گروسی اذعان کرد: ظرفیت بالای متخصصان هسته‌ای ایران برای توسعه برنامه‌های کشورهای همسایه


مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، شب گذشته پس از دیدار با معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و نیز صاحب‌نظران صنعت هسته‌ای ایران بر ظرفیت بالای متخصصان هسته‌ای ایران برای توسعه برنامه‌های کشورهای همسایه تاکید کرد.

3/4/2023 11:39:43 AM
کد خبر: 10637

به گزارش سارنا به نقل از فارس، «رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ابتدای سخنان خود در این نشست صمیمانه با اساتید دانشگاه‌ها، محققان، پژوهشگران و صاحب‌نظران فناوری هسته‌ای کشور گفت:‌ مایلم از میزبان و دوست خوبم، آقای محمد اسلامی، معاون محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران بابت این دعوت تشکر کنم. همچنین از همکارانم در وزارت امور خارجه و نیز سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران در وین و نیز همه شما حضار سپاسگزارم.

به نوشته وبگاه اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی ایران، وی خطاب به اساتید دانشگاه‌ها، محققان و فعالان صنعت هسته‌ای بیان کرد: بابت برگزاری این دیدار تحت تاثیر قرار گرفتم و خوشحالم در جریان سفر و دیدار بسیار مهمی که در تهران دارم این نشست را با شما زنان و مردان ایرانی که برای صلح تلاش می‌کنید؛‌ آغاز کردم.


رافائل گروسی گفت: کسانی که در این نهاد بسیار مهم مشغول فعالیت هستند در اصل مردان و زنان علم و صلح محسوب می‌شوند و این شرایط سبب می‌شود تا کارم را با انرژی بیشتری ادامه ‌دهم و کارها را با ایران پیش ببریم. 

وی افزود: شرایط بسیار دشواری است و می‌دانم که برای جامعه علمی  و نیز سایر آحاد در بحبوحه مشکلات بسیار سخت است که بخواهند رشد و پیشرفت کنند اما ایران قبلا نشان داده که می‌تواند رشد کند و امیدوارم در آینده نیز بتواند این کار را تکرار کند.

وی افزود: بحث اصلی این است که در این راه به جلو حرکت کنیم و درهای جدیدی را بگشاییم و بتوانیم محدودیت‌ها را حذف کنیم تا ایرانی‌ها بتوانند حتی بیش از پیش پیشرفت کنند و پیشرفت‌های علمی ، فرهنگی و همکاری‌های بین مردمی آنچنان که شایسته است، افزایش یابد.

ایجاد فرصت‌های شگفت‌انگیز جهانی با استفاده از فناوری هسته‌ای

گروسی عنوان کرد: در حوزه هسته‌ای به عنوان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نیز ایران، بخشی از این تلاش‌ها برای رفع محدودیت‌ها محسوب می‌شویم و مطمئنم اگر ما کار خود را به درستی انجام دهیم، ‌آثار آن در سراسر جامعه احساس خواهد شد. همان‌طور که گفته شد در شرایط دشواری زیست می‌کنیم و مواردی نظیر تنش، جنگ و ناامیدی در جهان مشاهده می‌شود اما باید دانست که فناوری هسته‌ای و استفاده از آن؛ فرصت‌های شگفت‌انگیزی را در اختیار ما قرار می‌دهد.
 
وی توضیح داد: اکنون قابل مشاهده است که چه کارهایی در سراسر انجام می‌شود و چه مشکلاتی در زمینه انرژی، امنیت غذایی و امنیت سلامت انسانی وجود دارد زیرا همان‌طور که می‌دانید در تمام این بخش‌ها، حوزه هسته‌ای نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند.

گروسی گفت: هنگامی که راجع به انرژی صحبت می‌کنیم؛ نقش حوزه هسته‌ای بسیار برجسته‌تر می‌شود در این مسیر ایران سعی می‌کند سهم انرژی هسته‌ای را به عنوان انرژی پاک در سبد انرژی کشور افزایش دهد .

وی بیان کرد: از زمانی که بنده به عنوان مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مشغول به فعالیت شده‌ام، تمام تلاشم را کرده‌ام تا بتوانم صدای کسانی باشم که در حوزه انرژی هسته‌ای کار می‌کنند؛ در تمام کنفرانس‌های مهم بین‌المللی این کار را انجام داده‌ایم به‌طوری‌که در کنفرانس‌های تغییرات اقلیمی و آب‌وهوایی نیز سعی کرده‌ام صدای همکارانم باشم و در این راه سعی کرده‌ام با تبعیض مبارزه کنم.  

نقش مهم علوم و فنون هسته‌ای در ایجاد امنیت غذایی جهانی

گروسی با اشاره به مسأله مهم امنیت غذایی در جهان بیان کرد: هنگامی که در مورد امنیت غذایی صحبت می‌‌کنیم باید گفت از طریق علوم و فنون هسته‌ای می‌توان محصولاتی را تولید کنیم که نسبت به خشکسالی، آفات و حشرات مقاوم‌تر بوده و بازدهی و مصونیت بالاتری دارند. بهترین برنج دنیا در ایران کشت می‌شود و ما در در میانمار و تایلند کمک‌هایی در زمینه این محصول کرده‌ایم که سبب شده تا محصول‌دهی و باردهی کشت برنج بیشتر شود. این موارد مثال‌های ساده‌ای از استفاده از انرژی هسته‌ای است .

نقش مهم انرژی هسته‌ای در حفظ سلامت انسان

وی تاکید کرد: باید گفت انرژی هسته‌ای در حفظ سلامت انسان هم نقش ایفا می‌کند و می‌توان به وجود داروهای هسته‌ای اشاره کرد.

گروسی ادامه داد: از سال گذشته برنامه‌ای را در آفریقا و تحت عنوان «پرتوهای امید» آغاز کرده‌ایم که باعث می‌‌شود تا دسترسی به رادیوتراپی در کشورهای آفریقایی افزایش یابد زیرا با رادیوتراپی می‌توان انواع سرطان‌ها را کاملا درمان کرد؛ خوشبختانه دسترسی به رادیوتراپی در ایران وضعیت خوبی دارد در حالی که در برخی کشورها این نوع از درمان هیچ دسترسی ندارند.

گروسی ظرفیت بالای متخصصان هسته‌ای ایران را فرصتی برای توسعه برنامه‌های کشورهای همسایه و نیز کمتر توسعه یافته خواند و خاطرنشان کرد: مطمئنم با همکاری ایران می‌توانیم داروهای هسته‌ای را تولید کرده و به کشورهای همسایه کمک کنیم.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد: باید از دانش ایرانی برای موارد صلح آمیز استفاده کنیم. این موارد، چند مصداق بود که بنده خدمتتان عرض کردم.
 
حل و فصل چالش‌ها با هدف اعتمادافزایی میان آژانس و ایران

وی با اشاره به اظهارات رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درباره تهیه CPF گفت: از ایران CPF (Country Praogram Framework به معنی چارچوب برنامه کشور) دریافت کرده‌ایم که در اصل برنامه‌ یک کشور در خصوص آنچه قرار است با آژانس انجام دهد را مشخص می‌کند و نشان می‌دهد که در حوزه‌های علمی قرار است چه کارهایی با آژانس بین‌المللی انجام شود. 

وی بیان کرد: بنده اطمینان خاطر دارم که شاهد پیشرفت در همه حوزه‌ها خواهیم بود البته در این مسیر با چالش‌هایی نیز روبه‌رو می‌شویم و برخی موارد وجود دارد که باید با هم آنها را انجام داده و حل و فصل کنیم تا ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بتوانند اعتمادسازی و اعتمادافزایی کنند.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد: باید شک‌ها و تردیدها را در خصوص صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران از بین ببریم و این کاری است که من و ایشان با هم انجام می‌دهیم.

گروسی تصریح کرد: من مطمئنم این دیداری که اکنون و در تهران دارم، خاطره‌انگیز خواهد شد که به خاطر نقطه عطفی است که جناب آقای معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفتند که رقم خورده است.

وی گفت: امیدوارم که این نقطه عطف در برخی تفاهم‌ها و توافقات فی‌مابین محقق شود.

شاهد برابری جنسیتی در حوزه‌ هسته‌ای هستیم

گروسی تصریح کرد: از شما سپاسگزارم و به دلیل حضور در کنار شما عزیزان، احساس خوبی دارم و خوشحالم که دانشمندان جوان را ملاقات کردم؛ در این دیدار زنان فراوانی را دیدم که نشان می‌دهد برابری جنسیتی بیشتری را در حوزه هسته‌ای شاهد هستیم و امیدوارم در آینده نیز دانشمند زن بیشتری را مشاهده کنم که وارد حوزه هسته‌ای شده‌اند که نکته بسیار مهمی محسوب می‌شود.

وی عنوان کرد: باید به صورت مشترک، تعهد داشته باشیم.

وی خطاب به آرمیتا رضایی‌نژاد، دختر شهید دانشمند دکتر داریوش رضایی‌نژاد به عنوان یکی از سخنرانان این نشست صمیمانه گفت: من نیز چند دختر دارم که تقریبا هم سن شما هستند و این دختر خانم متاسفانه در غم فقدان پدر هستند و نباید دیگر چنین اتفاقی رخ دهد، ما باید برای صلح تلاش کنیم و باید آینده‌ای بسازیم که زنان جوان در سایه غم و اندوه گذشته به سر نبرند؛ ما ابزار لازم را در اختیار داریم و دست ماست تا این کار را رقم بزنیم.

وی در پایان تصریح کرد: مطمئنم که ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌توانند این کار را با هم محقق کنند.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.