کمیسیون اروپایی استفاده از "تیک تاک" چینی را برای کارکنان خود ممنوع کرد


کمیسیون اروپایی استفاده از اپلیکیشن چینی تیک تاک را به دلیل نگرانی‌ها درباره حفظ حریم خصوصی برای کارکنان خود ممنوع کرد.

2/24/2023 7:38:51 PM
کد خبر: 10569

به گزارش سارنا به نقل از تسنیم و به نقل از روزنامه "دی ولت" آلمان، کمیسیون اتحادیه اروپا استفاده از شبکه اجتماعی تیک تاک را در دستگاه‌های کاری کارکنان خود به دلیل نگرانی های حفظ حریم خصوصی ممنوع کرده است . بیم آن می‌رود که دولت چین به داده‌های این اپلیکیشن دسترسی داشته باشد.

به این ترتیب کارمندان کمیسیون اتحادیه اروپا به دلیل نگرانی‌های امنیتی مجبورند اپلیکیشن رسانه اجتماعی تیک تاک را از دستگاه‌های کاری خود حذف کنند. دلیل این تصمیم نگرانی در مورد امنیت سایبری است.

یک سخنگوی کمیسیون اروپایی اعلام کرد که این اقدام موقتی است که باید به طور مرتب بررسی شود. این شبکه اجتماعی چینی از این اقدام انتقاد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به این اقدام اروپا گفت: ما از این تصمیم که معتقدیم اشتباه است و بر اساس سوء تفاهمات اساسی است دلسرد و ناامید هستیم. برای اصلاح این موضوع با کمیسیون اتحادیه اروپا تماس گرفته شد.

موریتز کورنر، نماینده حزب لیبرال دموکرات در اروپا از این اقدام حمایت کرد. کورنر تاکید کرد: مقامات آلمانی هم باید از این روند پیروی کنند و همچنین این شبکه اجتماعی چینی را در تمام تلفن‌های همراه تجاری آلمان در اسرع وقت ممنوع کنند.

این اقدام کمیسیون اروپا تازه‌ترین اتفاق در روند تنش‌های فزاینده میان پکن و غرب به شمار می‌رود. دولت‌های غربی در ماه‌های اخیر به طور فزاینده‌ای از نگرانی‌های خود در خصوص جمع‌آوری اطلاعات از سوی این پلتفرم چینی و ارائه آن به مقام‌های پکن گفته بودند.

پایگاه خبری پولتیکو در گزارشی به نقل از یک مقام ارشد اروپایی نوشته است که صبح‌ پنجشنبه کمیسیون اروپا به همه کارکنان خود دستور داده تا برنامه تیک تاک را از تلفن‌های همراه رسمی خود پاک کنند و همچنین اگر در گوشی‌های تلفن شخصی خود هم برنامه‌های مرتبط با کار نصب کرده‌اند، باید این اپلیکیشن چینی را از تلفن شخصی خود هم حذف نمایند.

مقام‌های کمیسیون در ادامه گفته‌اند در صورتی که افراد اصرار بر حفظ تیک تاک در گوشی‌های شخصی خود دارند، می‌توانند با حذف برنامه‌های مرتبط با کار از موبایل خود، این اپلیکیشن چینی را همچنان داشته باشند.

احتمالا سایر نهادهای اتحادیه از جمله شورا و پارلمان هم در ادامه سیاست ممنوعیت استفاده از اپلیکیشن چینی را پیگیری خواهند کرد هرچند پولتیکو گزارش داده که ممکن است اجرای آن به ویژه برای پارلمان به زمان طولانی‌تری نیاز داشته باشد.

در ماه‌های اخیر، در سراسر اتحادیه اروپا، نظارت دولت‌ها بر تیک تاک که حدودا توسط 125 میلیون اروپایی استفاده می‌شود، افزایش یافته است. مقام‌های کمیسیون هم به مدیرعامل این شرکت هشدار دادند که به قوانین اروپا احترام بگذارد. با این حال تاکنون به جز مقام‌های دولتی در هلند، هیچ کشور دیگر اروپایی ممنوعیت استفاده از تیک تاک را عملی و اجرایی نکرده است.

شرکت تیک تاک در اوایل ماه نوامبر سال گذشته اعتراف کرد که برخی از کارمندان این شرکت مستقر در چین می‌توانند به داده‌های کاربران اروپایی این اپلیکیشن دسترسی داشته باشند. برای پاسخ دادن به این نگرانی‌ها، این شرکت هفته گذشته اعلام کرد که به دنبال حفظ اطلاعات کاربران اروپایی، تلاش می‌کند تا سه مرکز نگهداری داده‌ها در اروپا ایجاد نماید.

در ایالات متحده هم دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت چند سال پیش تهدید کرد که تیک و تاک را ممنوع می‌کند. او به نگرانی‌هایی اشاره کرد که مقامات چینی می‌توانند از داده‌های این اپلیکیشن برای جمع آوری اطلاعات در مورد آمریکایی‌ها استفاده کنند. دولت جو بایدن نیز بر این سرویس فشار وارد می‌کند. وال استریت ژورنال اخیرا گزارش داد که تیک تاک طرحی را برای بازسازی گسترده کسب و کار خود در ایالات متحده به منظور فعال ماندن در ایالات متحده به واشنگتن ارائه کرده است.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.