پشت پرده گسترش تظاهرات‌ها در اراضی اشغالی/ محتمل‌ترین سناریوها برای نابودی اسرائیل کدامند؟


با توجه به آشفتگی اوضاع داخلی رژیم صهیونیستی به ویژه در سایه تغییراتی که در نهادهای این رژیم با روی کار آمدن کابینه راست‌افراطی نتانیاهو ایجاد شده، چندین سناریو برای آینده نزدیک اسرائیلی‌ها پیش‌بینی می‌شود که جنگ داخلی یکی از آنهاست.

3/6/2023 2:04:28 PM
کد خبر: 10673

به گزارش سارنا به نقل از تسنیم، گسترده‌تر شدن عرصه تظاهرات‌ها در فلسطین اشغالی علیه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و کابینه وی طی روزهای گذشته علامت سوال‌های زیادی درباره علت و ماهیت این تظاهرات‌ها به وجود آورده است. اما سوال مهمی که بسیاری از ناظران و کارشناسان مطرح می‌کنند این است که آیا این تظاهرات‌ها صرفا به دلیل تغییرات زیادی است که کابینه افراطی نتانیاهو در ساختار دستگاه قضایی رژیم صهیونیستی به وجود آورده، یا اینکه بحران‌ها و شکاف‌ها در داخل جامعه اسرائیلی بیشتر از این‌هاست؟

تظاهرات و تحرکات اعتراضی علیه کابینه در داخل اراضی اشغالی وارد هفته دهم شده و رسانه‌های عبری گزارش می‌دهند که این تظاهرات اسرائیلی‌ها در اعتراض به پروژه تغییر قضایی است که ائتلاف جدید کابینه راست‌افراطی به ریاست نتانیاهو آن را تصویب کرده است. شمار مشارکت کنندگان در این اعتراضات طی روزهای گذشته برای نخستین بار از 300 هزار نفر نیز عبور کرد که بیانگر گستردگی عرصه تظاهرات‌ها می‌باشد.

اما نیروهای وابسته به کابینه نتانیاهو به شکل قابل توجهی درحال سرکوب اعتراضات هستند که همین مسئله موجب ایجاد یک بحران جدید و ادامه‌دار در فلسطین اشغالی شده است. این یک نقطه ضعف بزرگ برای کابینه نتانیاهو در همین ابتدای کار بوده و بیانگر تعمیق بحران داخلی و وضعیت فروپاشی اجتماعی این رژیم و تشدید اختلاف و درگیری میان صهیونیست‌هاست؛ به طوری که شکاف در جامعه اسرائیلی به یک مسئله عادی تبدیل شده و هیچ یک از صهیونیست‌ها نمی‌توانند آن را انکار کنند.

گسترده تر شدن عرصه تظاهرات‌ها و صدور هشدارهای جدی از سوی مقامات ارشد امنیتی، نظامی و سیاسی اسرائیل درباره جدی بودن اوضاع داخلی این رژیم، اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی را بر آن داشت تا به شکل علنی و صریح درباره روزهای سخت و خطرناکی که در انتظار اسرائیلی‌هاست هشدار بدهد که به گفته وی بدترین روزهای اسرائیل خواهد بود. 

از سوی دیگر «یووال دیسکین» رئیس سابق سرویس شاباک اسرائیل که برای اولین بار در تظاهرات علیه کابینه نتانیاهو شرکت کرده بود درباره جنگ داخلی اسرائیل در چند هفته آینده هشدار داد. این درحالی است که «بنی گانتس» وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی طی سخنانی در کنست اعلام کرد که اسرائیل در آستانه جنگ داخلی قرار دارد؛ پس چه زمانی آن را متوقف خواهید کرد؟ زمانی که خون‌ها ریخته شود؟ کابینه جدید ما را به سمت یک جنگ داخلی می‌برد.

اما در مرحله فعلی تظاهرات‌ها در فلسطین اشغالی به سمت و سوی دیگری می‌رود و این بدان معناست که بحران‌ها هرروز بیشتر از قبل تعمیق خواهد شد. بنابراین آیا اعتراضات اسرائیلی‌ها واقعا به دلیل تغییرات قضایی است که کابینه نتانیاهو ایجاد کرده یا بحران بزرگتری در راه است و ریشه این تظاهرات‌ها به شکاف‌های موجود در جامعه صهیونیستی برمی‌گردد؟ همچنین آیا وقوع چنین اعتراضاتی بر تشدید اختلافات بین اسرائیلی‌ها و نهایتا فروپاشی جامعه این رژیم تاثیر می‌گذارد؟

واقعیت بحران اسرائیل ناشی از یک سری عناوین اصلی است که اولینِ آنها اختلافات واقعی و جدی درباره ماهیت این رژیم می‌باشد؛به این صورت که اساسا آیا رژیم جعلی اسرائیل آنگونه که حریدی‌های افراطی ادعا می‌کنند یک رژیم مذهبی طبق چیزی است که در تورات آمده، یا به ادعای یهودیان غربی و اشکنازی‌ها، یک دموکراسی سکولار است؟

از سال 2018 بحران سیاسی رژیم صهیونیستی بیشتر از همیشه خود را نشان داد و به تدریج افزایش یافت تا اینکه امروز به اوج خود رسید و اینجا سوالی مطرح می‌شود با این مضمون که چه سناریوهایی در انتظار اسرائیلی‌هاست؟

ادامه بحران، تعمیق و تشدید آن در مرحله بعدی محتمل‌ترین سناریویی است که می‌توان برای آینده صهیونیست‌ها پیش‌بینی کرد؛ زیرا هیچ تضمینی برای مهار آن در آینده وجود ندارد. علی‌رغم تضمین‌هایی که نتانیاهو به دولت آمریکا برای کنترل اوضاع فلسطین اشغالی داده اما وضعیت داخلی رژیم صهیونیستی کاملا متفاوت است و تنش‌های اسرائیلی‌ها صرفا مربوط به درگیری با فلسطینیان نمی‌شود.

ائتلاف مخالف نتانیاهو بعد از شکست در انتخابات کنست، گزینه‌های محدودی را مقابل خود دیده و احساس کرد که دیگر کنترلی بر اوضاع ندارد؛ بر همین اساس امروز جنگی را برای بقا به راه انداخته و کاملا روشن است که اعضای این ائتلاف تصمیم خود را برای مقابله با کابینه نتانیاهو و برنامه‌های آن از طریق تحریک اسرائیلی‌ها برای ادامه تظاهرات‌ها و ریختن به خیابان‌ها گرفته‌اند.

احزاب مخالف راست‌افراطی‌های اسرائیل معتقدند که ادامه حکومت کابینه نتانیاهو به معنای آن است که هویت همه نهادهای اسرائیلی در آینده تحت تاثیر تحرکات این کابینه تغییر خواهد کرد و این چیزی است که احزاب چپ نمی‌توانند بپذیرند. بر این اساس کابینه راست اسرائیل مصمم است نه تنها قوه قضاییه بلکه همه نهادهای حکومتی را کاملا تحت سیطره خود درآورد.

احزاب چپ همچنین معتقدند که نتانیاهو و تعدادی از وزرای خود با تغییرات چشم‌گیر در دستگاه قضایی در صدد فرار از محاکمه و مجازات در پرونده‌های فساد مالی هستند.

از طرف دیگر هم‌زمان با دوقطبی شدن وضعیت رژیم صهیونیستی، بسیاری از کارشناسان و نویسندگان برجسته اسرائیلی در محافل این رژیم مکررا درباره آینده سیاه اسرائیل و نابودی قریب‌الوقوع آن صحبت می‌کنند. ژاکوپ ولاوینسکی، متفکر اسرائیلی در روزنامه یدیعوت آحارانوت با انتشار مقاله‌ای اعلام کرد: حالت دوقطبی شدن اسرائیل صراحتا عمق فروپاشی اجتماعی اسرائیل را که از چند دهه قبل از هم پاشیده است ثابت می‌کند.

این نویسنده اسرائیلی ادامه داد: اختلافات اسرائیلی‌ها همان شکاف‌ها و نفرتی است که از سال‌های قبل وجود دارد و بهانه‌ها و دلایل این وضعیت نیز همانی است که در گذشته بود. حتی عبارت جنگ داخلی نیز در همان زمان مطرح شد و انگار هنوز 40 سال از آن دوره نگذشته و می‌بینیم که بسیاری از اسرائیلی‌ها درباره یهودیان تبعید شده و سوختن خانه‌های آنها و نابود شدن امید و رویایی که اسرائیل بر اساس آن شکل گرفته بود، صحبت می‌کنند.

وی افزود: اسرائیل در هفتادوپنجمین سال عمر خود درگیر یک مبارزه سرنوشت‌ساز برای وجهه، حاکمیت و حقوق بشر شده است. ما اگر دوباره به گذشته برگردیم متوجه خواهیم شد که برخی از شخصیت‌ها و نویسندگان اسرائیلی درباره امکان ادامه زندگی طبیعی در اسرائیل (فلسطین اشغالی) تردید داشتند؛ زیرا فکر نابودی و از دست رفتن قریب‌الوقوع اسرائیل چیزی است که بسیاری از اسرائیلی‌ها درباره آن صحبت می‌کنند؛ چه این نابودی به بهانه تغییرات قضایی باشد-چه شیوع کرونا و چه تصمیمات سیاسی و نظامی مهم. تا زمانی که ما در این بخش از دنیا زندگی می‌کنیم، اختلافات به منزله زلزله‌ای برای اسرائیلی‌هاست.

در ادامه این مقاله آمده است، اگر یهودیان را گرد هم بیاورید متوجه خواهید شد که آنها درباره یک فاجعه اجتماعی صحبت می‌کنند که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. زیرا تاریخ ثابت می‌کند اسرائیل چندین بار حاکمیت خود را از دست داده و هرچند که مجددا خود را بازسازی کرده اما زمانی که اسرائیل نتواند آتشِ برافروخته شده در جامعه خود را خاموش کند، سرنوشت آن سوختن خواهد بود.

ناظران امور اینگونه نتیجه‌گری می‌کنند که با وجود اینکه رژیم صهیونیستی تحت حمایت‌های آمریکا از قدرت نظامی بالایی برخوردار است اما چنین قدرتی در مقایسه با نقاط ضعف این رژیم در سایه تشدید اختلاف و دو قطبی شدن جامعه اسرائیلی، ارزشی ندارد.  علاوه بر آن وضعیت بی‌ثباتی سیاسی، رژیم دیکتاتوری، افراط‌گرایی و نژادپرستی بیش از حد در کنار یک ساختار داخلی پراکنده در سایه یک کابینه راست افراطی، اسرائیلی‌ها را به سمت یک درگیری بی‌سابقه داخلی سوق می‌دهد.

در پایان آنچه که مسلم به نظر می‌رسد آن است که بحران اعتراضات و تظاهرات‌های چندصدهزار نفری در اراضی اشغالی قطعا تشدید خواهد شد و این همان چیزی است که صحنه اسرائیل را به روی هر سناریویی باز می‌کند؛ اما سناریو خارج شدن اوضاع از کنترل نزدیک‌ترین و محتمل‌ترین سناریویی است که می‌توان برای صهیونیست‌ها پیش‌بینی کرد و سناریو بعدی، هرج و مرج و درگیری فراگیر و در نهایت جنگ داخلی است.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.