امیرعبداللهیان خواستار زمینه‌سازی لازم برای انجام عمره مفرده ایرانیان شد


وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به حضور حج گزاران ایرانی و نیز برادران و خواهران مسلمان از دیگر کشورهای جهان در سرزمین وحی برای انجام مناسک حج، خواستار زمینه سازی لازم برای انجام عمره مفرده ایرانیان در مرحله بعدی گردید.

6/18/2023 9:56:11 AM
کد خبر: 11460

به گزارش سارنا به نقل از تسنیم، فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی عصر امروز شنبه 27 خردادماه در پاسخ به دعوت رسمی حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان، در راس هیاتی به تهران سفر نمود و با همتای ایرانی خود دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار که اولین سفر رسمی وزیر خارجه عربستان به تهران پس از ازسرگیری رسمی روابط دو کشور بود، موضوعات دوجانبه، منطقه ای و همکاری های دو کشور در مجامع بین‌المللی مورد گفتگو و تبادل تظر قرار گرفت.

 امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با اشاره به دو دیدار و گفتگوی مشترک قبلی دو وزیر در پکن و کیپ تاون، سفر جاری وزیر خارجه عربستان به تهران را گامی مثبت در مسیر تکمیل گام‌های درست قبلی دو کشور برای پیشبرد و گشایش صفحه جدیدی در روابط دو کشور همسایه و مسلمان دانست.

امیرعبداللهیان از گشایش سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض و سرکنسولگری و نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان همکاری اسلامی در جده ابراز خرسندی کرد و با تشکر از مساعدت‌ها و تسهیلات فراهم آمده توسط طرف عربستانی در این رابطه، گشایش قریب الوقوع سفارت عربستان در تهران و سرکنسولگری این کشور در مشهد را زمینه ساز تسهیل روابط دو ملت مسلمان و پیگیری‌ها و هماهنگی‌های مشترک میان دو دولت دانست.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به حضور حج گزاران ایرانی و نیز برادران و خواهران مسلمان از دیگر کشورهای جهان در سرزمین وحی برای انجام مناسک حج، خواستار زمینه سازی لازم برای انجام عمره مفرده ایرانیان در مرحله بعدی گردید و همچنین آمادگی متقابل جمهوری اسلامی ایران برای تسهیل سفر و میزبانی شایسته از شهروندان عربستان سعودی بمنظور انجام سفرهای زیارتی و سیاحتی به شهرهای مختلف ایران را اعلام داشت.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود، از تقویت همکاری های اقتصادی و تجاری دو کشور استقبال کرد و خواستار فعال سازی کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور و برگزاری اجلاس آن در آینده نزدیک گردید.

پیشنهاد تشکیل کمیته‌های مشترک برای مشورت و تبادل‌نظر تخصصی بمنظور تقویت روابط دوجانبه در زمینه های سیاسی، کنسولی، گردشگری، ترانزیت و حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی، انرژی، محیط زیست، شیلات و مبارزه با قاچاق مواد مخدر از دیگر موضوعات مورد اشاره وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار بود.

امیرعبداللهیان همچنین مسئله فلسطین را مسئله اول جهان اسلام دانست و با اشاره به خوشحالی ملت فلسطین نسبت به ازسرگیری روابط ایران و عربستان، بر ضرورت بکارگیری ظرفیتهای مشترک دو کشور مهم اسلامی برای حمایت از حقوق حقه ملت فلسطین تاکید نمود.

فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان نیز در این دیدار با تشکر از دعوت رسمی بعمل آمده و استقبال گرم طرف ایرانی، گفتگوها و مشورتهای امروز را در استمرار گفتگوها و توافقات مشترک دو کشور در ماه‌های اخیر، زمینه ساز خیر و برکت برای دو ملت دانست و بر عزم کشورش برای توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران و گشایش صفحه ای جدید در روابط دو کشور تاکید کرد.

وزیر امور خارجه عربستان ازسرگیری روابط رسمی ایران و عربستان و تقویت روابط سازنده دو کشور را علاوه بر خیر و برکت برای دو ملت، دارای نتایج و آثار مثبت برای کشورهای منطقه دانست.
 
فیصل بن فرحان همچنین سفر متقابل دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان به ریاض در آینده نزدیک را فرصت مناسبی برای تکمیل مشورت‌ها و رایزنی‌های مشترک در زمینه های مورد علاقه از جمله مسائل دوجانبه دانست.

وی همچنین با اشاره به دعوت رسمی قبلی پادشاه کشورش از  رئیس جمهور کشورمان جهت سفر به عربستان، بر آمادگی کشورش برای استقبال از ایشان و انجام این سفر در آینده نزدیک تاکید کرد.

شایان ذکر است که در این ملاقات همچنین مسائل مورد اهتمام منطقه ای از جمله سودان، افغانستان و برخی موضوعات بین‌المللی مورد تبادل نظر قرار گرفت.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.