قدرت‌نمایی ارتش با تجهیزات پیشرفته نظامی/ رژه اقتدار جنگنده‌ها و پهپادهای نیروی هوایی در آسمان تهران


مراسم رژه روز ارتش صبح امروز با حضور رئیس جمهور، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، فرمانده کل سپاه و فرمانده کل ارتش در مقابل حرم امام خمینی (ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی برگزار شد.

4/18/2023 3:37:10 PM
کد خبر: 10970

به گزارش سارنا به نقل از فارس، مراسم رژه روز ارتش صبح امروز (سه‌شنبه ۲۹ فروردین‌ماه) با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه و سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش در مقابل حرم امام خمینی (ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی برگزار شد.

همچنین در این رژه، امیر محمدحسین دادرس جانشین فرمانده کل ارتش، دریادار حبیب‌الله سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش، امیر محمد محمودی معاون اجرایی ارتش، امیر کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش، امیر علیرضا صباحی‌فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش، دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش، امیر خلبان حمید واحدی فرمانده نیروی هوایی ارتش، امیر قادر رحیم‌زاده فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص)، امیر محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع، سردار محمدحسین زاده‌کمند معاون نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح، سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه، سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه، دریادار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه، سردار احمدرضا رادان فرمانده کل انتظامی کشور حضور داشتند.

رئیسی: نیروهای آمریکایی هرچه زودتر منطقه را ترک کنند

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور سه‌شنبه (۲۹ فروردین‌) طی سخنانی پیش از آغاز مراسم رژه روز ارتش گفت: ارتش جمهوری اسلامی ایران شاخصه هایی همچون خداباوری، خودباوری و مردم باوری دارد.

وی افزود: خود باوری ارتش باعث شده در عرصه‌های علم و فناوری گوی سبقت را از ارتش‌های منطقه بگیرد. همگان معارف هستند که ارتش ما، مجهز، به روز و به هنگام است و از تجهیزات پیشرفته برخوردار است. این تجهیزات پیشرفته به برکت علم و دانش ایجاد شده است. ارتش مجهز ما تجهیزات را با تکه بر علم و فناوری و دانش و ابتکار خود دارد. از دانش خود بهره می‌برد اما مبتنی بر کار بومی است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: امروز شاهد تجهیزات پیشرفته در ارتش هستیم که جلوه ما می‌توانیم است. ارتش ما در برابر ماشینی ها احساس کمبود نمی‌کند بلکه در مقابل تهدیدها و تحریم‌ها برای خود و کشور فرصت می‌سازد و فرصت‌های بسیاری را در عرصه‌های مختلف زمینه پیشرفت برای کشور و خود قرار داده است. امروز دولت خود را نسبت به تجهیز و پشتیبانی نیروهای مسلح موظف می‌داند. دولت خود را موظف می‌داند که دغدغه نیروهای مسلح را در این زمینه برطرف کند.

 

 

رئیسی با بیان اینکه ارتش مردم باور و جلوه ارتش برای مردم است، گفت: ملت نگاه می‌کنند تا هر جا حادثه‌ای مانند سیل و زلزله و کرونا باشد ارتش را کنار خود حس می‌کند. این حس مردم است که ارتش در مشکلات کنار او است. ارتش سد محکمی در مقابل ضد انقلاب، گروه‌های تکفیری، اشرار و نیروهای بعثی است که هم پاسداری از مرزهای جمهوری اسلامی را بر عهده دارد و هم در اقیانوس‌ها از منافع جمهوری اسلامی پاسداری می‌کند.

وی با بیان اینکه بیگانگان فقط امنیت کشورهای منطقه را تهدید می‌کنند، تصریح کرد: قدرت جمهوری اسلامی و توان رزمی ما حتما به نفع منطقه است بارها مسئولین منطقه به ما گفته‌اند توان جمهوری اسلامی در عرصه‌های سخت برای نجات ما آمده است و بر هیچ کس در منطقه پوشیده نیست چگونه ارتش جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران و نیروهای مسلح ما در برابر تهدیدات از تمامیت ارضی و حاکمیت کشورهای منطقه دفاع کردند.

رئیسی گفت: امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران این افتخار را دارد که در همه مرزهای دریایی، هوایی و زمینی از امنیت کشور حراست و پاسداری می‌کند
و اجازه نمی‌دهد کوچکترین نا امنی ایجاد گردد، آسمان کشور ما در همه نقاط این منطقه امن‌ترین آسمان است، دریای منطقه ما و خلیج همیشه فارس نیز همینطور که این اقتدار، حضور و شجاعت مثال زدنی است.

وی افزود: دشمنان تصور کردند بعد از جنگ تحمیلی و دفاع جانانه نیروهای مسلح از وطن، اخلالی در نیروهای مسلح و توان آنها واقع شد اما علاوه بر اینکه  همان زمان با دادن شهدای عالی قدر‌ و ۴۸ هزار شهید و جانبازان بسیار جانانه از کشور، وطن، مردم و ارزش‌های انقلاب اسلامی دفاع کردند و هم امروز دژ محکمی  تشکیل دادند که در پرتو آن مردم امینت، رفاه، آسایش، زندگی و کسب و کار داشته باشند و این جای شکر گزاری به درگاه با عظمت کبریایی دارد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: جای تشکر از تدابیر فرماندهی معظم کل قوا دارد و جا دارد از فرماندهان عالی ارتش جمهوری اسلامی ایران و ستاد مشترک نیروهای مسلح و همه کسانی که برای توانمند شدن هرچه بیشتر نیروهای مسلح و ارتش جمهوری اسلامی ایران اندیشه و تلاش می‌کنند تقدیر و تشکر شود. به سهم خود به عنوان خدمتکار در این کشور صمیمانه از همه فرماندهان عالی، افسران، درجه داران، سربازان و نیروهای مسلح تشکر و تقدیر دارم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه حضور نیروهای فرامنطقه‌ای کمکی به امنیت منطقه نمی‌کند یادآور شد: شما دیدید نیروهای مسلح ما چگونه در مقابل تروریست‌ها مقاومت کردند. دیدید فرماندهان ارتش ما و شهید سلیمانی چگونه برای امنیت منطقه تلاش کردند. قدرت جمهوری اسلامی و توان رزمی حتما به نفع امنیت منطقه است و بارها مسئولین منطقه به ما گفتند نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به وقت نیاز کنار آن‌ها بوده‌اند.

 

 

رئیسی تاکید کرد: نیروهای فرامنطقه‌ای و آمریکایی باید هرچه زودتر منطقه را ترک کنند زیرا به نفع خود و منطقه است. حضور نیروهای بیگانه امنیت منطقه را تهدید می‌کند اما نیروهای مسلح ما در هرکجا از منطقه هستند امنیت ساز هستند. نیروهای مسلح ما در مقابل تروریست‌ها ایستادگی کرده و منطقه را امن کردند اما بیگانگان فقط امنیت کشورهای منطقه را تهدید می‌کنند.

رئیس‌جمهور در پایان خاطرنشان کرد: قدرت نیروهای مسلح ما به نفع امنیت منطقه است و بر هیچکس پوشیده نیست که نیروهای مسلح ما چگونه از تمامیت ارضی و امنیت کشورهای منطقه حراست کردند. دشمنان به ویژه رژیم صهیونیستی این پیام را دریافت کرده‌اند که کوچکترین اقدامی علیه کشور پاسخ سختی از جانب نیروهای مسلح دربر خواهد داشت و با نابودی حیفا و تل آویو همراه خواهد بود.

رژه بالگردهای هوانیروز ارتش بر فراز حرم امام خمینی (ره)

بالگردهای هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران صبح امروز بر فراز حرم امام خمینی (ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی رژه پروازی را انجام دادند.

 

 

در این رژه، انواع بالگردهای 205، 206، 209(کبرا)، 214 و شینوک حضور داشتند.

بالگردهای هوانیروز ارتش حاضر در این رژه پروازی همگی ارتقاءیافته و مجهز به تسلیحات جدید هستند. موشک شفق یکی از تجهیزات جدیدی است که بر روی بالگردهای هوانیروز نصب شده است.

 

 

کدام تجهیزات در رژه روز ارتش به نمایش گذاشته شد؟

برخی تجهیزات به نمایش در آمده در رژه روز ارتش به شرح ذیل است:

نیروی زمینی ارتش:

پهپادهای مهاجر۶، مهاجر ۴، آرش 4، ابابیل 4، ایستگاه کنترل زمینی، خودروهای تانک‌بر کیان 600، کیان 700 و کیان 800، تانک ذوالفقار، تانک تیام، انواع نفربرها از جمله نفربر تحقیقاتی NRBC، توپ ۲۳ میلیمتری منصوب بر نفر، توپ ۲۳ میلیمتری زوبین، سامانه سراج، سامانه بصائر و انواع سامانه‌های ارتباطی و مخابراتی، سامانه صیاد 4، انواع سامانه‌های بهداشت و درمان شامل:  اتاق عمل، سامانه آزمایشگاه، سامانه فوریت‌های پزشکی، سامانه دندان پزشکی.

نیروی پدافند هوایی:

پهپادهای مهاجر 1، کرار، ناصر، آرش، کیان 1 و 10 شهریور، خودرو ارس، رادار شهید جلیلوند، سامانه راداری کاشف 99، سامانه شفق، سامانه ابر سداد، سامانه فکور، سامانه راداری مطلع الفجر، سامانه رادار کاوش، سامانه ناصر 40، سامانه مجید، سامانه موشکی نواب، رادار کاوش سامانه مرصاد تاکتیکی 16، رادار هادی مرصاد تاکتیکی 16، سکوی پرتاب فایر از کن مرصاد 16، سامانه صیاد تاکتیکی، سامانه موشکی 15 خرداد، رادار سامانه موشکی تلاش، رادار تعقیب هدف سامانه باور 373، سکوی پرتاب سامانه باور 373، موشک صیاد 2، صیاد 3 و صیاد 4، خودروی سامانه دماوند، موشک دامی سامانه اس 300، سامانه ارتباطی مفتاح، سامانه صادق 3 تاکتیکی، اتاق عمل سیار، دندانپزشکی سیار، DSM5000 سامانه جنگ نوین و سامانه CP سیار.

نیروی هوایی ارتش:

هاجر ۲، کمان 22، کمان 12، مهاجر ۴، سفیر و ستار، پهپادهای شناسایی، سامانه درخش 7، برج مراقبت سیار، موشک قادر هواپایه، موشک ستار و قائم، سامانه‌های جنگ الکترونیک سحاب و شاهین، بمب هوشمند قاصد، موشک عصر 67، موشک فکور 90 هواپایه، دودزا پروژه جبار 9، اتوبوس آمبولانس، اتاق عمل سیار، رادیولوژی سیار، دندانپزشکی سیار، اخلالگر باند V/UHF، ایستگاه کنترل زمینی.

نیروی دریایی ارتش:

پهپادهای ابابیل 4، ابابیل 5، مهاجر نوین 2، چمروش 4، باور 5، یسیر و صادق، سامانه پرتاب موشک برد بلند ولایت 3، اژدر مارک 46، اژدر اکسیژنی، اژدر والفجر، اژدر الکتریکی و مین چسبان، مین صدف، مین انفطار، مین کوسه، توپ 76 میلیمتری والفجر 27، قایق رعد، شناور هجومی شهاب، زیردریایی مرطوب السابحات 15، قایق ریپ راکت انداز، قایق ریپ نفربر، شیلتر اخلالگر ارتباطی رعد.

سرلشکر موسوی: باید برای مقابله با هر تهدیدی آماده باشیم

سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش صبح امروز (سه‌شنبه ۲۹ فروردین‌ماه) در حاشیه برگزاری مراسم رژه روز ارتش که در حرم امام خمینی (ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی برگزار شد، گفت: اگر فیلم رژه‌های سال های گذشته را مشاهده کنید و مقایسه‌ای با آنچه امروز در رژه حاضر بود، انجام دهید شاهد پدیده جدید خواهید بود.

وی افزود: نیروی زمینی قهرمان ما پوست‌اندازی کرده و شما یک نیروی زمینی جدید را در این رژه و هم در عرصه‌های مختلفی که مشغول انجام ماموریت است مشاهده می‌کنید که با فناوری‌های جدید مورد نیاز جنگ‌های امروز و با پیش‌بینی‌هایی که برای جنگ‌های احتمالی آینده شده تسلیحات و تجهیزات مناسب آماده شده است. 

 

فرمانده کل ارتش با اشاره به تغییرات ایجاد شده در سایر بخش‌های نیروهای مسلح تصریح کرد: بسیاری از مسائل مانند راهبردها، راهکنش‌ها، آموزش‌ها و مناسبات فی‌مابین جزو تغییرات اساسی در نیروهای مسلح ما بوجود آمده است.

وی ادامه داد: اگر ما در گذشته یک نیروی مسلحی بودیم که با تمام توان می‌خواستیم از حدود و ثغور خود دفاع کنیم، امروز این اطمینان کامل را داریم که می‌توانیم در مقابل هر قدرتی که نگاه چپ به این خاک کند و هر قدرتی که تصور بهم خوردن توازن قدرت را داشته باشد و خیال تجاوز در مغز او ایجاد شود، می‌توانیم کاملا با او مقابله کنیم.

سرلشکر موسوی با بیان اینکه در عرصه‌های زمینی، دریایی، موشکی، پهپادی، هوایی و پدافندی شاهد رشد و ارتقاء نیروهای ارتش به نحوی هستید که قابل مقایسه با دورتن دفاع مقدس و چند سال قبل نیست، خاطرنشان کرد: طبیعتا تهدیدات هم متغیر خواهند بود و در آینده با وضعیتی که در جهان ایجاد می‌شود ممکن است تهدیدات ما شدیدتر هم باشد و ما باید خودمان را برای مقابله با هرگونه تهدیدی آماده کنیم.

فرمانده کل ارتش تاکید کرد: برنام‌ هایی که در ارتش با کمک دانشمندان جوان تهیه شده و به تصویب رسیده به صورت برنامه‌های پنج ساله آماده شده و طرح‌های دراز مدت ۲۰ ساله نیروهای مسلح نیز آماده است و حرکت نیروهای مسلح بر اساس آن انجام می‌گیرد.

امیر حیدری: در آینده بسیار نزدیک شاهد رونمایی از قدرت جدیدی خواهیم بود

امیر کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران هم در حاشیه برگزاری مراسم رژه گفت: نیروی زمینی با تحولات عمیقی که در چند سال گذشته در ساختار ماهیت و هویت خود انجام داده به یک نیروی متحرک تبدیل شده و مجهز به تسلیحات با چهار ویژگی دورزن، نقطه زن، هوشمند و شبکه‌محور بودن است.

وی با اشاره به الحاق تجهیزات جدید به نیروی زمینی ارتش افزود: ما در چند روز پیش ۱۰۸۴ نوع تجهیزات جدید به نیروی زمینی الحاق کردیم و نیروی زمینی در چهارگوشه کشور و مرزها مستقر است و از مرزها مراقبت می‌کند.

فرمانده نیروی زمینی ارتش در پایان عنوان کرد: در آینده بسیار نزدیک شاهد رونمایی از قدرت جدیدی خواهیم بود.

امیر ایرانی: دزدی‌های دریایی در منطقه به دلیل حضور غیرموجه آمریکا است

دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران هم در این مراسم گفت: ما معمولا شیاطین را ابتدا راهنمایی می‌کنیم، اما پیام ما این است که حضور آن‌ها فقط باعث خستگی منطقه شده و نیرو‌های ما مراقب شیطنت‌های آن‌ها هستند.

وی افزود: امروز اگر در منطقه دزدی دریایی حاکم شده به دلیل حضور غیرموجه آمریکا در منطقه است و حمایت آن‌ها از دزدان دریایی منطقه را آلوده می‌کند، اما به لطف خداوند و با تلاش جمهوری اسلامی ایران در حوزه دریا توانستیم امنیت را در منطقه صد در صد برقرار کنیم و این امنیت نه تنها فقط برای ما و منطقه بلکه برای جهان است. جالب است آن‌ها در شرایطی که کشتی هایشان احتیاج به کمک دارد به آن‌ها کمک نمی‌کنند، اما ما به آن‌ها هم کمک می‌کنیم و حضور آن‌ها واقعا زیادی است و بهتر است به خانه‌های خود بروند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش بیان کرد: تجهیزاتی که در اختیار نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران است از بالاترین فناوری برخودار بوده که مفهوم آن بالاترین درجه علمی کشور و نشان دهنده بالاترین درجه صنعت کشور است.

دریادار ایرانی با بیان اینکه امروز جوانان غیور و دانشگاهیان عزیز ما که واقعا به آن‌ها افتخار می‌کنم و دست آن‌ها را می‌بوسم، تصریح کرد: توانستند تجهیزاتی را برای ما مهیا کنند که ما در انواع محیط‌ها و دورترین نقاط آبی جهان حضور پیدا کنیم.

 

 

وی‌ افزود: وقتی در دریا‌ها حضور پیدا می‌کنیم به عنوان ویترین نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و مردم کشورمان هستیم که در تمام توانمندی‌ها قدرت و اقتدار را در حوزه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، بین المللی، علمی نقش دارند و ما این نقش را به درستی در تمام ماموریت‌ها ایفا می‌کنیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: توانستیم آنچه که پیام ملت عزیز ایران اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است که همواره حامی صلح و دوستی و حامی مظلوم و برقراری صلح جهانی بوده را به کشور‌های مختلف منتقل سازیم، اما پیام ما در رزمایش‌ها به دشمن این است که ایرانیان هرگاه اراده کنند اراده خود را اجرایی خواهند کرد.

وی ادامه داد: اگر در مقاطعی صبر می‌کنند این صبر را به دستور مولا یشان و باور‌های خود اتخاذ می‌کنند و آن‌ها بدانند امروز دست مقدس جمهوری اسلامی ایران و ملت کشورمان علی رغم وجود مثلث تهدید، تحریم و توطئه، بلندتر از قبل است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در پایان خاطرنشان کرد: امروز هر حرکتی که نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران و ما به طور خاص در حوزه دریا انجام می‌دهیم این نوید را می‌دهد که جهان اسلام رو به رشد و ارتقا در حوزه توانمندی و توان بخشی به جوامع منطقه و بین الملل است.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.