شعله‌هایی که با دانش روشن است /گام‌های موثر برای استفاده از ظرفیت‌های علمی و دانش‌بنیانی در صنعت نفت


تفاهم‌نامه اخیر همکاری وزارت نفت و معاونت علمی و فناوری برای ساخت تجهیزات، اقدامی موثر در ایجاد پیوند بین علم و صنعت و دانش‌بنیان کردن صنعت نفت و گاز کشور است.

2/25/2023 8:55:23 AM
کد خبر: 10577

به گزارش سارنا به نقل از فارس، دانش‌بنیان‌ کردن صنایع بزرگ کشور مانند صنایع نفت و گاز، از جمله موارد مهم در پیوند علم و صنعت و همچنین نکته مورد تأکید رهبر انقلاب بوده است. ایشان بهمن ماه سال گذشته در دیدار تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی با اشاره به تأکیداتی که در سال‌های اخیر در حوزه دانش‌بنیان‌شدن صنایع داشتند، به وضعیت صنعت نفت در این زمینه پرداختند: «صنعت نفت [باید] دانش‌بنیان بشود. ما در زمینه‌ی صنعت نفت دچار عقب‌ماندگی فنّاوری هستیم. برخی از کشورهای منطقه از لحاظ نوع استخراج نفت و فنّاوری‌ای که در این جور جاها به کار میرود از ما خیلی جلوترند؛ ما در این زمینه عقب‌ماندگی داریم.»

پیرو این تأکیدات، وزارت نفت تلاش‌هایی را در راستای دانش‌بنیان‌کردن صنعت نفت و گاز کشور به اجرا گذاشته است. این تلاش‌ها با امضای تفاهم‌نامه همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف استفاده حداکثری از ظرفیت‌های دانش‌بنیانی کشور شکل گسترده‌تری به خود گرفته است. در خصوص کن و کیف این تفاهم‌نامه با قاسم ساعدی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفتگو کردیم.

ساعدی ضمن اشاره به اینکه این تفاهم‌نامه اقدامی مهم در راستای توسعه صنعتی کشور است، گفت: وزارت نفت یکی از قطب‌های مهم صنعتی و اقتصادی کشور به شمار می‌رود و معاونت علمی و فناوری نیز یک قطب علمی در کشور است. همکاری دو قطب علمی و صنعتی می‌تواند اتفاقات خوبی را برای صنعت نفت، گاز و پتروشیمی کشور رقم بزند و همانطور که در محورهای این تفاهم‌نامه نیز آمده است، این اقدام در راستای استفاده حداکثری از علم بومی و تولید تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت و گاز و پتروشیمی کشور خواهد بود و نویدبخش اتفاقات خوبی در این زمینه است.

بومی‌سازی تجهیزات نفت و گاز با کیفیت و کارایی بهتر

عضو کمیسیون انرژی در خصوص بومی‌سازی فناوری‌های مختلف توضیح داد: جوانان ما امروز در عرصه‌های مختلف صنعتی حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و قرار است در قالب این تفاهم‌نامه از تخصص آنان بهره حداکثری ببریم و به نفع توسعه صنعتی کشور از آنان استفاده کنیم. ما در بسیاری از موارد تجهیزات مورد نیاز صنعت را تولید بار اول و بومی‌سازی کرده‌ایم و در برخی موارد کیفیت اقلام تولیدشده در داخل کشور نسبت به نمونه اصلی آن نیز بهتر است.

 مواردی همچون تولید کک اسفنجی با ارزش حرارتی بالا، دستیابی به فناوری تحریمی شیرین‌سازی گاز، تولید تاپ‌درایوهایی با امکان حفاری در اعماق بالا، صادرات کاتالیست به روسیه و فروش توربین به این کشور تنها در سایه اعتماد به توان داخلی کشور به دست آمد.

او با اشاره به محورهای تفاهم‌نامه وزارت نفت و معاونت علمی و فناوری در خصوص بومی‌سازی و ساخت تجهیزات گلوگاهی مورد نیاز صنعت نفت، گفت: شواهد نشان می‌دهد که وزارت نفت در استفاده از دستاوردهای دانش‌بنیانی و تولیدات بار اول در کشور پیشتاز است. مواردی همچون تولید کک اسفنجی با ارزش حرارتی بالا، دستیابی به فناوری تحریمی شیرین‌سازی گاز، تولید تاپ‌درایوهایی با امکان حفاری در اعماق بالا، صادرات کاتالیست به روسیه و فروش توربین به این کشور تنها در سایه اعتماد به توان داخلی کشور به دست آمد و تفاهم‌نامه وزارت نفت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این دستاوردها را تقویت خواهد کرد.

امضای تفاهم‌نامه ساخت 15 تجهیز گلوگاهی صنعت نفت و گاز به ارزش 2 میلیارد دلار

محورهای تفاهم‌نامه‌، حساب‌شده است

ساعدی خاطرنشان کرد: ما امروز در بخش‌های مختلف صنعت نفت، گاز و پتروشیمی پیشرفت‌های زیادی به مدد تخصص داخلی و دانش‌بنیانی داشته‌ایم. در حوزه‌هایی مانند قطعه‌سازی، حفاری، دکل‌سازی و بهره‌برداری تولیدات دانش‌بنیانی داخلی به کمک این صنعت آمده‌اند. با توجه به بیانات مقام معظم رهبری توسعه دانش‌بنیان صنایع بزرگ کشور از جمله صنعت نفت و گاز به اجرا گذاشته شده است و تفاهم‌نامه اخیر نیز در همین راستاست.

وی در پایان کم و کیف این تفاهم‌نامه را اینگونه توصیف کرد: محورهای تفاهم‌نامه وزارت نفت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بسیار حساب شده است. به طوری که تحقق هر کدام از آنها زمینه‌ساز دستیابی به محور بعدی است. تولید تجهیزات و اقلام راهبردی صنعت نفت در داخل کشور به محورهای بعدی تفاهم‌نامه یعنی کاهش ارزبری و وابستگی این صنعت و افزایش تاب‌آوری و رقابت‌پذیری بین‌المللی منجر می‌شود.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.