بیش از ۸۳ کشته و ۱۱۲۶ زخمی در سودان/ تماس تلفنی ابوالغیط و گوترش


در حالیکه سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است، در موج اخیر خشونت در سودان دست کم ۸۳ تن کشته و بیش از ۱۱۲۶ تن زخمی‌ شده‌اند، دبیرکل اتحادیه عرب تماس تلفنی با دبیرکل سازمان ملل برقرار کرد.

4/17/2023 10:01:11 AM
کد خبر: 10953

در حالیکه سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است، در موج اخیر خشونت در سودان دست کم ۸۳ تن کشته و بیش از ۱۱۲۶ تن زخمی‌ شده‌اند، دبیرکل اتحادیه عرب تماس تلفنی با دبیرکل سازمان ملل برقرار کرد.

به گزارش سارنا به نقل از ایسنا، به نقل از روسیا الیوم، جمال رشد،‌ سخنگوی رسمی احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب اظهار کرد، دبیرکل اتحادیه عرب عصر یکشنبه ۱۶ آوریل با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل تماس تلفنی برقرار کرد و دو طرف درباره آخرین تحولات  و مواضع در سودان رایزنی کردند.

این سخنگو افزود: ابوالغیط به گوترش موضع شورای اتحادیه عرب در روز یکشنبه مبنی بر لزوم توقف درگیری‌ها و بازگشت آرامش به سودان در اسرع وقت را متذکر شد.

به گفته این سخنگو، در این تماس تلفنی دو طرف برای تلاش مشترک جهت تحقق آتش‌بس فوری و توقف درگیری و خونریزی و ممانعت از تنش بیشتر اعلام آمادگی کردند.

رشد اشاره کرد، ابوالغیط به ارزیابی دبیرکل سازمان ملل از اوضاع گوش داد و هر دو بر لزوم افزایش تماس‌ها با فرماندهان درگیر جهت پایان دادن به این درگیری‌ها توافق کردند.

از طرف دیگر، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد، با ادامه درگیری‌ها در خاطروم و بخش‌های دیگر سودان سازمان جهانی بهداشت از تمام طرف‌های درگیری می‌خواهد به بی‌طرفی پزشکی و تضمین رسیدگی بلامانع تیم‌های بهداشتی به زخمی‌ها احترام بگذارند.

سازمان جهانی بهداشت خاطرنشان کرد،‌ تمام طرف‌ها باید به قانون بین المللی انسانی در حمایت از زخمی‌ها، بیماران و کارمندان بخش بهداشت و خودروهای آمبولانس و تیم‌های بهداشتی متعهد باشند.

این سازمان افزود: از ۱۳ آوریل در سراسر خارطوم،‌ کردفان جنوبی،‌ شمال دارفور و ولایت شمال و مناطق دیگر همزمان با درگیری‌های شدید در شهر خارطوم بیش از ۸۳ تن کشته و بیش از ۱۱۲۶ تن زخمی‌ شده‌اند.

طبق اشاره این سازمان، رفت‌وآمد در شهر خارطوم به دلیل ناامنی با محدودیت‌هایی همراه است و این مساله برای تیم‌های بهداشتی،‌ پرستاران و پزشکان و نیز آمبولانس‌ها و بیماران برای رفتن به مراکز بهداشتی موانعی ایجاد کرده و جان برخی را که نیاز به مراقبت بسیار شدید دارند، به خطر انداخته است.

این سازمان ادامه داد، سازمان جهانی بهداشت درصدد برآورد نیازها و موارد بهداشتی در سراسر خارطوم و شهرهای دیگر برای تضمین امدادرسانی محدود براساس شدت نیاز است. تاکنون کمک‌های پزشکی توزیع شده توسط سازمان جهانی بهداشتی به مراکز بهداشتی تمام شده و اکثر بیمارستان‌های خارطوم که زخمی‌ها را پذیرش کرده‌اند از کمبود خون و تجهیزات انتقال خون و دیگر کمک‌های پزشکی و تجهیزات لازم برای نجات جان افراد شکایت کرده‌اند. این همزما با آن است که کادر پزشکی متخصص از جمله تکنسین بی‌هوشی کم بوده و آب و برق نیز قطع است و بر عملکرد بخش‌های بهداشتی تاثیر می‌گذارد. همچنین در برخی بیمارستان‌ها کمبود سوخت وجود دارد.

این سازمان در پایان گفت، با وجود بدتر شدن اوضاع سازمان با طرف‌ها و مقامات محلی برای تامین برخی نیازهای بخش بهداشت به خصوص در زمینه تضمین جان کارمندانش همکاری می‌کند.

این در حالی است که هیئت سازمان ملل در سودان گفت، عبدالفتاح البرهان فرمانده ارتش سودان و نیز محمد حمدان دقلو معروف به حمیدتی با توقف درگیری‌ها به مدت سه ساعت براساس پیشنهاد سازمان ملل موافقت کردند.

ارتش و نیروهای واکنش سریع در دو بیانیه گفتند، با آتش‌بس از ساعت چهار بعد از ظهر تا هفت شب به وقت محلی موافقت کرده‌اند.

کمیته مقدماتی انجمن پزشکان سودان نیز گفت، رسیدن پزشکان و امدادرسانان به بیمارستان‌ها بسیار دشوار است و ارتش و نیروهای واکنش سریع باید راه‌های امن را برای آنها تامین کنند.

شاهدان عینی گفتند،‌ تیراندازی‌ها در مرکز خارطوم همزمان با آتش‌بس متوقف شد؛ اما بعد از آن دوباره از سر گرفته شد. با فرا رسیدن شب و پایان زمان اجرای آتش‌بس ساکنان خارطوم از حملات هوایی و توپخانه‌ای در کافوری در خارطوم جایی که مقر نیروهای واکنش سریع قرار دارد، خبر دادند.

شاهدان به رویترز تاکید کردند، ارتش حملاتی هوایی به مقرهای نیروهای واکنش سریع در شهر ام درمان داشت و بخش اعظم آنها را ویران کرد.

آنها افزودند، ارتش بخش اعظمی از کاخ ریاست‌جمهوری در خارطوم را از نیروهای واکنش سریع پس گرفته و  ارتش از چند طرف به سمت تاسیسات مهم دیگر در شهر حمله کرده که همچنان شاهد درگیری‌هایی با سلاح‌های توپخانه و سلاح‌های سنگین هستند.

به گفته شاهدان عینی، افرادی از نیروهای واکنش سریع همچنان در داخل فرودگاه بین‌المللی خارطوم که تحت محاصره ارتش است، زندانی هستند و ارتش در بیانیه‌ای اعلام کرده ساعت پیروزی نزدیک است.

درگیری‌ها شنبه بین نیروهایی از ارتش مورد حمایت عبدالفتاح البرهان و نیروهای واکنش سریع تحت امر معاون رئیس شورای حاکمیتی و محمد حمدان دقلو رخ داد. این اولین درگیری از زمانی است که البرهان و دقلو برای براندازی عمر البشیر رئیس‌جمهوری سابق در سال ۲۰۱۹ متحد شدند.

این درگیری‌ها به اختلافات بر سر ادغام نیروهای واکنش سریع در ارتش در چارچوب مرحله گذار به دولت مدنی رخ داده است.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.