سیاستمدار آمریکایی: تمدن غربی مدیون دست‌های توانای مسلمانان است


واشنگتن ارومینگ نویسنده و سیاستمدار آمریکایی می‌گوید: کاخ تمدن ما را دست‌های توانای مسلمین بنا کردند و ملل اروپایی و مسیحی هر کجا هستند مدیون مسلمین خواهند بود.

5/9/2023 10:27:48 AM
کد خبر: 11162

به گزارش سارنا به نقل از فارس، دین اسلام به لحاظ توجه به امر تعلیم و تعلم در میان ادیان جهان نظیر ندارد، حکومت‌های اسلامی نیز علاقه‌مند بودند که امور مردم در مسیر صحیح قرار گیرد و علاوه بر اصلاح وضعیت اقتصادی به امور علمی و آموزشی نیز بها داده شود. از این رو حکمرانان اسلامی امکان کسب دانش را برای طبقات مختلف جامعه فراهم می‌آوردند. به طوری که در بسیاری از مناطق سرزمین‌های اسلامی آموزش به طور رایگان صورت می‌گرفت. به عنوان نمونه در اسپانیای اسلامی علاوه بر ۸۰ مدرسه‌ای که در شهر «قرطبه»  بود، ۲۷ مدرسه دیگر برای افراد بی‌بضاعت ساخته شد.

حکومت‌داری مسلمین اروپایی‌ها را جذب کرد

در بررسی علل تأثیرگذاری تمدن اسلامی بر اروپا اگر به اوضاع و تحولات اسپانیا توجه شود بهتر می‌توان به علل و اسباب این تأثیرگذاری پی برد، زیرا جامعه اسپانیا به دلیل آنکه در دل اروپا واقع بود نمونه عینی از شیوه حکومت‌داری مسلمانان محسوب می‌شود و قضاوت اروپاییان در مورد اسلام و نگاه آنان نسبت به مسلمانان تا حدود زیادی به نحوه عمل حاکمان اسلامی اسپانیا بر می‌گشت.

اروپایی‌ها قبل از آشنایی با اسلام شبیه به اقوام وحشی زندگی می‌کردند

«گوستاو لوبون» انسان‌شناس و جامعه‌شناس معروف اروپایی، تفاوت فاحش وضعیت اسپانیا را قبل و بعد از ورود اسلام شاهد خوبی برای اثبات اوج تأثیرگذاری تمدن اسلامی بر اروپا می‌داند و می‌گوید: «عمران و آبادی قبل از اسلام در اسپانیا بسیار اندک بود. آن‌ها تمدنی مشابه تمدن اقوام نیمه وحشی داشتند؛ اما با ورود اعراب مسلمان در طول صد سال، اراضی بایر، آباد و حاصل‌خیز شد. آن‌ها روابط تجاری گسترده‌ای با اقوام دیگر برقرار کردند و با اشاعه علوم و فنون، آموزشگاه‌ها و دانشکده‌هایی تأسیس شد که تا مدت مدیدی مورد استفاده اروپاییان بود.»

مسلمانان حاکمان بلامنازع علم و دانش در جهان بودند

آمادگی، ذوق و شوق مسلمانان جهت اخذ و نشر علوم سبب شروع یک نهضت علمی در سرزمین‌های اسلامی شد. آنان در نخستین گام پس از آشنایی با آثار و علوم یونانی شروع به ترجمه و تحقیق درباره مطالب آنها کردند. برخی از اروپاییان این دوره را عصر تسخیر یونانی‌گری می‌خوانند. به این ترتیب جهان اسلام وارث علوم سایر ملل از جمله یونانیان شد و دانشمندان اسلامی بر فخامت این علوم افزودند و از قرن ۸ تا ۱۳ میلادی حاکمان بلامنازع عرصه علم و دانش در جهان بودند. این وضعیت به حدی بود که  واشنگتن ارومینگ نویسنده و سیاستمدار آمریکایی می‌گوید: «کاخ تمدن ما را دست‌های توانای مسلمین بنا کردند و ملل اروپایی و مسیحی هر کجا هستند مدیون مسلمین خواهند بود.» در سده‌های بعد مسلمانان اروپاییان را با آنچه که از قبل داشتند آشنا کردند چرا که اروپاییان میراث علمی و فرهنگی یونان باستان را که ریشه اصیل تمدنی‌شان بود به دست فراموشی سپرده بودند. ولی وقتی به واسطه مسلمانان با آن میراث عظیم آشنا شدن، خود را باور کردند و توانستند هفتگی چند صد ساله‌شان را جبران کنند.


شما بخش‌هایی از این کتاب را خواندید

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.