هراس تحلیلگران آمریکایی از همکاری ایران-روسیه-چین ضد نظم غربی


تحلیلگران آمریکایی از افزایش همکاری‌های ایران، روسیه و چین ضد نظم جهانی تحت رهبری آمریکا ابراز نگرانی کرده‌اند.

6/7/2023 7:05:56 AM
کد خبر: 11398

به گزارش سارنا به نقل از فارس، پایگاه «ایپاک‌تایمز» به نقل از تحلیلگران آمریکایی نوشته چین، ایران و روسیه در حال افزیش همکاری‌ها هستند. 

«آندرا کندال تایلور»، از اعضای ارشد اندیشکده «مرکز امنیت آمریکای جدید» به این پایگاه خبری گفت: «این قدرت‌ها هر سه به دنبال تضعیف ایالات متحده و شکل‌دهی مجدد به نظم بین‌المللی هستند.»

وی گفت: «همکاری تعاملی میان روسیه، چین و ایران تهدیدهایی که آنها متوجه ایالات متحده آمریکا می‌کنند را افزایش می‌دهد. چالش‌هایی که آنها با همکاری با یکدیگر ایجاد می‌کنند بیشتر از جمع چالش‌هایی است که هر یک از این سه کشور اگر قرار بود تنها کار کنند ایجاد می‌کردند.»

تایلور گفته حمله سال گذشته روسیه به اوکراین در سال گذشته برای افزایش همکاری‌ها میان سه کشور «به عنوان کاتالیزور» عمل کرده است. 

این تحلیلگر آمریکایی گفت که این همکاری‌ها به اعضای این ائتلاف اجازه داده به صورت آشکارتری علیه ایالات متحده و متحدانش همکاری کنند و این سه قدرت اکنون در زمینه‌های مختلف اقتصادی، نظامی و دیپلماتیک با هم فالیت می‌کنند. 

روسیه و چین اقدام به امضای یک «شراکت بدون محدودیت» کرده‌اند که همکاری‌های نظامی راهبردی را نیز شامل می‌شود. پکن بیشتری تلاش‌ها را برای کمک به اقتصاد روسیه در برابر تحریم‌های کشورهای غربی کرده است. 

در همین حال، روسیه و ایران هم اقدام به امضای توافقنامه‌های دفاعی جدید کرده‌اند. مضاف بر این، توافق‌های میان ایران و چین نیز افزایش پیدا کرده است. 

«جاناتان لورد»، کارشناس مسائل غرب آسیا در اندیشکده مرکز امنیت آمریکای جدید گفته که سه کشور در راستای جلوگیری از نفوذ آمریکا در خارج از مرزهای این کشور هم با هم همکاری دارند. 

او می‌گوید ایران، روسیه و چین در تلاش هستند شرکای امنیتی آمریکا مثل عربستان سعودی را از رقابت جهانی میان قدرت‌ها دور نگه دارند و از این طریق در صدد تضعیف جایگاه ایالات متحده هستند. 

به گفته این کارشناس، چین به طور حاص تلاش کرده از طریق «ابزارهای غیرمتقارن» به نفوذ آمریکا در خاورمیانه حمله کرده و نشان دهد که «دنیا دیگر دنیای آمریکایی نیست.»

به گفته لورد، این تلاش‌ها نتایج فوری و عمده‌ای بر روی توانایی آمریکا جهت نمایش قدرت و استفاده از نفوذش در دنیا داشته است. 

او گفت: «ایران و پکن آشکار دارند تلاش می‌کنند دامنه‌های نفوذ خودشان را افزایش دهند و از قدرت نفوذ سایر بازیگران قدرتمند بکاهند.»

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.