمان، محدوده مناطق مسکونی مشخص شده است.

کوروم افزود ساختمان‌هایی که قرار است در مناطق زلزله‌زده ساخته شوند چهار طبقه بیشتر نخواهند بود.

همچنین محمود اوزر، وزیر آموزش ملی ترکیه نیز درباره تحصیل کودکان زلزله‌زده گفت: دانش‌آموزان مقاطع راهنمایی و متوسطه در استان‌هایی که وضعیت فوق‌العاده اعلام شده، در صورت تمایل می‌توانند در خوابگاه‌های این مدارس اسکان یابند و تحصیل کنند.

انتقال اجساد ۱۵۹۰ تن از سوری‌های جان‌باخته در زلزله ترکیه به کشورشان

خبرگزاری آناتولی در گزارشی اعلام کرد که اجساد ۱۵۹۰ نفر از سوری‌هایی که در زلزله ترکیه جان خود را از دست دادند از طریق گذرگاه مرزی جلوه‌گوز در منطقه ریحانلی حاتای به کشورشان منتقل شد.

بیش از شش هزار شهروند سوری ساکن ۱۱ استان زلزله‌زده نیز برای دفن و یا اسکان در کنار بستگانشان به سوریه منتقل شدند.

تردد از ترکیه به سوریه علاوه بر گذرگاه مرزی جلوه‌گوز از طریق گذرگاه مرزی اونجوپینار در کیلیس و آکچاقلعه در شانلی اورفا انجام می‌شود.

گفتنی است روز دوشنبه ۶ فوریه دو زلزله‌ به بزرگی ۷.۷ و ۷.۶ ریشتر یازده استان ترکیه را به مرکزیت قهرمان‌ماراش لرزاند.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.