راکت‌های فجر۵ سپاه «ترموباریک» شد/ یک سیگنال موشکی به صهیونیست‌ها


آزمایش راکت‌ فجر۵ مجهز به سرجنگی ترموباریک با موفقیت در نیروی زمینی سپاه انجام شد.

5/7/2023 3:04:36 PM
کد خبر: 11124

به گزارش سارنا به نقل از تسنیم، آزمایش نوع جدید راکت فجر 5 نیروی زمینی سپاه مجهز به سرجنگی ترموباریک با موفقیت انجام شد.

به این ترتیب راکت‌های 333 میلیمتری فجر 5 سپاه که پیش از این مدل هدایت شونده آن تحت عنوان راکت فجر 5C به این نیرو تحویل شده بود هم اکنون به مدل جدیدی از سرجنگی با قدرت تخریب بیشتر مجهز شده‌اند.

 این سرجنگی جدید که توسط متخصصان سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه تولید شده است، قدرت انفجاری 1/5 برابر TNT داشته و در نتیجه شعاع تخریب و اثرات حرارتی بیشتری نیز دارد. علاوه بر این، حساسیت آن کمتر از TNT  است که همین موضوع ایمنی بکارگیری آن را نسبت به سرجنگی‌های متداول بیشتر می‌کند.

مهمات «گرمافشاری» یا «ترموباریک» نوعی خاصی از مهمات است که در ابتدا، توده‌‌ای از مواد آتش‌ زا در شعاع انفجاری خود ایجاد می‌کند که با اکسیژن موجود در جو مخلوط می‌شود. سپس در مرحله بعد، این توده آتش می‌گیرد؛ بطوریکه منطقه آتش گرفته شده را نابود می‌کند.

سپاه پاسداران | سپاه , نیروی زمینی سپاه پاسداران , اخبار نظامی | اخبار دفاعی , تجهیزات نظامی , دستاوردهای دفاعی ,
شلیک راکت فجر 5 هدایت شونده در رزمایش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 سلاح گرمافشاری ابتدا به کمک یک خرج کوچک، اَبری از غبار انفجاری ایجاد می‌کند و سپس آن را با خرج دوم محترق می‌‌سازد. مهمات گرمافشاری که بمب خلاء هم نامیده شده، با استفاده از اکسیژن موجود در هوا برای سوختن، یک ابر انفجاری قدرتمند ایجاد می‌کنند و با این کار در مقایسه با بمب‌های معمولی، انرژی تخریبی بیشتری دارد.

بنابراین، هنگامی که این نوع مهمات در فضای سرپوشیده پناهگاه‌‌های زیرزمینی یا کانال‌ها منفجر شود، فشار تخریبی آن به مدت طولانی‌‌تری در فضای بسته پناهگاه باقی می‌‌ماند و باعث تخریب بیشتری می‌‌شود و به این خاطر برای پاکسازی استحکامات و سنگرها سلاحی کارآمد به‌شمار می‌آید.

سپاه پاسداران | سپاه , نیروی زمینی سپاه پاسداران , اخبار نظامی | اخبار دفاعی , تجهیزات نظامی , دستاوردهای دفاعی ,
راکت فجر‌5سی رونمایی‌شده در 18 بهمن 1395

به گزارش تسنیم، یکی از جنبه‌های شهرت بیشتر راکت‌های فجر5، واگذاری نمونه‌ای از آنها به گروههای مقاومت فلسطینی است که در گذشته نیز اخباری در این رابطه در رسانه‌ها منتشر و  در جریان جنگ 55 روزه سال 2012 از آن رونمایی شد.

در آن مقطع اعلام شد که نیروهای حماس با استفاده از همین راکت‌ توانستند با عبور از سد سامانه گنبد آهنین تل آویو را مورد هدف قرار دهند.

این نوع سرجنگی جدید برای این راکت‌ها با توجه به نوع خاص عملکرد خود، سلاحی مناسب برای مقابله با گروهک‌های تروریستی بخصوص در مناطق کوهستانی و صعب العبور نیز هست چراکه این گروهک‌ها با استفاده از عوارض طبیعی و یا اقدامات مهندسی پناهگاه‌ها و سنگر‌های مستحکمی در این مناطق برای خود ایجاد می‌کنند.

مشخصات راکت فجر 5

  فجر5 فجر 5 (دو مرحله‌ای)
برد 75 کیلومتر 180 کیلومتر
طول 6.4 متر  9.4 متر
کالیبر 333 میلیمتر 333 میلیمتر
سرعت 1100 متر بر ثانیه نامشخص
وزن راکت 907 کیلوگرم نامشخص
وزن سرجنگی 175 کیلوگرم 175 کیلوگرم

فجر5 پیشرفته‌ترین و دوربردترین عضو خانواده راکت‌های زمین به زمین فجر است و در انواع و قابلیت‌های مختلف از جمله هدایت پذیری تولید شده است.

سپاه پاسداران | سپاه , نیروی زمینی سپاه پاسداران , اخبار نظامی | اخبار دفاعی , تجهیزات نظامی , دستاوردهای دفاعی ,
نمونه دومرحله‌ای راکت فجر 5

این راکت 333 میلیمتری با سوخت جامد، دارای نمونه‌های تک مرحله‌ای و دو مرحله‌ای است  و در نمونه تک مرحله‌ای، بُرد آن به 75 کیلومتر و در نمونه دو مرحله‌ای به 180 کیلومتر می‌رسد.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.