ماجرای درگیری‌ها در سودان چیست؛ «اسامه الشیخ» پاسخ می‌دهد


تحلیلگر سودانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، ضمن تشریح دلایل درگیری‌ها میان ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع این کشور، به آینده تحولات جنگ داخلی و همچنین میزان تأثیر نیروهای خارجی بر این بحران اشاره کرد.

4/16/2023 10:35:25 AM
کد خبر: 10937

به گزارش سارنا به نقل از فارس، «اسامه الشیخ» تحلیلگر مسائل سیاسی از سودان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، دلیل آغاز مجدد بحران در کشورش را عدم توافق نیروهای نظامی دانست و خاطرنشان کرد که جنگ داخلی کنونی، تنها با اراده منطقه‌ای و یا دخالت بین‌المللی متوقف خواهد شد.

تحلیلگر سودانی درباره پیش‌زمینه‌های آغاز این بحران گفت: از ابتدای تشکیل جلسات در ماه‌های اخیر بین فرماندهان نظامی و نهادهای مدنی درباره دستورکار و تفاهم‌نامه سیاسی، اختلاف نظر میان ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع آشکار شد. ارتش خواستار ادغام تمام نهادهای نظامی،  موسسات وابسته و حتی نظامیان متمرد شد؛ در حالی که نیروهای پشتیبانی سریع اعلام کرده‌ بودند حداقل ده سال لازم است تا دوباره بتوانند با تشکیلات خود به ارتش ملحق شوند.

الشیخ درباره جرقه آغاز جنگ داخلی در کشورش خاطر نشان کرد: به دلیل اختلاف‌نظر میان ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع، جلسات و گفت‌وگوهای ملی به سرعت برچیده شد و همانطور که سیاسیون سودانی اتفاق نظر دارند، این نقطه آغاز بحران شد. همانطور که در شبکه‌های اجتماعی نیز بازتاب داده شد، تحرکات نظامی نیروهای پشتیبانی سریع موجب واکنش ارتش شد.

او در ادامه و ضمن قابل پیش‌بینی خواندن درگیری‌ها در کشورش بعد از اختلافات آشکار نظامیان، تصریح کرد: این جنگ، یک درگیری حتمی بود. هر کسی که با نقشه سیاسی و وضعیت نظامی سودان آشنایی داشته باشد، می‌داند که این درگیری میان ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع حتما در می‌گرفت. همه می‌دانند که سودان هم مانند هر کشور دیگری نمی‌تواند با دو ارتش هدایت شود؛ بنابراین هر دو طرف نظامی، دارای انگیزه‌های سیاسی و طمع‌های شخصی به قدرت هستند. همین امر نیز موجب درگیری بین آنان شده و قطعاً شهروندان، از وضعیت پیش آمده بیشترین آسیب را متحمل خواهند شد. این وضعیت بر امنیت و اقتصاد سودانی‌ها تاثیر منفی خواهد داشت؛ زندگی عادی در خارطوم و دیگر شهرهای بزرگ به کلی تعطیل شده و مردم فقط می‌توانند منتظر فرج باشند.

الشیخ در پاسخ به این سوال که برتری میدانی هم‌اکنون با کدام طرف درگیری‌است، گفت: نیروهای پشتیبانی سریع دارای افراد ماهرتر، نظامیان حرفه‌ای و تجهیزات مدرن‌تری به نسبت ارتش است؛ آنان در واقع قدرت هوایی سودان را در دست دارند. به همین خاطر بود که دیدیم اولین گام‌شان در درگیری، تسخیر پایگاه هوایی مروی بود؛ که ارتش شدیداً با آن‌ها مقابله کرده و ساعتی پیش اعلام کرد که توانست دوباره بر آن مسلط شود. نیروهای پشتیبانی سریع همچنین حملاتی به فرودگاه پایتخت داشتند و احتمالاً در ساعات آینده سعی خواهند کرد تا مانع از آن شوند که ارتش از جنگنده‌های خود برای حمله به آنان استفاده کند. اما در مقابل ارتش سودان تمام تسلیحات درگیری‌های زمینی را در اختیار دارد و می‌تواند در جنگ شهری بهتر از آن‌ها استفاده کند؛ بازپس‌گیری موقعیت‌های مهم اشغال‌شده هم برای ارتش راحت‌تر است.

این تحلیلگر سودانی درباره تحلیلش از آینده درگیری‌ها خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم که در ساعات آینده شاهد تغییراتی در میدان باشیم؛ ابتدا برتری در دست نیروهای پشتیبانی سریع بود اما این معادله احتمالاً به نفع ارتش تغییر خواهد یافت. باوجود آنکه فرماندهان نظامی هر دو طرف درگیری از پیروزی زودهنگام می‌گویند اما به اعتقاد من این ممکن نیست؛ ما به چند روز زمان نیاز داریم تا ببینیم که پیروزی‌های میدانی کدام طرف بیشتر است. پایان درگیری‌ها به روش دیگر هم فقط در دو صورت اتفاق خواهد افتاد؛ یا باید اراده‌ی منطقه‌ای قوی برای ایجاد آتش‌بس وارد عمل شود و یا اینکه واکنشی بین‌المللی و در ابعاد سخت شاهد باشیم تا ارتش و نیروهای پشتیبانی را از جنگ بازدارد.

الشیخ درباره تاثیرات واکنش‌ها و بیانیه‌های کشورهای عربی در خصوص تحولات سودان اظهار داشت: برخی از کشورهای عربی همانند محور سعودی-مصری از سال‌های گذشته طرفدار عبدالفتاح البرهان بوده‌اند، کشورهای دیگری نیز همچون امارات حامی حمیدتی هستند. همه این طرفداری‌ها و حمایت‌ها بر وضعیت داخلی سودان و به ویژه جنگ داخلی کنونی تأثیرگذار خواهند بود. اما با تمام این‌ها، رقابت‌ها از شکل سیاسی خارج شده و ما وارد دوره‌ای از درگیری‌های نظامی شده‌ایم؛ بنابراین واکنش‌های خارجی تا حد زیادی نمی‌توانند کاری از پیش ببرند و در نهایت، نتیجه این درگیری در داخل رقم خواهد خورد.

وی در پایان این گفت‌وگو افزود: نیروهای پشتیبانی سریع، نظامیان قبیله‌ای هستند که به دنبال معادلات سیاسی نیستند؛ بلکه فقط می‌خواهند از ادعای خود و جنگی که در آن هستند، پیروز خارج شوند. بنابراین می‌توان انتظار داشت که برخی کشورهای عربی برای حل این بحران وارد عمل شوند؛ اما هر کسی که وضعیت این دو روز درگیری در داخل سودان را دیده می‌داند که جنگ تنها در داخل و به دست نظامیان دو طرف پایان خواهد یافت.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.