از سوی دانش‌بنیان‌ها ارائه شد

پیاده‌سازی سامانه‌ای برای پیش‌بینی جوی ۳ پهنه آبی کشور/ ردیابی لکه‌های نفتی امکان‌پذیر شد


یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، دو سامانه‌ را برای پیش‌بینی وضعیت جوی دریایی و ردیابی لکه‌های نفتی پیاده‌سازی کرده است.

2/20/2023 9:25:39 AM
کد خبر: 10524

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، دو سامانه‌ را برای پیش‌بینی وضعیت جوی دریایی و ردیابی لکه‌های نفتی پیاده‌سازی کرده است.

به گزارش سارنا به نقل از ایسنا، مریم طباطبایی از محققان این طرح در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: سامانه‌های برخطی در این شرکت طراحی و پیاده سازی شده است که برای حوزه‌های مختلف دریایی کاربرد دارد. یکی از این سامانه‌ها، سامانه پیش‌بینی‌های جوی و اقیانوسی است.

وی با بیان اینکه این سامانه با کار مشترک این شرکت دانش‌بنیان و مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران راه‌اندازی شده است، خاطر نشان کرد: این پیش‌بینی‌ها از طرق مختلف مانند شبکه‌های اجتماعی یا پست‌های الکترونیک در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

طباطبایی ارائه پیش‌بینی ساعتی باد، موج و جریان برای ۵ تا ۱۰ روز آینده و قابلیت بروز رسانی ۶ ساعته (چهار بار در روز) را از قابلیت‌های این سامانه ذکر کرد و ادامه داد: این سامانه همچنین قابلیت پیش‌بینی اطلاعات باد شامل سرعت باد، جهت قالب باد و سرعت باد طوفانی، پیش‌بینی اطلاعات موج شامل ارتفاع موج و ارتفاع موج حداکثر را دارد.

محقق این طرح با بیان اینکه این سامانه قادر به پیش‌بینی ترازهای جزر و مدی است، اضافه کرد: پیش‌بینی پارامترهای هواشناسی شامل سرعت و جهت باد، رطوبت نسبی، ابرناکی، دمای هوا و دید افقی و قائم و هشدار سریع طوفان‌های پیش‌بینی نشده از دیگر قابلیت‌های این سامانه به شمار می‌رود.

طباطبایی با اشاره به ایجاد بانک داده برای این سامانه، اظهار کرد: با بانک داده‌ ایجاد شده، ارائه خدمات پیش‌بینی دریایی برای هر سه پهنه آبی کشور شامل دریای خزر، دریای عمان و خلیج فارس فراهم شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر این سامانه عملیاتی شده است، یادآور شد: این سامانه می‌تواند خدمات تخصصی هواشناسی را در حوزه‌های مختلف از جمله هواشناسی دریایی، عمومی هوانوردی، کشاورزی و زیست محیطی به کاربران ارائه دهد.

طباطبایی سامانه شبیه‌سازی پخش لکه نفتی را از دیگر دستاوردهای این شرکت دانش‌بنیان نام برد و گفت: محیط زیست پهنه‌های آبی کشور به‌ویژه در خلیج فارس که هم از لحاظ دارا بودن انواع گوناگون و فراوان ماهی‌ها و جانوران دریایی و هم از حیث تمرکز ذخایر و میدان‌های نفتی جهان در ردیف غنی‌ترین دریاهای جهان محسوب می‌شود، از اهمیت ویژه‏‌ای برخوردار است. محیط ‌زیست دریایی و مناطق ساحلی تحت تاثیر جدی تأسیسات نفتی قرار دارند.

وی یکی از آلودگی‎‌های شایع در آب‎‌های کشور را آلودگی نفتی دانست و ادامه داد: هیدروکربن‌های نفتی وارد شده به آب، تحت تاثیر جریان‎‌های دریایی و همچنین وزش باد در سطح آب جابه جا می‎‌شوند، از این رو مطالعه و پایش آلودگی‌های دریایی محدود به مرز جغرافیایی نمی‌شود، ضمن آنکه آلودگی‌های نفتی و مضر می‌توانند توسط جریان‌ها به هر نقطه از کره زمین سفر کنند.

طباطبایی یادآور شد: بر این اساس محققان این شرکت دانش‌بنیان با طراحی و پیاده‌سازی سامانه "ردیابی آلودگی نفتی" اقدام به رفع چالش‌های موجود در زمینه لکه‌‎های نفتی در خلیج فارس کرده است.

این محقق با اشاره به عملکرد این سامانه، خاطر نشان کرد: با استفاده از پیش‌‎بینی‎‌های این سامانه، امکان مدیریت ‌فرآیند جمع‌آوری لکه‎‌های نفتی در کشور فراهم شده است. این سامانه بعد از دریافت گزارش نشت نفت، اقدام به تعیین ناحیه پخش آلودگی‌های نفتی بر اساس جهت وزش باد می‌کند.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.