تحولات اوکراین|مخالفت آمریکا با هر تلاشی برای برقراری صلح در اوکراین


نگرانی بایدن از وعده پوتین درباره استقرار تسلیحات هسته‌ای در بلاروس، کمک مالی مضاعف کانادا به کی‌یف، عدم انتقال جنگنده و پهپادهای آمریکایی به اوکراین و درخواست لاوروف از واشنگتن برای از سرگیری گفتگوی متمدنانه، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

3/29/2023 11:23:10 AM
کد خبر: 10802

به گزارش سارنا به نقل از تسنیم، "آنتونی بلینکن"، وزیر امور خارجه آمریکا معتقد است که درخواست برای برقراری آتش‌بس فوری در اوکراین، از جمله از سوی چین، می‌تواند دام شرم آوری باشد که درگیری را برای تدارک مجدد روسیه متوقف می‌کند.

وی  روز سه شنبه در نشست مجازی با همتایان خود از سایر کشورها در مورد مسائل دستیابی به صلح عادلانه و پایدار در اوکراین در این باره گفت: «آنچه در ظاهر جذاب به نظر می‌رسد می‌تواند به یک دام شرم آور تبدیل شود که باید بسیار بسیار مراقب آن باشیم.»

به عقیده وی، «دعوت‌ها برای برقراری آتش‌بس در واقع می‌تواند درگیری‌ها را متوقف کرده و به مسکو اجازه دهد «دستاوردهای خود را تحکیم کند،  زمان لازم را بدست آورد تا نیروهایش بعد از استراحت، تدارک مجدد شده و دوباره حمله را آغاز کنند».

پیش از این، جان کربی، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، نیز  تاکید کرد که طرح پیشنهادی چین برای حل و فصل اوضاع در اوکراین منجر به صلح عادلانه نخواهد شد. به گفته وی، این طرح منافع کی‌یف را نادیده گرفته است. در عین حال کربی این اظهارات را حتی قبل از سفر شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین به مسکو بیان کرده بود.

اسکات ریتر، افسر اطلاعاتی بازنشسته تفنگداران دریایی ایالات متحده، در توضیح این موضع گیری یادآور شد که بدین ترتیب، واشنگتن هرگونه پیشنهادی برای حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه اوکراین را حتی قبل از اعلام آن، کنار گذاشته است.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، نیز شب گذشته در واکنش به سخنان بلینکن به این واقعیت اشاره کرد که هر چه واشنگتن رویکرد ستیزه جویانه کی‌یف و حملات تروریستی و خرابکارانه اوکراین را بیشتر تشویق کند، یافتن راه حل دیپلماتیک  وضعیت موجود مشکل تر خواهد بود. وی تاکید کرد، چنین لفاظی‌هایی در پس زمینه ارسال گسترده تسلیحات به رژیم طرفدار نازی اوکراین به گوش می‌رسد که گویای آن است: «هیچ چیزی جز ریاکاری و تلاشی ضعیف برای ادامه درگیری با هدف تحمیل "شکست استراتژیک" به روسیه، در پشت این تماس‌های جعلی برای صلح وجود ندارد.»

هفته گذشته، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه یادآور شد که طرح صلح ارائه شده توسط چین می تواند به عنوان مبنایی برای حل و فصل اوضاع برای اوکراین در نظر گرفته شود.

پیش از این، روزنامه چینی "گلوبال تایمز" نوشت که ایالات متحده به همراه سایر کشورهای غربی کلید حل بحران اوکراین را در دست دارند. و در حالی که آنها از همکاری با روسیه امتناع می ورزند و بدین ترتیب هر تلاشی برای برقراری صلح بعید است موثر واقع شود.

پیش از این، در 24 فوریه (5 اسفند ماه و سالگرد آغاز جنگ)، چین سندی را با اشاره به موضع گیری خود در مورد حل و فصل دیپلماتیک وضعیت اوکراین منتشر کرد. هدف آن تداوم نقش سازنده این کشور در حل و فصل بحران و دستیابی به صلح است که اولویت آن، برقراری آتش بس و توقف درگیری‌ها است.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز سیصد و نود و نهم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

دیپلمات روس غرب را به تعویق دستیابی به صلح در اوکراین متهم کرد

دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم در سازمان ملل متحد،  بامداد امروز، چهارشنبه، ابراز عقیده کرد که برقراری صلح در اوکراین به دلیل فقدان هر نوع تلاش دیپلماتیک از سوی کشورهای غربی به این زودی ها میسر نخواهد شد.

این دیپلمات روس به خبرنگاران گفت: «من فکر می کنم که در حال حاضر ما با صلح در اوکراین فاصله زیادی داریم. در چنین شرایطی، حرکت رو به جلو دشوار است، زیرا هیچ تلاش دیپلماتیک قابل توجهی از سوی کشورهای غربی انجام نمی شود.»

پولیانسکی تاکید کرد، تنها کاری که کشورهای غربی انجام می دهند «تامین سلاح و دامن زدن به درگیری نظامی» است، بنابراین، در چنین شرایطی صحبت از تلاش معنادار برای دستیابی به صلح در اوکراین بسیار دشوار است.

سفارت روسیه: آمریکا از روشن شدن حقایق درباره نورد استریم جلوگیری می‌کند

سفارت روسیه در واشنگتن  بامداد امروز، چهارشنبه در بیانیه‌ای در تفسیر اظهارات کاخ سفید در خصوص کافی بودن تحقیقات "مستقل" انجام شده توسط کشورهای اروپایی پیرامون انفجارهای رخ داده در خطوط لوله گاز نورد استریم اعلام کرد که ایالات متحده در تلاش است تا خود را پشت اقدامات متحدانش در این زمینه پنهان کند. 

در این بیانیه آمده است: ما این موضع گیری را تلاشی آشکار از سوی مقامات واشنگتن برای پنهان شدن در پشت اقدامات متحدان خود می دانیم. آنها هر کاری که ممکن باشد را برای جلوگیری از تلاش های بی طرفانه برای مشخص شدن وضعیت واقعی این خرابکاری انجام خواهند داد. علاوه بر این، ایالات متحده می‌خواهد اطلاعاتی که برای آنها خطرناک است، در مورد احتمال دخالت مستقیم سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا در سازماندهی "این جنایت قرن" را "متوقف کند".

سفارت روسیه تاکید کرد: «ابراز اطمینان شنیده شده از سوی کاخ سفید در مورد تحقیقات «دقیق» افراد همفکر آنها، یک پنی ارزش ندارد. به ویژه با در نظر گرفتن ممانعت از کشور ما - صاحب این خطوط لوله گاز - در خصوص مشارکتش در اقدامات تحقیقاتی  و همچنین ممانعت از  تحقق فراخوان مشترک روسیه، چین و برزیل در نشست شورای امنیت سازمان ملل برای آغاز تحقیقات بین‌المللی تمام عیار در این رابطه.»

روز قبل، جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی آمریکا، گفت که سه تحقیق برای شناسایی عاملان انفجار رخ داده خطوط لوله گاز روسیه - نورد استریم 1 و نورد استریم 2 - که در حال حاضر در اروپا در حال انجام است، برای روشن شدن وضعیت کاملاً کافی هستند. به گفته وی، در این راستا، رئیس جمهور جو بایدن قصد ندارد دستور آغاز پرونده اضافی برای رسیدگی به این خرابکاری را به سازمانهای اطلاعاتی آمریکایی بدهد.

روز دوشنبه، شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه پیشنهادی روسیه و چین در مورد لزوم انجام تحقیقات بین المللی در خصوص انفجارهای نورد استریم را تصویب نکرد. این قطعنامه مورد حمایت سه کشور قرار گرفت، هیچ کس رای مخالف نداد و 12 کشور به آن رای ممتنع دادند. این سند در صورتی تایید شده تلقی می شود که حداقل 9 عضو شورای امنیت به آن رای مثبت میدادند.
دفتر نمایندگی دیپلماتیک روسیه در واشنگتن افزود: علاوه بر این، رسانه‌های ایالات متحده مشکل آسیب‌های بالقوه عظیم زیست‌ محیطی نه تنها از خود حادثه، بلکه از صدها هزار مهمات حاوی مواد شیمیایی سمی که در  بستر دریای بالتیک رها شده‌اند، را پنهان می‌کنند.

ابراز نگرانی بایدن نسبت به سخنان پوتین درباره استقرار تسلیحات هسته‌ای در بلاروس

جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا معتقد است که سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی روسیه هنوز در خاک بلاروس مستقر نشده است، اما از اظهارات صورت گرفته درباره این برنامه‌ها نگران است.

بایدن روز سه شنبه پس از بازگشت از کارولینای شمالی به واشنگتن در جمع خبرنگاران گفت: هنوز اظهارات طرف روسی در این باره را نخوانده است. ولی در مجموع چنین گفتاری خطرناک و این برنامه نگران کننده است. 
رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد: آنها هنوز این کار را انجام نداده اند، مگر اینکه زمانی که من در هواپیما بودم این اتفاق افتاده باشد.

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی آمریکا در کاخ سفید، پیش از این گفت که ایالات متحده هنوز شواهدی مبنی بر استقرار تسلیحات هسته‌ای روسیه در خاک بلاروس ندیده و قصد ندارد وارد سناریوهای فرضی در خصوص استقرار چنین سلاح هایی شود. 

سیمور هرش دلیل حمایت بایدن از اوکراین را نام برد

سیمور هرش، محقق و روزنامه‌نگار آمریکایی شب گذشته ابراز عقیده کرد که جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا  برای انتخاب مجدد در سال 2024 ، مصرانه از اوکراین حمایت می‌کند. وی یادآور شد: بایدن بد نیست، ولی بر اوضاع تسلط ندارد. او گیج شده است، بهر حال او بیش از 80 سال سن دارد. مشکلات زیادی در کشور وجود دارد که او به آنها توجه کافی ندارد.

به گفته هرش، روسای جمهوری آمریکا همیشه درگیری های نظامی را یک مزیت بزرگ می دانند و مشارکت در آنها امتیازات سیاسی زیادی به همراه دارد. وی یادآور شد: «همیشه این طور است. بیل کلینتون در بدترین روزهای ریاست جمهوری خود متوجه این موضوع شد. وی قبل از "دستور حمله به عراق" با مشکلات زیادی روبرو بود و این حمله به او کمک کرد. روز بعد از حمله، یکشنبه بود و کلینتون به کلیسا رفت. بمباران عراق روز شنبه آغاز شد.کلینتون به کلیسا رفته و قهرمان شد. مطبوعات از او خرسند بودند و به تک تک کلمات او توجه کردند. این یک روش موثر است.»

به گفته این روزنامه نگار آمریکایی، به همین دلیل است که بایدن به اوکراین «چسبیده» و «تا لحظه آخر» از درگیری نظامی در آنجا حمایت خواهد کرد.

کانادا از طریق صندوق بین المللی پول  وام 1.8 میلیارد دلاری به اوکراین می‌دهد

بر اساس متن پیش‌نویس بودجه فدرال برای سال مالی 2023 که شب گذشته، سه‌شنبه، منتشر شد، دولت کانادا از طریق صندوق بین‌المللی پول (IMF) وام مضاعفی به ارزش 1.76 میلیارد دلار به اوکراین ارائه خواهد کرد.

این پول صرف کمک به اوکراینی‌ها برای ارائه خدمات اجتماعی صرف می‌شود. این وجوه از «حساب اداره شده برای اوکراین» صندوق بین‌المللی پول تأمین می‌شود که در حال حاضر حدود 2.8 میلیارد یورو توسط ایالات متحده، کانادا و دیگر متحدان اوکراین اهدا شده است.

در اواسط ماه مارس، مشخص شد که صندوق بین المللی پول در حال آماده شدن برای اعلام یک برنامه وام چهار ساله به ارزش 15.6 میلیارد دلار به اوکراین است. این موضوع را روزنامه فایننشال تایمز به نقل از منبع خبری خود گزارش داد.

صربستان تجهیزات الکتریکی به اوکراین فرستاد

صربستان تجهیزات الکتریکی را به عنوان کمک بشردوستانه به اوکراین اهدا کرد. طبق اعلام دفتر مطبوعاتی دولت صربستان، این بسته کمکی شامل 19 دستگاه الکترونیکی مختلف و بخش‌هایی از زیرساخت‌های الکتریکی است.

یادآوری شده است که آنا برنابیچ، نخست وزیر صربستان در زمان ارسال این محموله حضور داشته و یادآور شده که پیشنهاد  انتقال تجهیزات الکتریکی از سوی تاکاهیکو کاتسوماتا؛ سفیر ژاپن در بلگراد و امانوئل جوفره، رئیس هیئت نمایندگی اتحادیه اروپا مطرح شده است.

به گفته نخست وزیر، بلگراد "تا حد امکان" از کی‌یف حمایت انسان دوستانه خواهد کرد. علاوه بر این، مقامات  صربستان به همکاری با شرکت های برق اوکراین برای کمک به بازسازی سیستم برق این کشور ادامه خواهند داد.

رئیس دولت همچنین یادآور شد که صربستان تاکنون 3 میلیون یورو در  یک کنفرانس ارائه کمکهای انسان دوستانه در ورشو اهدا کرده بود و دو دستگاه آمبولانس مدرن به اوکراین فرستاده است. 

آمریکا دو شرکت هواپیماسازی روسیه را تحریم کرد

وزارت بازرگانی آمریکا تحریم‌هایی را علیه دو شرکت روسی مرتبط با صنعت هوانوردی این کشور وضع کرده است. سند مربوطه شب گذشته، سه شنبه در ثبت فدرال منتشر شد. یادآوری شده که این بار شرکت های «آویا.تک» و «آویا.زاپ.چست» تحت تحریم قرار گرفتند.

علاوه بر شرکت‌های روسی، تحریم‌هایی نیز بر شرکت‌هایی از چین، میانمار و نیکاراگوئه نیز تأثیر گذاشت. این محدودیت‌ها در راستای «اقدام علیه منافع ایالات متحده در زمینه امنیت ملی یا سیاست خارجی» اعمال شد.

پیش از این، در اوایل ماه مارس، مشخص شد که وزارت بازرگانی ایالات متحده تحریم هایی را علیه 37 شرکت خارجی اعمال کرده است. 28 شرکت از چین، چهار شرکت از پاکستان، سه شرکت از میانمار و از روسیه، بلاروس و تایوان نیز هر کدام یک شرکت تحت این محدودیت‌ها قرار گرفتند.

گفتگوی معاون نخست وزیر روسیه با وزیر خارجه مجارستان

الکساندر نوواک، معاون نخست وزیر روسیه در امور مربوط به انرژی در گفتگوی تلفنی با پیتر سییارتو، وزیر امور خارجه مجارستان، مسائل مربوط به روابط تجاری دوجانبه و تامین منابع انرژی را بررسی کرد. 

در بیانیه دفتر مطبوعاتی دولت روسیه آمده است: "طرفین در مورد همکاریهای دو کشور در عرصه تجاری و تامین انرژی گفتگو کردند. طبق توافقات دوجانبه، روسیه به تامین گاز برای مجارستان بر اساس تعهدات قراردادی خود ادامه خواهد داد. و بطور همزمان، تدارکات مضاعفی به درخواست طرف مجارستانی در حال انجام است."

علاوه بر این، روسیه در سال 2022، 4.63 میلیارد متر مکعب نفت از طریق  خط لوله "ترانس نفت"  به مجارستان عرضه کرده است. 

آمریکا پهپادهای MQ-9 را به اوکراین منتقل نخواهد کرد

لوید آستین، وزیر دفاع  آمریکا و ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایالات متحده، روز سه شنبه، اعلام کردند که واشنگتن قصد ندارد هواپیماهای بدون سرنشین چند منظوره MQ-9 را به کی‌یف تحویل دهد.

در جریان جلسه استماع کمیته نیروهای مسلح سنا در کنگره آمریکا، یکی از سناتورها این سوال را پرسید که آیا واشنگتن قصد دارد پهپاد MQ-9 را به کی‌یف منتقل کند؟ سوال مربوطه در رابطه با اخباری مبنی بر برنامه ریزی وزارت دفاع آمریکا برای نار گذاشتن 48 مدل منسوخ شده از این پهپاد مطرح شد. رئیس پنتاگون پاسخ داد که چنین اقدامی بی معناست، زیرا این پهپادها قابلیت مقابله با سیستم دفاع هوایی روسیه را ندارند، بنابراین دلیلی برای ارسال آنها به اوکراین وجود ندارد.

ژنرال مایلی نیز با وزیر دفاع موافقت کرد که پهپادهای MQ-9 قابلیت بقا نداشته و سامانه‌های پدافند هوایی روسیه آنها را ساقط خواهند کرد. وی افزود: این پهپاد در مقایسه با انواع کوچکتر، سریعتر و مانور پذیرتر که ایالات متحده و چندین کشور دیگر به اوکراین منتقل می کنند، قابلیت شناسایی مضاعف و بیشتری نیز ندارد و در شرایط فعلی  مناسب اوکراین نیست.

رئیس پنتاگون: تامین  جنگنده برای کی‌یف در آینده نزدیک ضرورت ندارد

لوید آستین، رئیس پنتاگون، روز سه شنبه، در جلسه استماع در کنگره کمیته امور نیروهای مسلح آمریکا یادآور شد که رهبری ایالات متحده معتقد است که اوکراین فقط در آینده به جنگنده های نسل چهارم نیاز دارد و اکنون تنها به تجهیزات دفاع هوایی نیاز دارد. به گفته وی، تامین جت های جنگنده کمکی به طرف اوکراینی در رویارویی با روسیه  نخواهد کرد.

آستین در پاسخ به این سئوال که آیا کی‌یف در آینده فرصتی برای بدست آوردن چنین فرصتی خواهد داشت؟  گفت: «همه ما چنین فکر می کنیم.»

وزیر دفاع آمریکا تاکید کرد که در حال حاضر نیروهای مسلح اوکراین بیش از هر چیز دیگری به تامین سیستم های دفاع هوایی نیاز دارند تا بتواند آسمان خود را امن کنند. 

پنتاگون از امتناع روسیه از تبادل اطلاعات در چارچوب استارت جدید خبر داد

جان پلامب، مشاور رئیس پنتاگون آمریکا در جلسه استماع روز سه شنبه کنگره اعلام کرد که ایالات متحده به تازگی از روسیه برای تبادل اطلاعات در چارچوب توافقنامه کاهش تسلیحات تهاجمی استراتژیک (پیمان استارت) درخواست کرد، ولی مقامات مسکو این درخواست را رد کردند.

وی مدعی شد: ما دوباره با روسیه ارتباط برقرار کردیم و نزدیک شدن به پایان ماه را یادآوری کردیم، زمانی که تبادل اطلاعات شش ماهه باید انجام شود. <...> طرف روسی پاسخ داد که این اطلاعات را ارائه نخواهد کرد.

پلامب افزود که به عنوان یک اقدام متقابل، ایالات متحده نیز به نوبه خود اطلاعات مربوطه  را به روسیه ارائه نخواهد کرد.

بازداشت سه تبعه دیگر لهستان به اتهام جاسوسی به نفع روسیه 

استانیسلاو ژارین، دبیر مطبوعاتی وزیر هماهنگ کننده سرویسهای امنیتی ویژه لهستان روز سه شنبه اعلام کرد که سه نفر دیگر در  این کشور بازداشت شدند که ظاهراً مظنون به همکاری با سرویس های اطلاعاتی روسیه و جاسوسی برای این کشور هستند.

وی به خبرنگاران گفت: «آژانس امنیت داخلی افراد بیشتری را شناسایی کرده که به عنوان بخشی از یک شبکه جاسوسی که از قبل تأسیس شده بودند، فعالیت داشتند. ما با بازداشت شدگانی که به جاسوسی و مشارکت در فعالیت یک گروه جنایتکار سازمان یافته متهم شده اند، سروکار داریم.»

این مقام افزود: تمامی بازداشت شدگان پس از اتخاذ تصمیمات مربوطه در دادگاه در حال حاضر در بازداشت به سر می برند.

اعتراف مقامات لهستانی به انباشته شدن غلات اوکراینی در بازار اتحادیه اروپا 

ماتئوش موراویتسکی، نخست وزیر لهستان، روز سه شنبه، پس از دیدار با نیکولای چوکه، نخست وزیر رومانی در بخارست اعلام کرد که مقامات ورشو در نظر دارند توجه اتحادیه اروپا را به مشکل واردات بیش از حد غلات از اوکراین جلب کنند که بازارهای اروپایی را پر کرده است. 

 موراویتسکی تاکید کرد که لهستان و رومانی در نگرانی در رابطه با مشکل غلات اوکراین، که به ویژه به کشورهای بخش شرقی اروپا می رسد، اتفاق نظر دارند. به گفته نخست وزیر لهستان، محصولات غله اوکراین طبق وعده های کمیسیون اروپا باید به فقیرترین کشورهای آفریقا و خاورمیانه صادر شود. با این حال، نقص‌های برخوردی و عدم اقدام برخی افراد در برخی مقاطع، منجر به این شد که بخشی از این غلات، مانند سایر محصولات کشاورزی، در اتحادیه اروپا باقی بماند. به همین دلیل، قیمت محصولات کشاورزان در کشورهای شرق اروپا در حال کاهش است.

وی قول داد در روزها یا هفته های آینده هر کاری را انجام دهد تا این موضوع را به شیوه ای مناسب در اتحادیه اروپا مطرح کند.

وزیر دفاع فرانسه: عرضه گلوله‌های 155 میلی متری به کی‌یف دو برابر خواهد شد

سباستین لکورنیو، وزیر دفاع فرانسه، اعلام کرد که این کشور قصد دارد دو برابر بیشتر ازقبل گلوله‌های کالیبر 155 میلی متری تولیدی ناتو را به اوکراین عرضه کند. وی در مصاحبه با روزنامه فیگارو گفت: ما تجهیزات ویژه نیروهای زمینی مورد نیاز برای عملیات ضدحمله اوکراین را نیز تامین خواهیم کرد: ما عرضه گلوله های 155 میلی متری را دو برابر خواهیم کرد و از پایان ماه مارس 2 هزار گلوله در ماه برای آنها ارسال خواهیم کرد. 

وزیر دفاع فرانسه افزود: در آینده نزدیک سامانه موشکی ضدهوایی سمپ/ تی (Samp/T) به نیروهای مسلح اوکراین تحویل داده خواهد شد.

به گفته لکورنیو، موضوع ادامه کمک به صندوق کمک به اوکراین نیز همراه با الیزابت بورن، نخست وزیر فرانسه در حال بررسی است. اکثریت نمایندگان پارلمان از این تصمیم حمایت می کنند. 

مشاور سابق ترامپ: پوتین در تصمیم خود برای استقرار سلاح هسته‌ای در بلاروس بلوف نمی‌زند

جان بولتون، مشاور سابق رئیس جمهوری ایالات متحده در امور امنیت ملی، که سخنان او توسط نشریه هیل The Hill نقل شده، اعلام کرد که به عقیده او، اظهارات ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در مورد استقرار سلاح های هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس را نمی توان بلوف تلقی کرد. 

این سیاستمدار گفت: «به نظر من، پوتین در این خصوص بلوف نمی‌زند و این بدان معناست که واقعاً ممکن است سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی را به بلاروس منتقل کند.»

به گفته بولتون، اگر این اتفاق بیفتد، به یک "مشکل جداگانه" برای کشورهای غربی تبدیل خواهد شد. 

روز گذشته، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا، نیز در مورد اظهارات پوتین اظهار نظر کرد. وی مقامات آمریکایی را به بی کفایتی متهم کرده و یادآور شد که این مسئله در نهایت به قصد روسیه برای استقرار سلاح های هسته‌ای تاکتیکی خود در خاک بلاروس منجر شد.

ترامپ گفت: "اکنون ما با چیزهای خطرناک بازی می کنیم. این وضعیت تنها توسط مقامات واشنگتن ایجاد شده است و آنها مقصر هستند."

لاوروف هدف روسیه را محافظت از مردم روس زبان در برابر تهدیدات کی‌یف خواند

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز سه شنبه اعلام کرد که مسکو در حال انجام عملیات ویژه برای محافظت از روس‌ها و روس‌زبان‌هایی است که کی‌یف با نقض تمامی هنجارهای بین‌المللی و  در مغایرت با بیانیه استقلال اوکراین، آنها را سرکوب می‌کند. 

وی در مصاحبه با  خبرگزاری تاس گفت: در بیانیه استقلال اوکراین به وضوح بیان شده است که آنها مایل هستند یک کشور بی طرف و غیر بلوکی باقی بمانند و چنین خواهند شد. تأمین تمامی حقوق مردم روسی‌زبان و به طور کلی اقلیت‌های ملی به طور مستقیم اعلام شده و علاقه به زندگی در صلح، حسن همجواری و هماهنگی با همه همسایگان خود مستقیماًمورد تاکید قرار گرفته است. 

 لاوروف تاکید کرد: «در حال حاضر، همه اینها "از بین رفته و اوکراین به نیروهای نئونازی تحویل داده شده که در نهایت این کشور را تکه تکه خواهند کرد". و بنابراین ما می دانیم برای چه چیزی در حال جنگیدن هستیم. ما می‌دانیم که می‌خواهیم تمامی روس زبانها را از هرگونه تهدیدی که مقامات فعلی اوکراین می‌توانند برای زندگی، سنت‌ها و خانواده‌هایشان ایجاد کنند، رها کنیم.»

لاوروف از آمریکا خواست برای از سرگیری گفتگوها به رفتار متمدنانه بازگردد

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگزی از  مصاحبه اختصاصی خود با خبرگزاری تاس تاکید کرد که ایالات متحده باید به اصول متمدنانه روابط بین دولتی مندرج در توافقنامه مربوط به کاهش تسلیحات تهاجمی استراتژیک (پیمان استارت) بازگردد تا مذاکرات بین دو کشور از سر گرفته شود. 

وی گفت: « آنها (ایالات متحده) باید رفتار خود را [برای از سرگیری گفتگو با روسیه] تغییر دهند. آنها باید به اصول متمدنانه برقراری روابط بین دولتی، از جمله اصول مندرج در پیمان استارت، بازگردند.»

با این حال، به عقیده وزیر خارجه روسیه، هیچ نشانه ای از آمادگی آمریکا برای بازگشت به ریشه های مندرج در اسناد حقوقی بین المللی وجود ندارد. وی اظهار داشت که اقدامات واشنگتن مستقیماً با اصول منشور سازمان ملل در تضاد است. لاوروف ابراز امیدواری کرد که روزی "منطق گفتگو و نه تقابل در ایالات متحده پیروز شود."

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.