اظهارات مخالفان و موافقان، دفاع فاطمی‌امین و رییسی


نمایندگان دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی امروز؛ یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ در جلسه ۳۰۴ این مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی، استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت را در دستور کار قرار دادند.

4/30/2023 2:28:11 PM
کد خبر: 11061

نمایندگان دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی امروز؛ یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ در جلسه ۳۰۴ این مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی، استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت را در دستور کار قرار دادند.

به گزارش سارنا به نقل از ایسنا، در آئین‌نامه داخلی پنج ساعت زمان پیش‌بینی شده است؛ یک ساعت برای دفاعیات رئیس جمهور، دو ساعت برای نمایندگان متقاضی استیضاح و دو ساعت برای وزیر. بر این اساس طبق آئین نامه داخلی مجلس از رئیس‌جمهور برای حضور در جلسه استیضاح وزیر صمت دعوت شده بود.

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، سید صولت مرتضوی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه استیضاح وزیر صمت حضور یافتند.

رئیس جمهور بعد از گذشت ساعتی از جلسه هنوز در نشست علنی مجلس شورای اسلامی حضور پیدا نکرده بود که  رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به انتقاد یکی از نمایندگان گفت که در آیین‌نامه مجلس شورای اسلامی الزامی برای حضور رئیس جمهور در جلسه استیضاح وجود ندارد. ساعتی بعد نیز یکی از اعضای هیات رییس مجلس گفت که ظاهرا قرار است رئیس جمهور در جلسه استیضاح تشریف بیاورند که حداکثر یک ساعت وقت دارند و بعد از ایشان نوبت دفاعیات وزیر می‌رسد که می‌تواند بخشی از وقت خود را به دو نفر از نمایندگان بدهد.

موافقان استیضاح وزیر صمت

رسولی‌نژاد: «فاطمی‌امین» استاد وعده‌هاست

سیداحمد رسولی‌نژاد نماینده مردم دماوند در مجلس شورای اسلامی در بخشی از سخنان خود در موافقت با استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: کل تولیدات سایپا در سال ۱۴۰۱، ۳۵۱ هزار دستگاه بود و آمار فروخته شده ۳۸۱ هزار دستگاه است. مجموع تولیدات ایران خودرو و سایپا در سال ۱۴۰۱، ۹۰۱ هزار خودرو بود اما آنچه که فروخته شده ۹۹۴ هزار دستگاه است که تنها نسبت به سال ۱۴۰۰، ۱۷ درصد افزایش داشته است. حال سوال این است که چگونه وعده داده می‌شود که قرار است آمار تولید خودرو به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه می‌رسد.  آقای فاطمی امین استاد وعده‌هاست. (متن کامل سخنان رسولی‌نژاد را اینجا بخوانید)

موسوی‌لارگانی: به جای «فاطمی‌امین» از مردم عذرخواهی می‌کنم

سید ناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان در مجلس شورای اسلامی نیز در بخشی از سخنان خود به عنوان موافق استیضاح سید رضا فاطمی امین گفت که آقای فاطمی امین در آمارهای خودساخته‌اش غرق شده و وضعیت به جایی رسیده که مردم با فشار تورمی زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند؛ من به جای فاطمی امین از مردم عذرخواهی می‌کنم.(متن کامل سخنان موسوی لارگانی را اینجا بخوانید)

دهقانی: «فاطمی‌امین» در خدمت دو خودروساز بزرگ کشور است نه صنعت

هم‌چنین عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی الله وردی دهقانی در بخشی از سخنان خود در موافقت با استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که «وزیر صمت قول داده بودند که سالیانه ۱.۵ میلیون خودرو تولید خواهد شد که خبری از آن نیست«، گفت: وزیر در خدمت دو خودروساز بزرگ کشور است در صورتی که ایشان باید وزیر صنعت باشند نه وزیر دو خودروساز. (متن کامل سخنان الله وردی دهقانی را اینجا بخوانید)

بدری: «فاطمی‌امین» فرصت‌ها را از دست داد

صدیف بدری نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در بخشی از سخنان خود به عنوان موافق استیضاح سید رضا فاطمی امین گفت که مجلس شورای اسلامی دوبار به فاطمی امین فرصت داد اما او فرصت‌ها را از دست داد. (متن کامل سخنان الله وردی دهقانی را اینجا بخوانید)

چنارانی: باور داریم که «فاطمی‌امین» نمی‌تواند وزارت صمت را مدیریت کند

هاجر چنارانی نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی نیز در بخشی از سخنان خود در موافقت با استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بنده و مردم حوزه انتخابیه‌ام باور داریم که دیگر آقای فاطمی امین توان مدیریت وزارت صنعت، معدن و تجارت را نداشته و نیازی نیست که وارد مشکلات حوزه خودرو، احتکار و لابی در اعطای پروانه‌های بهره‌برداری معادن شد. (متن کامل سخنان چنارانی را اینجا بخوانید)

حضرت‌پور: «فاطمی‌امین» خرید خودرو و ازدواج را برای جوان ایرانی به رویا تبدیل کرده

هم‌چنبن روح الله حضرت پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در بخشی از سخنان خود در موافقت با استیضاح سیدرضا فاطمی امین گفت: وزیر صمت خرید خودرو، جهیزیه، لوازم خانگی و تشکیل خانواده را برای جوان ایرانی به رویا تبدیل کرده است. (متن کامل سخنان حضرت‌پور را اینجا بخوانید)

نظری: امروز مجلس بین دفن خود و ماندن «فاطمی‌امین» یکی را انتخاب می‌کند

سیدغنی نظری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در بخشی از سخنان خود به عنوان موافق استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: امروز مجلس بین دفن خود و ماندن وزیر یکی را انتخاب می‌کند. اگر استیضاح وزیر رای نیاورد مردم می‌گویند که ما مدافع دولت و نه ملت هستیم. (متن کامل سخنان نظری را اینجا بخوانید)

فلاحی: استیضاح، کمک به دولت برای پاکسازی گلوگاه‌های حساس از افراد ناکارآمد است

سارا فلاحی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در بخشی از سخنان خود در موافقت با استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: امروز نوبت ماست که حافظان این مرز و بوم باشیم که ستون‌های ثروت آن در خون شهیدان و در راهبری‌های ولایی است. فلسفه استیضاح کمک به دولت بوده برای این‌که گلوگاه حساس آن از مدیران ناکارآمد پاک شود. هرچند در فصل استیضاح مجلس شورای اسلامی مورد آماج حملات قرار می‌گیرد اما اینها باعث نمی‌شود که ما از انجام وظیفه خود عقب نشینی کنیم. (متن کامل سخنان فلاحی را اینجا بخوانید)

 

آزادی‌خواه: توان مدیریتی «فاطمی‌امین» ضعیف است

حجت الاسلام احد آزادی خواه عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در بخشی از سخنان خود در موافقت با استیضاح سیدرضا فاطمی امین، گفت: وزیر صمت فرد پاکدستی هستند، اما توان مدیریتی ایشان ضعیف است. (متن کامل سخنان آزادی‌خواه را اینجا بخوانید)

فاطمی‌امین: ملت ایران بداند که بنده آلوده به فساد نشده‌ام

سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جلسه بررسی طرح استیضاحش در دفاع از خود تاکید کرد: اتهامی کذب در چند روز اخیر علیه دولت مردمی و مجلس انقلابی وارد شد و بنده به مردم اطمینان می‌دهم که خادم آنها در وزارت صنعت، معدن و تجارت و نمایندگان آنها در مجلس آلوده به فساد نشده‌اند.(متن کامل سخنان فاطمی امین را اینجا بخوانید)

مخالفان استیضاح وزیر صمت

میرتاج‌الدینی: مخالفان و موافقان در پاک‌دستی «فاطمی‌امین» تردیدی ندارند



حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج‌الدینی در  بخشی از سخنان خود در مخالفت با استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: در پاک‌دستی وزیر صنعت، معدن و تجارت تردیدی وجود ندارد و از طرف دیگر نباید همه مسائل و مشکلات بازار خودرو را از چشم وزیر صنعت، معدن و تجارت دید بلکه باید به دنبال ریشه وضعیت موجود در بازار خودرو گشت. (متن کامل سخنان میرتاج‌الدینی را اینجا بخوانید)

میرمحمدی: پیام استیضاح همدلی و حل مشکلات نیست

سیدجلیل میرمحمدی در بخشی از سخنان خود به عنوان مخالف استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت که پیام استیضاح وزیر صمت و جوسازی‌های کذب صورت گرفته همدلی و همفکری و هم افزایی بین دو قوه و حل مشکلات مردم نیست، پس نمایندگان به استیضاح رای ندهند تا وزیر وظایفش را انجام داده و نقاط ضعف خود را برطرف کند. (متن کامل سخنان میرمحمدی را اینجا بخوانید)

رئیسی: استیضاح جلوه اختلاف نیست/ فاطمی امین نسبت به فساد و رانت‌خواری حساس است

به گزارش ایسنا، سخنرانی سید ابراهیم رئیسی رییس‌جمهور نیز در بخشی از سخنان خود در دفاع از سیدرضا فاطمی‌امین تصریح کرد:‌ باید با مافیای خودرو برخورد شود. پرونده‌های آنها در حال بررسی است و از هیچ موردی چشم پوشی نشده است. اولین مدعی در این زمینه دولت است. هر نقطه ای در مدیریت ببینیم که فساد و روابط ناسالم وجود دارد و ناکارآمدی وجود دارد، قبل از هر کس ما مدعی می‌شویم و حتما برخورد می کنیم. دولت قبل از هر بخشی مدعی برخورد با فساد و ناکارآمدی است. این برنامه دولت است. در باره مساله واگذاری خودرو در غیر روال معمول گفتم باید مسئول این کار برکنار شود و برخورد قضایی شود که این کار اتفاق افتاد. مافیا و روابط ناسالم هر جا باشد برخورد می کنیم. خودرو به خاطر سود کلان حتما مورد توجه دست‌های ناپاک است.(متن کامل سخنان رییسی را اینجا بخوانید)

پس از پایان سخنرانی دفاعیه رییس‌جمهور  در ساعت ۱۱ و ۳۰  مجلس تا ساعت ۱۳ وارد تنفس شد.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.