ماکرون به دولت ۱۰۰ روز فرصت داد تا کشور را آرام کند/ فرانسوی‌ها همچنان در خیابان


ماکرون ضمن امتناع از پس گرفتن اصلاحات مربوط به بازنشستگی، به نخست وزیر دستور داد تا ظرف ۱۰۰ روز آینده آرامش و صلح را در فرانسه برقرار کند.

4/18/2023 3:47:02 PM
کد خبر: 10976

ماکرون ضمن امتناع از پس گرفتن اصلاحات مربوط به بازنشستگی، به نخست وزیر دستور داد تا ظرف ۱۰۰ روز آینده آرامش و صلح را در فرانسه برقرار کند.

به گزارش سارنا به نقل از ایسنا، به نوشته روزنامه تلگراف، امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه در نخستین سخنرانی خود از زمان امضای قانون بازنشستگی پذیرفته که مردم اصلاحات مربوط به قانون بازنشستگی را نپذیرفته‌اند؛ اما این را هم گفته که این قوانین برای حفظ ثروت ملت مهم هستند.

وی در این سخنرانی تلویزیونی گفت، به دولت الیزابت بورن، نخست وزیر فرانسه دستور داده تا ظرف ۱۰۰ روز صلح و وحدت را در کشور برقرار کند.

بورن قرار است طرح‌ها و اقداماتی را درباره شرایط کاری، قانون و نظم و آموزش و مسائل مربوط به بهداشت و با هدف کاستن از خشم رای دهندگان فرانسوی پیشنهاد دهد.

رئیس جمهوری فرانسه همچنین در این سخنرانی اعلام کرد که قصد دارد در ماه مه ۲۰۲۳ "اعلامیه‌های مهم" از جمله اقدام علیه بزهکاری نوجوانان و "تقویت کنترل‌ها علیه مهاجرت غیرقانونی" را مطرح کند.

ابراز تاسف ماکرون بابت عدم اجماع بر سر اصلاحات بازنشستگی/ فرانسوی‌ها دوباره در خیابان
اعتراضات در فرانسه

وی با دفاع مجدد از اصلاحات بازنشستگی اذعان کرد که می‌داند مردم فرانسه این اصلاحات را قبول نکرده‌اند و افزود: با وجود چندین ماه رایزنی، یک اجماع و اتفاق نظر اصلا به دست نیامد و من از این بابت متاسفم. ما باید تمامی رایزنی‌های لازم را در نظر بگیریم.

ماکرون با اشاره به اعتراضات علیه این اصلاحات افزود: هیچ‌کس به ویژه من نمی‌توانیم در مقابل عدالت اجتماعی بی‌توجه باشیم.

پس از سه ماه اعتراضات گسترده در فرانسه علیه این اصلاحات، نظرسنجی روز دوشنبه مشخص کرد که ۶۴ درصد از فرانسوی‌ها حامی اعتراضات و اقدام علیه این اصلاحات هستند.

ماکرون همچنین گفت، خشم مردم درباره افزایش سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۴ سال را می‌داند، اما تاکید هم کرد که این اصلاحات برای حفظ پویایی سیستم بازنشستگی به دلیل افزایش سن جعیت در فرانسه ضرورت دارد.

وی ادامه داد: این تغییرات برای تضمین بازنشستگی مردم ضرورت داشت. به تدریج کار بیشتر به معنای تولید ثروت بیشتر برای کل کشورمان است. راه برای گفت‌وگو با اتحادیه‌ها باز است. مذاکرات در ماه‌های آتی درباره مسائل کلیدی مانند بهبود درآمد کارمندان، ترویج مشاغل حرفه‌ای، به اشتراک گذاری بهتر ثروت و بهبود شرایط کاری به ویژه برای کارگران و کارمندان پیرتر انجام می‌شود.

ابراز تاسف ماکرون بابت عدم اجماع بر سر اصلاحات بازنشستگی/ فرانسوی‌ها دوباره در خیابان
اعتراضات فرانسه

رئیس جمهوری فرانسه همچنین ابراز امیدواری کرد که پیشنهادهایش به گذار کشور از این دوره اعتراضات و اعتصاب‌ها کمک کند.

ماکرون همچنین به طور مشخص متعهد شده که نرخ بیکاری را به حدود پنج درصد کاهش دهد. نرخ بیکاری فرانسه اخیرا به ۷.۲ درصد رسیده است که پایین‌ترین نرخ از سال ۲۰۰۸ است.

مردم فرانسه پس از سخنرانی ماکرون بار دیگر به خیابان‌ها آمدند تا مراتب اعتراض خود را به اصلاحات قانون بازنشستگی و نحوه اجرای آن نشان دهند.

معترضان در سراسر کشور و در جریان سخنرانی ماکرون و پس از آن تجمعاتی برگزار کردند.

روزنامه لوموند گزارش کرد، برخی از معترضان به دیگ و قابلمه می‌کوبیدند و سر و صدا ایجاد کردند و دیگران موتورهای برقی و سطل‌های زباله را در خیابان‌های پاریس به آتش کشیدند.

ابراز تاسف ماکرون بابت عدم اجماع بر سر اصلاحات بازنشستگی/ فرانسوی‌ها دوباره در خیابان
اعتراضات فرانسه

روزنامه لوفیگارو نیز نوشت، هزاران نفر هم در شهرهایی چون لیون، رن، مارسی، نانت و باردو دست به راهپیمایی اعتراضی زده و در برخی از مناطق تنش‌هایی گزارش شد.

پلیس پاریس تعداد معترضان در این شهر را ۲۰۰۰ نفر اعلام کرد و از گاز اشک آور برای متفرق کردن آنها بهره جست.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.