از پیشاهنگان امام مهدی(عج) در لبنان چه می‌دانیم؟/ نسل جدید مقاومت که صهیونیست‌ها را نگران کرده است


تأسیس سازمان پیشاهنگان امام مهدی(عج) یکی از بارزترین اقدامات فرهنگی و آموزشی مقاومت اسلامی لبنان محسوب می‌شود که مراکز و محافل صهیونیستی توجه ویژه‌ای به آن دارند و نگران گسترش فرهنگ مقاومت در میان نسل جوان لبنان هستند.

4/18/2023 3:33:31 PM
کد خبر: 10969

به گزارش سارنا به نقل از تسنیم، جنبش حزب‌الله لبنان که در سال 1985 با هدف مقابله با تجاوزات رژیم اشغالگر صهیونیستی و دفاع از ملت و تمامیت ارضی لبنان تشکیل شد، از همان ابتدا در کنار فعالیت‌های نظامی، برنامه‌های متعددی برای خدمت به مردم در زمینه‌های مختلف به ویژه امور معیشتی و فرهنگی داشت.

فعالیت‌های فرهنگی حزب‌الله در لبنان

حزب‌الله لبنان همواره با شناخت صحیح از ظرفیت‌ها و تأثیرات تلاش‌های فرهنگی و رسانه‌ای با اقدام سریع و هوشمندانه در جهت تبیین دیدگاه‌ها و مقابله با تهدیدات سخت و نرم اقدام نموده است. راه‌اندازی شبکه ماهواره‌ای المنار، شبکه رادیویی، راه‌اندازی سایت‌های اینترنتی و حتی تولید بازی‌های رایانه‌ای از جمله این اقدامات است.

مؤسسات مختلفی نیز در حزب‌الله طی دهه‌های گذشته ایجاد شده‌اند که مأموریت آنها کمک‌رسانی به مردم لبنان در امور معیشتی، مالی، فرهنگی و... است. این نهادها به ویژه در شرایط بحران اقتصادی لبنان، مهمترین طرف‌هایی بوده‌اند که جدا از محاسبات فرقه‌ای و گروهی و... به شکل یکسان برای کاهش بار و رنج مردم در مناطق مختلف این کشور فعالیت سازنده دارند.

علاوه بر آن، حزب‌الله لبنان برای ترویج آرمانهای انقلابی و اسلامی برنامه‌های متعددی را برای کودکان و نوجوانان تدارک دیده است. یکی از این برنامه‌ها جشن تکلیف است که چند سالی است در لبنان اجرا و متدوال شده؛ برنامه‌ای که بی شباهت به جشن تکلیف در ایران نیست. این برنامه همراه با اجرای نمایش، پخش سرودهای انقلابی و سخنرانی است و درپایان مراسم هدایایی همچون قرآن کریم، لباس، سجاده و چادر نماز به دختران مکلف اهدا می‌شود.

از سازمان پیشاهنگان امام مهدی(عج) در لبنان چه می‌دانیم؟

کمپین‌های مؤسسات فرهنگی حزب‌الله برای کمک‌رسانی به مردم در مناسبت‌های ویژه همانند ماه مبارک رمضان بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. در این میان یکی از مؤسسات برجسته حزب‌الله که نقش اساسی در تأمین نیازهای مردم و کمک به آنها به ویژه در مناطق محروم دارد، سازمان پیشاهنگان امام مهدی(عج) (جمعیّة کشّافة الإمام المهدی عجل الله فرجه) است که در سال 1985 میلادی شروع به فعالیت کرد. مراکز این سازمان در بیروت، جبل عامل، نبطیة، بقاع و... است. این سازمان، کودکان و نوجوانان بین 6 تا 18 سال را تحت پوشش دارد و گفته می‌شود اعضای آن شامل پیشاهنگان و مربیان پیشاهنگی بیش از 76هزار نفر، یعنی حداقل شش برابر بزرگتر از تمام سازمان‌های پیشاهنگی در لبنان است.

اعضای این گروه پیشاهنگی را عمدتاً دانش‌آموزان مدارس المهدی(عج) تشکیل می‌دهند که در ایام تعطیل هفته با حضور در مراکز مربوطه، آموزش‌های خاصی را دریافت کرده، همچنین در برنامه‌های فرهنگی، مذهبی، اجتماعی و خدمات‌رسانی شرکت می‌کنند. در حال حاضر کشافه المهدی نماینده کشافه‌های لبنانی در اتحادیه جهانی پیشاهنگی است.

کمک‌های معیشتی پیشاهنگان امام مهدی(عج) به نیازمندان

گروه امام زین‌العابدین(ع) از زیرمجموعه‌های پیشاهنگان امام مهدی(عج) به شمار می‌رود که همه ساله در 30 روز ماه مبارک رمضان مسئولیت برگزاری مراسم افطار و ارائه کمک‌های معیشتی به نیازمندان را در مناطق مختلف بر عهده دارد و سفره‌های افطاری به نام سفره‌های امام زین‌العابدین(ع) در این ماه مبارک به همت مسئولان حزب‌الله در مناطق مختلف پهن می‌شود.

فعالیت‌های گروه پیشاهنگان امام مهدی(عج) همچنین شامل کمک‌های بشردوستانه همچون رسیدگی به معلولان، تهیه دارو برای بیماران و عیادت از آنها، بازسازی منازل فرسوده در مناطق محروم، تمیز کردن مساجد و مدارس و حسینیه‌ها و... می‌شود. فعالیت‌های فرهنگی همچون تشکیل تیم‌های ورزشی، برگزاری کلاس‌های یادگیری مهارت‌های فردی و جمعی، ایجاد کمپین‌های محافظت از محیط زیست و... نیز از جمله مأموریت‌های این گروه به شمار می‌رود.

از جمله حامیان این سازمان می‌توان به افراد نیکوکار و مؤسسه‌های خیریه، مراجع مذهبی و مؤسسات آموزشی اشاره کرد.

فعالیت‌های بشردوستانه سازمان پیشاهنگان امام مهدی(عج) محدود به داخل لبنان نیست و این سازمان تحت عنوان کمپین «رُحَماء» در زلزله مهیبی که چند ماه قبل مناطق شمالی سوریه را لرزاند، یک بسیج عمومی برای کمک به این زلزله‌زدگان تشکیل داد که شامل کمک‌های غذایی، دارویی، بشردوستانه و مادی بود.

گروه پیشاهنگان امام مهدی(عج) همواره یکی از جدی‌ترین، مؤثرترین و قدیمی‌ترین اقدامات فرهنگی حزب‌الله لبنان به شمار می‌رود. و حالا چند سالیست که این جمعیت به همت جمعی از شیعیان در منطقه زینبیه در کشور سوریه هم شکل گرفته است. این سازمان، کودکان و نوجوانان بین 8 تا 16 سال را تحت پوشش دارد و اعضای آن را عمدتاً دانش‌آموزان مدارس دمشق تشکیل می‌دهند.

نگرانی صهیونیست‌ها از اشاعه فرهنگ مقاومت در میان نسل جدید لبنان

مراکز مطالعاتی و تحقیقاتی رژیم صهیونیستی که همواره فعالیت‌های مختلف حزب‌الله را زیر نظر دارند، در گزارش‌های متعددی به بررسی پیشینه و اهداف سازمان پیشاهنگان امام مهدی(عج) در لبنان پرداخته‌اند. در همین راستا مرکز اطلاعات و جاسوسی رژیم اشغالگر در گزارشی اعلام کرد، سازمان پیشاهنگان امام مهدی(عج) که در سال 1985 تأسیس شد زیر نظر وزارت آموزش و پرورش لبنان قرار دارد و ده‌ها هزار نوجوان در آن آموزش می‌بینند.

این مرکز مدعی شد اعضای پیشاهنگان امام مهدی(عج) زمانی که به سن 17 سالگی می‌رسند به صفوف نظامی حزب‌الله می‌پیوندند. اما فاکس‌نیوز در گزارشی اعلام کرد که تنها تعداد کمی از این افراد وارد شاخه نظامی حزب‌الله می‌شوند. همچنین یکی از رهبران سازمان پیشاهنگان امام مهدی(عج) در گفتگو با الجزیره اعلام کرد که هیچ اجباری برای پیوستن اعضای این گروه به شاخه نظامی حزب‌الله وجود ندارد.

سازمان پیشاهنگان امام مهدی(عج) از بدو تأسیس توانسته الگویی پیشگام برای توسعه جامعه لبنان بر اساس رویکرد مقاومتی در همه زمینه‌ها ارائه دهد. شیخ «نزیه فیاض» که ریاست این سازمان را بر عهده دارد اعلام کرد: انجمن‌های دینی و آموزشی و اجتماعی پیشاهنگان امام مهدی(عج) در هماهنگی و یکپارچگی کامل هستند و مأموریت آنها آماده‌سازی نسل‌های جوان و کمک به آنها برای خودسازی و کسب دانش و توانایی و مهارت است.

وی درباره برنامه‌های درسی این سازمان و نیز محتوای آن اظهار داشت: ده‌ها متن و نشریه در همه زمینه‌ها وجود دارد که توسط اعضای علمی و فرهنگی پیشاهنگان امام مهدی(عج) تهیه شده و همه در لبنان و حتی خارج از کشور نیز می‌توانند به آنها دسترسی داشته باشند. همچنین عضویت در انجمن‌های این سازمان، از دوره‌های سنی پایین از 6 تا 18 سال آغاز می‌شود. حتی کودکان در محدود سنی 1 تا 5 سال نیز می‌توانند در برنامه‌هایی که با بازه سنی آنها تناسب دارد (همانند حضور در مهدکودک‌ها) شرکت کنند.

مسئولیت‌ها و وظایف بین رهبران این سازمان با توجه به رده سنی آنها تقسیم می‌شود. آموزش گروه‌های سنی نوجوان در این سازمان در حوزه، آموزش برای خوداتکایی و استقلال، اصول اخلاقی و فرهنگی و معاشرت با دیگران و ایجاد روحیه کار جمعی و... است. در گروه‌های سنی بالاتر تا 18 سال، نحوه مدیریت امور جمعی و فردی، دستیابی به منافع شخصی و عمومی، ارتقای جایگاه اجتماعی، تعهد به جامعه و مردم و خانواده، تعصب به کشور و سرزمین و لزوم محافظت از آن و... آموزش داده می‌شود.

از جمله کارگاه‌های آموزشی سازمان پیشاهنگان امام مهدی(عج) می‌توان به کارگاه‌های فن بیان و مذاکره، راهکارهای آموزشی برای کسب مهارت‌های اجتماعی، هوش مصنوعی و... اشاره کرد.

رئیس سازمان پیشاهنگان امام مهدی(عج) با اشاره به اینکه نسل جدید لبنان بیش از هر زمانی اهمیت مقاومت برای دفاع از کشور در برابر تجاوزات و تهدیدات خارجی را درک می‌کند اظهار داشت: این سازمان یکی از نهادهای مهم جامعه مدنی مقاومتی لبنان است و اعضای آن به خوبی از خطرات اشغالگری و تجاوزات مستمر صهیونیست‌ها در دهه‌های قبل آگاهند. بنابراین سازمان پیشاهنگان امام مهدی(عج) مسئولیت ساختن نسلی را بر عهده دارد که حامل فرهنگ مقاومت و دفاع از خاک و آب و مردم لبنان هستند.

سازمان پیشاهنگان امام مهدی(عج) دارای مراکز متعددی در مناطق مختلف لبنان بوده و با وجود اینکه ماهیت عربی و اسلامی دارد اما این امر مانع ارتباط آن با سایر انجمن‌های لبنانی نمی‌شود. این سازمان همواره در مناسبت‌های مختلف همچون ایام محرم یا روز جهانی قدس ویژه‌برنامه‌های متعددی برای آشنایی نسل جوان با اصول و آموزها‌ی دینی و آرمان‌های بشری و اسلامی برگزار می‌کند.

توجه ویژه سید حسن نصرالله به پیشاهنگان امام مهدی(عج)

این سازمان همچنین مورد توجه ویژه «سید حسن نصرالله» دبیر کل حزب‌الله است و او بارها تأکید کرده که روی نسل جدید جوانان مقاومتی لبنان که در سازمان پیشاهنگان امام مهدی(عج) آموزش می‌بینند، برای دفاع از کشور و ملت لبنان در برابر خطرات خارجی حساب باز می‌کند. سید حسن نصرالله همچنین منزل خود را به سازمان پیشاهنگان امام مهدی(عج) اهدا کرده است.

این موارد تنها بخشی از فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی حزب‌الله محسوب می‌شود که نشان می‌دهد رویکرد مقاومتی این حزب تنها منحصر به مقاومت نظامی و مسلحانه نبوده و به ویژه رهبری حزب‌الله به خوبی از ابعاد و اهمیت مبارزه و مقاومت فرهنگی و علمی آگاه است. این همان نکته‌ای است که سید حسن نصرالله بارها در سخنرانی خود به آن اشاره و تأکید کرده که با توجه به توطئه‌های غربی ـ آمریکایی برای تهاجم فرهنگی و اشاعه ابعاد زشت فرهنگ غربی در داخل جوامع اسلامی، آگاهی‌بخشی به افکار عمومی به ویژه نسل جوان باید در رأس اولویت‌های مقاومت باشد.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.