گلشنی در اجلاسیه پژوهشگران المصطفی تصریح کرد:

امروز دین و الهیات در دانشگاه های غرب زنده شده است/احیای روزافزون جایگاه دین در مجامع علمی جهان


اولین اجلاسیه پژوهشگران برتر المصطفی به همت دبیرخانه دائمی هفته پژوهش جامعةالمصطفی العالمیه، در سالن عارف الحسینی مجتمع آموزش عالی امام خمینی(قدس سره) برگزار شد.

3/14/2023 9:45:14 AM
کد خبر: 10729

به گزارش سارنا به نقل از مهر، اولین اجلاسیه پژوهشگران برتر المصطفی به همت دبیرخانه دائمی هفته پژوهش جامعةالمصطفی العالمیه، در سالن عارف الحسینی مجتمع آموزش عالی امام خمینی (ره) برگزار شد.

در این اجلاسیه، پروفسور مهدی گلشنی، استاد فیزیک و پدر فلسفه علم ایران در سخنانی به تبیین جایگاه دین در مجامع معتبر علمی جهان پرداخت و خاطرنشان کرد: امروز دین و الهیات در دانشگاه‌های غرب زنده شده است و این جایگاه روز به روز از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود.

وی با اشاره به تحصیل بسیاری از علمای ادیان مسیحیت و یهودیت در مقاطع بالای رشته‌های علوم تجربی، ابراز داشت: مسلمانان وجه اشتراکات بسیار زیادی در مسائل علم روز با پیروان سایر ادیان ابراهیمی دارند.

پرفسور گلشنی ادامه داد: به صورت کلی دوازده اصل مهم بر علم روز حاکم است از جمله هدفمند بودن جهان هستی و… که در بسیاری از آنان با سایر ادیان هم نظر هستیم.

وی با اشاره به روند شکل گیری انجمن بین المللی الهیات و انجمن بین المللی علم و دین با هدف کمک ادیان به گسترش صلح جهانی، از دو مرکز مهم دانشگاهی بررسی علم و دین در دانشگاه کمبریج و آکسفورد به عنوان مراکز اثرگذار در این عرصه یاد کرد.

چهره ماندگار فیزیک و استاد فلسفه علم با تاکید بر احیای جایگاه دین در میان اندیشمندان بزرگ غربی، اذعان داشت: با این وجود متأسفانه در برخی نقاط دنیای اسلام جایگاه دین توسط شماری از اندیشمندان غرب گرا رو به ضعف رفته است.

پروفسور گلشنی در پایان با اشاره به رسالت بزرگ حوزه‌های علمیه، یادآور شد: حوزه‌های علمیه باید از ظرفیت بالای خود استفاده نمایند و با رصد مشکلات فرهنگی در کشورهای اسلامی، به فکر اصلاح شرایط و اندیشه‌ها باشند.

در ادامه این اجلاسیه شماری از دانش پژوهان و پژوهشگران حاضر در جلسه به بیان دیدگاه‌ها و نظرات و نیز طرح سوالات خود از سخنران مراسم پرداختند.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.