واکاوی معادله تازه سیدحسن نصرالله/ کارت‌های قدرت مقاومت کدامند؟


ماحصل اصلی سخنرانی آتشین سید حسن نصرالله در روز پنجشنبه معادله جدیدی در چارچوب یک اخطار واقعی به آمریکا و متحدانش بود که نشان می‌دهد حزب‌الله کارت‌های قدرت لازم برای تحت فشار قراردادن واشنگتن و مقابله با توطئه‌های آن را دارد.

2/19/2023 4:48:30 PM
کد خبر: 10507

به گزارش سارنا به نقل از تسنیم، سید «حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله روز پنجشنبه در سخنرانی خود که به‌مناسبت یادبود رهبران و فرماندهان شهید مقاومت برگزار شده بود، مواضع قاطعی را در برابر تحرکات مخرب آمریکا در لبنان اتخاذ کرد که در دوره اخیر بی‌سابقه بوده است. سید نصرالله در این سخنرانی صراحتاً خطاب به آمریکایی‌ها گفت که اگر بخواهند در لبنان دست از پا خطا کنند سلاح مقاومت اسرائیل را نشانه می‌گیرد و به جایی ضربه می‌زند که واشنگتن درد آن را احساس کند.

برنامه مخرب جدید آمریکا برای آشوب در لبنان

با توجه به تجربه و آگاهی و تدبیر بالای حزب‌الله و شخص سید حسن نصرالله در موضع‌گیری‌های خود در هر زمینه‌ای، سخنان ایشان در روز پنجشنبه صراحتاً نشان می‌دهد که سیگنال‌های زیادی از برنامه‌ها و تحرکات مخرب ایالات متحده در داخل لبنان احساس شده است؛ تا جایی که می‌تواند منجر به انفجار گسترده اوضاع در این کشور شود، همچنین می‌توان وقایع دیگری را نیز پیش‌بینی کرد از جمله اینکه آمریکایی‌ها ممکن است به‌سمت ایجاد هرج‌ومرج کامل در لبنان حرکت کرده باشند.

زمانی که سید حسن نصرالله درباره آشوب، هرج‌ومرج یا فروپاشی صحبت می‌کند، مشخص است که چندین نسخه از برنامه‌های آمریکا برای متشنج کردن اوضاع لبنان وجود دارد. شرایط لبنان امروز به‌گونه‌ای است که بی‌نظمی و ازهم‌گسیختگی را در سطوح مختلف سیاسی و اقتصادی و اجتماعی می‌توان به‌وضوح احساس کرد؛ به‌ویژه در شرایطی که نه رئیس‌جمهوری انتخاب شده و نه یک دولت رسمی روی کار است.

با وجود این، نهادهای لبنان در وضعیت تزلزل قرار دارند نه فروپاشی کامل، اما در صورتی که آمریکایی‌ها تصمیم بگیرند با تشدید فشارهای اقتصادی از خلال اقداماتی مشابه تحریم‌هایی را که اخیراً علیه برخی نهادها و شخصیت‌های لبنانی به اتهامات واهی تحمیل کرده‌اند، از نظر معیشتی و مالی مردم را به ستوه بیاورند و به خیابان‌ها بکشانند، باید منتظر انفجار اوضاع امنیتی در لبنان باشیم، چنین وضعیتی مستلزم مداخله گسترده نیروهای امنیتی و نظامی و به‌طور کلی ارتش در اوضاع کشور خواهد بود که همین مسئله زمینه مناسب را برای انتصاب «ژوزف عون» فرمانده ارتش لبنان و نامزد مورد نظر آمریکا به پست ریاست‌جمهوری لبنان فراهم می‌کند.

در نشست 5جانبه‌ای که اخیراً با حضور آمریکا، قطر، عربستان، مصر و فرانسه در پاریس درباره لبنان برگزار شد، با توجه به مواضعی که طرف‌های مذکور اتخاذ کردند روشن است که آنها به‌دنبال حل بحران لبنان نیستند اما استراتژی جدیدی که مقابل این کشور ترسیم کرده‌اند، تشدید فشارها در ابعاد مختلف است. در این اجلاس نماینده آمریکا با دیگر طرف‌های حاضر درباره لزوم اعمال سطح جدیدی از فشار بر لبنانی‌ها جهت انتخاب رئیس جمهور به توافق رسیدند؛ رئیس‌جمهوری که دلخواه همین طرف‌ها باشد.

«سلیمان فرنجیه» رئیس جریان المرده یکی از نامزدهای برجسته ریاست‌جمهوری لبنان در نشست پاریس توسط عربستان وتو شد؛ چرا که ریاض معتقد است فرنجیه از هم‌پیمانان سوریه و نیز نامزد مورد نظر حزب‌الله است، همین مسئله موجب شد تا 5 بازیگر مذکور در عرصه لبنان مجدداً گزینه اصلی دیگر یعنی ژوزف عون را مورد بررسی قرار دهند، البته این 5 کشور درباره روش‌های اعمال فشار بر لبنان نظرات متفاوتی داشتند.

عربستان و قطر خواستار آن بودند که با صدور یک بیانیه در پایان نشست پاریس، به لبنانی‌ها درباره تحریم کسانی که مانع انتخاب رئیس جمهور می‌شوند هشدار دهند. فرانسه این درخواست سعودی‌ها و قطری‌ها را رد کرد و آمریکایی‌ها سکوت کردند، در این میان مصر در تلاش برای تلطیف اوضاع بوده تأکید کرد که تهدید به تحریم به‌معنای مداخله در امور داخلی لبنان است و موجب تحریک سیاستمداران این کشور می‌شود. پیشنهاد مصری‌ها این بود که برای تهدید لبنانی‌ها از واژه «پیامدها» به‌جای تحریم استفاده شود.

تشدید فشارهای اقتصادی واشنگتن و متحدانش ضد حزب‌الله

پیش از این نشست نیز آمریکا و فرانسه و عربستان و قطر تلاش داشتند لبنانی‌ها را در زمینه‌های غیرسیاسی تحت فشار قرار دهند؛ جایی که سعودی‌ها تأکید کردند حاضر نیستند غیر از کمک‌های مشروطی که از طریق صندوق مشترک با فرانسه قصد دارند به لبنان بدهند، حتی یک ریال هم به این کشور کمک نخواهند کرد. آمریکایی‌ها و قطری‌ها نیز گفتند که حمایت آنها از لبنان محدود به نیروهای امنیتی و ارتش این کشور خواهد بود، از سوی دیگر فرانسه سفیر خود را به‌عنوان مسئول برنامه‌های کمک‌های بین‌المللی به لبنان عازم این کشور کرد.

نماینده فرانسه در همه دیدارهایی که با مقامات و مسئولان لبنانی داشت ضمن هشدار درباره اینکه فعلا کمک مالی به این کشور نخواهد شد، لبنانی‌ها را به دلیل عدم برداشتن هیچ گام اصلاحی و زیر پا گذاشتن همه وعده‌هایی که به «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه داده بودند، سرزنش کرد. مسئولان صندوق بین‌المللی پول در بیروت نیز که مقامات لبنانی از جمله «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر دولت موقت لبنان امید زیادی به آن بسته بودند، به لبنانی‌ها اطلاع دادند از آنجایی که لبنان هیچ یک از شروط و قوانین این صندوق را به ویژه در بخش مالی و بانکی اجرا نکرده، کمک به آن مقدور نیست.

توطئه تازه آمریکایی‌ها ضد حزب‌الله با کارت «ریاض سلامه»

در بحبوحه این فشارهای مالی گسترده علیه لبنان، وزارت خزانه‌داری آمریکا چند روز قبل به فاصله کوتاهی از اجلاس پاریس با ادعای واهی خود مبنی بر اینکه «ریاض سلامه» رئیس بانک مرکزی لبنان با حزب‌الله همکاری کرده است، اعلام کرد که قصد اعمال تحریم‌هایی علیه وی دارد. در این شرایط که بعد از انجام تحقیقات اروپایی‌ها درباره پرونده‌های ریاض سلامه، او به عنوان متهم ردیف اول بحران اقتصادی و مالی لبنان شناخته شده، آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که با برقراری ارتباط میان پرونده ریاض سلامه و حزب‌الله می‌توانند در بحبوحه بحران سیاسی لبنان، حزب‌الله را در برابر فشار افکار عمومی قرار دهند.

طبق سناریویی که ایالات متحده ترسیم کرده، این فشارهای اقتصادی فزاینده در نهایت منجر به یک هرج و مرج گسترده در لبنان خواهد شد و به این ترتیب انگشت اتهام درباره ایجاد آشوب و هرج و مرج به سمت حزب‌الله گرفته می‌شود.

این درحالی است که ریاض سلامه از زمان ورود به بانک مرکزی لبنان همواره سیاست‌های طراحی شده از جانب آمریکا را اجرا می‌کرده و به مرد شماره یک ایالات متحده در لبنان که منجر به فروپاشی سیستم بانکی و مالی این کشور شده شهرت دارد. منابع آگاه لبنانی در این زمینه معتقدند آمریکا همچنان به حمایت از ریاض سلامه و ایجاد مصونیت برای وی در داخل لبنان ادامه می‌دهد اما بعد از فشارهایی که اخیرا به رئیس بانک مرکزی لبنان در پرونده‌های فساد و دستکاری بازار ارز و سقوط پول لبنان و ... وارد شده، واشنگتن تلاش دارد همه این تخلفات ریاض سلامه را متوجه حزب‌الله کند؛ با این ادعا که مسئولان بانک مرکزی لبنان و شخص سلامه برای حزب‌الله و سوریه دلار تامین می‌کردند.

پروژه آشوب رژیم صهیونیستی در لبنان چگونه اداره می‌شود؟

اما مسئله به همین جا ختم نمی‌شود و اخباری از ابعاد دیگر پروژه محور آمریکایی برای آشوب‌آفرینی در لبنان و مشخصا ضد حزب‌الله فاش شده است. در این راستا اخیرا سرویس امنیتی مقاومت لبنان اطلاعاتی به دست آورده که نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی مزدوران جدیدی را در لبنان برای جاسوسی از حزب‌الله جذب کرده است. تعدادی از این جاسوسان که توسط سرویس امنیتی لبنان دستگیر شده‌اند اعتراف کردند که دشمن صهیونیستی از آنها خواسته بود علاوه بر جاسوسی از مواضع امنیتی حزب‌الله، اقدام به انتشار مطالبی در قالب خبر و مقاله در شبکه‌های اجتماعی علیه حزب‌الله کنند.

همچنین اطلاعات نشان می‌دهد یکی از افسران موساد که مسئول جذب جاسوس در لبنان است به یکی از مزدوران خود گفته بود مقدار زیادی ماسک پزشکی تولید و بین مردم توزیع کند که روی آن نوشته شده « کلن یعنی کلن ونصرالله واحد منن» (همه یعنی همه و نصرالله یکی از آنهاست). شعار «کلن یعنی کلن» شعاری بود که کمپین وابسته به آمریکا در جریان اعتراضات اکتبر 2019 لبنان تبلیغ می‌کرد و منظور آن ظاهرا برکناری همه مسئولان بود اما صراحتا حزب‌الله را هدف قرار می‌داد.

طی ماه‌های گذشته سرویس امنیتی لبنان ده‌ها شبکه جاسوسی رژیم صهیونیستی را در مناطق مختلف لبنان شناسایی و منهدم کرده که ماموریت مشترک همه آنها جاسوسی از مقاومت و ضربه زدن به آن بوده است. همچنین اسرائیل کارنامه سیاهی در خرابکاری در لبنان دارد و در همه تحرکات آشوبگرانه این کشور رد پای صهیونیست‌ها دیده می‌شود. مردم لبنان فراموش نمی‌کنند که در دهه هشتاد هنگام تجاوز اشغالگران به این کشور، رژیم صهیونیستی چگونه خودروهای بمب‌گذاری شده را در مناطق مختلف لبنان منفجر می‌کرد و مسئولیت آنها را به گردن گروه‌های وابسته به مقاومت می انداخت.

علاوه بر آن اطلاعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد رهبران فعلی و سابق لبنان در مذاکرات محرمانه‌ای که طی روزهای گذشته داشتند درباره خطر انفجار اوضاع داخلی لبنان هشدار داده‌اند. در این بین «سعد حریری» نخست‌وزیر اسبق لبنان که ژانویه سال گذشته میلادی کناره‌گیری خود را از دنیای سیاست اعلام کرد در جلساتی که چند روز قبل در جریان سفر خود به بیروت به مناسبت سالگرد ترور پدرش «رفیق حریری» نخست‌وزیر فقید لبنان داشت، در دیدار با دوستانش درباره اوضاع حساس لبنان ابراز نگرانی کرد.

«ولید جنبلاط» رئیس حزب سوسیالیست‌ترقی خواه نیز از هوادارانش خواست تا مراقب باشند و از هرگونه درگیری با دیگران یا برقراری ارتباط با طرف‌های ناشناس خودداری کنند. «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان نیز از جمله مقامات لبنانی بود که به حامیانش هشدار داد مراقب تله‌هایی که برای فتنه افروزی میان لبنانی‌ها گذاشته می‌شود، باشند و وارد هیچ تنشی نشوند.

معادله جدید نصرالله برای آمریکایی‌ها: به جایی ضربه می‌زنیم که دردتان بگیرد

با توجه به همه این سیگنال‌هایی که درباره طرح جدید محور آمریکایی برای آشوب‌آفرینی در لبنان وجود دارد می‌توان معنای سخنان اخیر سید حسن نصرالله را متوجه شد؛ سخنانی که فراتر از تهدید بود و در قالب یک معادله جدید در راستای معادلات حساسی است که او طی دهه‌های گذشته در برابر دشمن آمریکایی-صهیونیستی ترسیم کرده بود.

تاریخچه معادلات سید حسن نصرالله نشان می‌دهد که همه این معادلات با توجه به موقعیت زمانی و مکانی و در بهترین نوع خود ترسیم شده‌اند و بیشتر حالت پیشگیرانه داشته‌اند؛ به این معنا که ضمن اخطار به دشمن آن را از انجام هرگونه حرکت متجاوزانه باز می‌دارد. نمونه بارز در این زمینه معادله «کاریش و فراتر از آن» است که جولای گذشته دبیرکل حزب‌الله در چارچوب هشدار به صهیونیست‌ها در پرونده مرزبندی دریایی لبنان و فلسطین اشغالی مطرح کرد.

بعد از این معادله بود که صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها مجبور شدند از ترس هدف قرار گرفتن مواضع اسرائیل در دریا و خشکی، از امتیازخواهی‌های خود در پرونده مرزبندی عقب‌نشینی کنند و نهایتا لبنان توانست ثروت‌های دریایی خود را پس بگیرد. درواقع سید حسن نصرالله با این معادلات، نه تنها دشمن را عقب رانده بلکه توانسته شروط و خواسته‌های مقاومت را نیز به دشمنانش تحمیل کند.

معادله جدیدی که دبیر کل حزب‌الله پنجشنبه ترسیم کرد نیز ضمن نشان دادن تدبیر و میزان بالای آگاهی وی از جزئیات تحولاتی که در لبنان و منطقه و کل جهان جاری است، اخطاری بود برای آمریکایی‌ها تا بدانند تحرکاتشان زیر نظر مقاومت قرار داشته و حزب‌الله کارت‌های لازم برای مقابله با توطئه‌های آمریکا و متحدانش را دارد؛ به ویژه جایی که سید حسن نصرالله خطاب به مقامات آمریکایی گفت اگر به فکر هرج و مرج در لبنان باشید بهای آن را اسرائیل خواهد پرداخت و به جایی ضربه می‌زنیم که دردتان بگیرد.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.