بشار اسد: جهان چند قطبی فرصتی تاریخی پیش روی ما گذاشته است


بشار اسد که پس از سال‌ها غیبت در اجلاس سران عرب حضور یافته بود درباره موضوعات متعددی به بیان دیدگاه‌هایش پرداخت.

5/20/2023 10:19:51 AM
کد خبر: 11244

به گزارش سارنا به نقل از تسنیم، «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه در اولین سخنرانی خود پس از سال‌ها غیبت سوریه در اجلاس سران عرب، گفت: ما در برابر فرصت تاریخی به منظور سروسامان دادن به بیت عربی با کمترین دخالت خارجی هستیم.

بشار اسد گفت: اقدام عربی مشترک نیازمند سیاست واحد و سازوکار مشخص است. ما باید آنچه آینده ما را تهدید می‌کند و بحران ایجاد می‌کند را بیابیم تا غرق نشویم. جهان چند قطبی فرصتی تاریخی پیش روی ما گذاشته است. با همبستگی عربی-عربی و شروع مرحله جدید از اقدام مشترک امید زیاد می شود. ما باید به دنبال عناوین اصلی باشیم که آینده ما را تهدید می کند و باعث بحران ما می شود، تا با پرداختن به نتایج، و نه علت ها، نسل های آینده را غرق نکنیم.

وی با اشاره به حجم چالش‌ها اعلام کرد: کلمات و کنفرانس‌ها کفایت نمی‌کند. چالش‌های زیادی پیش رو ما قرار دارد از جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین گرفته تا خطر عثمانی و چالش توسعه به عنوان نیاز مبرم جوامع در حال رشد ما. اتحادیه عرب باید موضوعات مختلف را مورد بررسی قرار دهد.

وی افزود: من خواهان بازنگری در منشور اتحادیه عرب و اساسنامه آن به منظور همخوانی آن با نیازهای کنونی هستم.

بشار اسد گفت: آشتی‌های انجام شده فرصتی تاریخی به منظور سر و سامان دادن اوضاع‌مان بدون دخالت خارجی، فراهم کرده است. دنیا باید موضوعات داخلی را به ملت‌های ما محول کند و ما باید با دخالت‌های خارجی مخالفت کنیم.

وی افزود: اقدام عربی مشترک نیازمند دیدگاه مشترک برای فعال کردن نقش آن در حل بحرانها و چالش‌هاست. سوریه قلب تپنده جهان عرب است. اقدام عربی مشترک نیازمند راهبرد و دیدگاه و اهداف مشترک است.

بشار اسد گفت: امیدوارم که این نشست سرآغاز مرحله جدیدی از اقدام عربی به منظور همبستگی میان ما برای تحقق صلح در منطقه به جای جنگ و ویرانی باشد.

وی ادامه داد: کمال تشکر را از روسای هیئت هایی دارم که از ما  و بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، استقبال کردند.

بشار اسد گفت: از خادم حرمین شریفین و جناب ولیعهد به خاطر نقش بزرگی که عربستان ایفا کرد و تلاش‌های فراوان انجام شده از سوی آن برای تقویت آشتی در منطقه و موفقیت این اجلاس، تشکر می‌کنم.

یادآور می شود که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی از بشار اسد رئیس جمهور سوریه هنگام ورود به سالن محل برگزاری نشست سران عرب در جده به گرمی استقبال کرد.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.