مایکل بلومبرگ: اسرائیل به سمت فاجعه می‌رود


میلیاردر یهودی - آمریکایی اعلام کرد، اسرائیل در سایه طرح اصلاح قضایی که دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در حال اجرای آن است و از اختیارات دستگاه قضا به نفع دستگاه اجرایی می‌کاهد، در مسیر فاجعه قرار گرفته است.

3/6/2023 9:41:32 AM
کد خبر: 10664

میلیاردر یهودی - آمریکایی اعلام کرد، اسرائیل در سایه طرح اصلاح قضایی که دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در حال اجرای آن است و از اختیارات دستگاه قضا به نفع دستگاه اجرایی می‌کاهد، در مسیر فاجعه قرار گرفته است.

به گزارش سارنا به نقل از ایسنا، مایکل بلومبرگ، ۸۱ ساله، رئیس اجرایی شرکت مالی، رسانه‌ای «بلومبرگ» و شهردار سابق نیویورک است. او در مقاله‌ای در روزنامه نیویورک تایمز نوشت: «دولت بنیامین نتانیاهو از طریق در معرض خطر قرار دادن ائتلاف‌های اسرائیل در سراسر جهان و اقتصادش در داخل و «دموکراسی که براساس آن این دولت شکل گرفته»، در حال به بار آوردن فاجعه است.»

بلومبرگ در ابتدای این مقاله نوشت: «من هرگز در سیاست داخلی اسرائیل مداخله نکرده و از طرح‌های دولت آن انتقاد نکرده‌ام. به دلیل عشقم به اسرائیل و احترامم به مردم آن و نگرانی‌ام نسبت به آینده‌اش در حال حاضر علنا دارم علیه تلاش کنونی دولت برای نابودی دستگاه مستقل قضا صحبت می‌کنم.»

بلومبرگ به خسارت‌های اقتصادی طرح نتانیاهو اشاره کرد و گفت: عملا احساس ضرر اقتصادی شروع و سقوط شکِل نمایان شده است. بخش اعظم تجار و سرمایه‌گذاران علیه طرح پیشنهادی دولت صحبت می‌کنند. نشانه‌های نگرانی در بین برخی با خروج عملی پول‌ها از اسرائیل و ارزیابی مجدد طرح‌هایشان برای توسعه اقتصادی در آنجا مشاهده می‌شود. به عنوان مالک شرکت جهانی آنها را سرزنش نمی‌کنم. 

او ادامه داد، شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران اهمیت زیادی به سیستم‌های قضایی قوی و مستقل می‌دهند زیرا محاکم در حمایت از آنها - نه فقط در جرم و فساد- بلکه در تجاوزات دولت کمک می‌کنند و همین قدر برایشان مهم است. که استقلال دستگاه قضا آنها از حقوق و آزادی‌های فردی حمایت کند.

این میلیاردر یهودی آمریکایی ادامه داد: «در واقع رشد بی‌سابقه جایگاه اقتصادی اسرائیل طی مرحله گذشته بزرگترین دستاورد برای نتانیاهو است. عادلانه است که بگوییم هیچ نخست‌وزیری نتوانسته اقتصاد آن را به قدرتی جهانی تبدیل کند. با وجود آن اگر او روندش را تغییر ندهد کل این پیشرفت و میراثی که با سختی به دست آورده را دور می‌اندازد.»

او هشدار داد: «این مساله تنها مربوط به اقتصاد نیست امنیت اسرائیل نیز به طور جزئی به روابط با آمریکا مبتنی بر ارزش‌هایی مانند- آزادی، برابری، دموکراسی مرتبط است و تنها می‌توان آن را با پایبندی به حاکمیت قانون ازجمله استقلال دستگاه قضا حفظ کرد.»

بلومبرگ افزود: اگر اسرائیل از این پایبندی طولانی مدت برگردد و نمونه حکومت آن به سمت نمونه کشورهای استبدادی برود روابطش با آمریکا و کشورهای دیگر را به خطر می‌اندازد و آن را تضعیف می‌کند.

او خاطرنشان کرد: «این موضوع برای امنیت اسرائیل خسارت بار خواهد بود همچنین به چشم‌انداز راه حل مسالمت آمیز برای درگیری اسرائیل و فلسطین ضربه می‌زند و آینده وطن یهودی را به خطر می‌اندازد. در عین حال ارتباط عمیقی که میلیون‌ها تن در سراسر جهان نسبت به اسرائیل دارند، از بین می‌برد.»

بلومبرگ نسبت به امکان استفاده کشورهای متخاصم با اسرائیل از این بحران داخلی هشدار داد و افزود: «اختلافات هر چه قدر در داخل بیشتر شود دولت در برابر دشمنان ضعیف‌تر می‌شود. کشورهایی که دشمنان خارجی آنها را به چالش می‌کشند نیاز دارند بیشتر در پی راه‌حلی میانه در داخل باشند. امیدوارم نتانیاهو ائتلافش را به لزوم پاسخگویی به درخواست اسحاق هرتزوگ، رئیس اسرائیل برای عقب نشینی از این طرح و کند کردن روند آن متقاعد کند.

او افزود: «در سال ۲۰۱۴ زمانی مدیریت هواپیمایی فدرال در پی سقوط موشک حماس در نزدیکی فرودگاه بن گوریون شرکت‌های هواپیمایی آمریکا را از سفر به اسرائیل بازداشت، با هواپیمای شرکت العال به اسرائیل رفتم و هرگز از هیچ خطری نترسیدم. اسرائیل تدابیر استثنایی برای تضمین امنیت هواپیماهای خود لحاظ می‌کند و من گفتم که ممنوعیت سفرهای هوایی به منزله تسلیم شدن در برابر حماس به منظور بستن عملی اقتصاد اسرائیل است. زیرا سفر هوایی تنها راه عملی برای ورود و خروج مسافران است. تمایل داشتم در کنار اسرائیل علیه حماس قرار بگیرم و بر تضمین امنیت سلامت مسافران اسرائیل تاکید کنم و دولت باراک اوباما را ترغیب کردم عکس این عمل کند و آن نیز این کار کرد.»

بلومبرگ در پایان مقاله خود گفت: «نتانیاهو همان روز در فرودگاه به استقبال من آمد و از حمایت من تشکر کرد. من نیز از او به دلیل حمایت اسرائیل از شهر نیویورک و آمریکا پس از حملات ۱۱ سپتامبر تشکر کردم. هم‌پیمانان نزدیک که ارزش‌های مشترکی را دنبال می‌کنند در مواقع ضرورت کنار هم می‌ایستند به این دلیل من بار دیگر اینجا ایستاده‌ام.»

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.