رئیسی: مسائل اساسی و دارای اهمیت در برنامه هفتم آورده شده است/ تمهیدات لازم برای مهار تورم و رشد تولید


رئیس‌جمهور گفت: ده‌ها سال است که در کشور برنامه نوشته می‌شود ولی سخن در اجرای برنامه است؛ نسبت به علت عدم اجرای بخشی از قسمت‌های برنامه‌های قبلی آسیب‌شناسی کردیم و با نگاه خوشبینانه حدود ۴۰درصد از برنامه‌ها اجرا شده است.

6/18/2023 4:48:28 PM
کد خبر: 11466

به گزارش سارنا به نقل از تسنیم، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور صبح امروز در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی که به‌منظور تقدیم لایحه برنامه هفتم توسعه حضور یافته بود، طی سخنانی درباره روند تدوین این برنامه اظهار داشت: سیاست‌های ابلاغی در اواخر شهریور سال 1401 نسبت به برنامه هفتم از سوی مقام معظم رهبری به دستگاه‌ها ابلاغ شد و سازمان برنامه و بودجه درگیر بودجه 1402 بود که کار برنامه هفتم از دی‌ماه در این سازمان آغاز شد و پیش‌نویس تا اسفندماه تهیه شد.

وی افزود: این برنامه در جلسات دولت در فروردین و اردیبهشت مورد بررسی قرار گرفت و بعد از رفت‌و‌برگشت‌ها امروز تقدیم مجلس خواهد شد. دیدگاه‌ها و نظرات بسیاری از صاحب‌نظران در تدوین برنامه گرفته شده و شش برنامه قبلی قابل ارزیابی است و تجارت آن در نظر گرفته شده است. ده‌ها سال است که در کشور برنامه نوشته می‌شود ولی سخن در اجرای برنامه است؛ نسبت به علت عدم اجرای بخشی از قسمت‌های برنامه‌های قبلی آسیب‌شناسی کردیم و با نگاه خوشبینانه حدود 40 درصد از برنامه‌ها اجرا شده است.

رئیس‌جمهور عنوان کرد: اساس برنامه الهام‌گرفته از سیاست‌های ابلاغی، استفاده از تجارب برنامه‌های گذشته بود. در برنامه دو نگاه قابل توجه وجود دارد؛ یکی نگاه به توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها یعنی با توجه به همه ظرفیت‌های خصوصی و دولتی برنامه نوشته‌ایم. دوم اینکه برنامه باید در جهت حل مشکلات و رشد و توسعه نوشته شود.

رئیسی ابراز کرد: ممکن است برخی دستگاه‌ها و شهرها بگویند «چرا به شهر و ادارۀ ما توجه نشده است؟»، این نگاه که برنامه را محل اصلاح قوانین و مسائل موجود قرار بدهیم، درست نیست؛ البته دغدغه این عزیزان به‌حق است ولی جای آن، این‌جا نیست. مشکلات و مسائل موجود باید در سایر قوانین جاری دنبال شود و نباید تمامی مسائل ریز و درشت در برنامه آورده شود.

وی با بیان اینکه مسئله‌محوری و نگاه به اولویت‌ها مورد توجه قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: در برنامه هفتم سه سند داریم؛ یکی مستندات، تحلیل‌ها و راهکارهای تحلیلی است، دوم سند برنامه است که برنامه‌ها، مسائل و احکام پیش‌بینی‌شده در آن آورده شده و این لایحه برنامه هفتم است که تقدیم می‌شود. سند سوم مربوط به مقرراتی است که برداشت دولت است که نیازی به قانون ندارد و دولت می‌تواند به آن عمل کند؛ این سند قابل مراجعه است اما برای گرفتن رأی تقدیم مجلس نمی‌کنیم ولی اطلاع مجلس از آن، مفید خواهد بود.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: از جمله نکات مهمی که در برنامه دیده شده، مردم‌محوری است؛ اگر در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نقش مردم را درست تعریف کردیم و به آنان میدان دهیم و نقش دولت هدایت، حمایت و نظارت باشد.

رئیسی با تذکر اینکه "در کشور در حوزه‌های بودجه، برق، آب، بودجه و انرژی ناترازی داریم"، گفت: در آغاز کار دولت با ناترازی‌هایی مواجه بودیم؛ در برق 22 هزار مگاوات کسری داشتیم و در این مدت 7 هزار مگاوات اضافه شد و برای 35 هزار مگاوات برنامه‌ریزی شده است، کارها آغاز شده است و برق صنعت را از خانگی جدا می‌کنیم تا شاهد قطعی برق و کاهش تولید نباشیم، این‌ها با مدیریت حل می‌شود تا در برق خانگی خاموشی نداشه باشیم. در حوزه آب، برق، گاز و نفت اقدامات مهمی آغاز و انجام شده است و به مردم گزارش داده خواهد شد که ناترازی‌ها جبران می‌شود، در این حوزه‌ها عقب‌ماندگی داریم.

وی با تأکید بر لزوم پرداختن به حوزه ترانزیت و اقتصاد دریا، گفت: این مسئله در برنامه آورده شده است؛ ارتباط ما با دریا بیش از 3 هزار کیلومتر است و آن‌چنان که باید تاکنون از این ظرفیت استفاده نکرده‌ایم. امنیت غذایی از دیگر حوزه‌های مهم پیش‌بینی‌شده در برنامه است؛ مسئله استقلال در نهاده‌های دامی دنبال می‌شود تا با استفاده از ظرفیت‌های کنونی به استقلال برسیم.

رئیس‌جمهور با توجه به وعده دولت برای ساخت 4 میلیون مسکن در 4 سال، گفت: عده‌ای می‌گویند "شما قول داده‌اید که سالی یک میلیون مسکن بسازید"؛ بنده جواب می‌دهم که این قانون کشور است و باید ساخته شود و آن‌هایی که در گذشته نساختند، باید جواب دهند. این مصوبه مجلس، نیاز کشور و وعدۀ ماست؛ ما این مهم را دنبال خواهیم کرد و می‌خواهیم مجلس شورای اسلامی همکاری‌های لازم را مانند گذشته داشته باشد.

رئیسی با یادآوری اینکه در برنامه هفتم درخصوص مسئله رشد جمعیت پیش‌بینی‌های خوبی انجام شده است، تصریح کرد: مسئله سلامت، آموزش، آموزش عالی، ارتقای علم از جمله موارد دیگر در برنامه هفتم توسعه است.

وی بیان کرد: مهم‌ترین بخش این برنامه، تحول نظام اداری است؛ اگر ادارات چابک و فعال نباشند این موارد و مصوبات اجرایی نمی‌شود. اجرای همۀ این برنامه‌ها در گروی سازمان اداری فعال و جهادی است؛ مشکلات اداری و نظام بروکراسی همه را رنج می‌دهد.
افزایش بهره‌وری از محورهای مهم برنامه هفتم است و اگر بهره‌وری افزایش نیابد و رشد سرمایه‌گذاری نداشته باشیم، به رشد اقتصادی دست نمی‌یابیم.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: در این حوزه سه نکته مد نظر است؛ یکی پیشرفت اقتصادی همراه با عدالت طبق سند آمایش سرزمینی که بر مبنای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و جذب سرمایه‌های مردم و فعالان اقتصادی است. نکته دوم تحول علمی، اجتماعی و فرهنگی است و نکته سوم نیز ارتقای نظام مدیریت کشور و اصلاح نظام اداری است، این موارد با افزایش بهره‌وری امکان‌پذیر است.

رئیسی گفت: این برنامه با نگاه مهار تورم تدوین شده است؛ برای مهار تورم باید رشد نقدینگی و پایه پولی کنترل شود. بانک‌های موجود در کشور سه دسته هستند؛ یکی بانک‌های سالم و خوب، دوم بانک‌های دارای مشکل اما دارای امکان اصلاح و احیا و سوم بانک‌هایی که امکان اصلاح‌شان وجود ندارد. ما نسبت به دسته سوم اقدام کرده‌ایم و آن‌ها را از گردونه نظام بانکی حذف می‌کنیم تا وضعیت نظام بانکی مساعد شود، با مجموعۀ بانکی که حاضر نیست به مقررات تن دهد و پولش به تولید نمی‌آید، نمی‌توانیم ادامه دهیم، این عرصه باید متحول شود و این اقدام شروع شده است. اقدامات دولت باید همراه با کنترل رشد نقدینگی و پایه پولی باشد تا به مهار تورم دست یابیم.

وی درباره تلاش دولت برای کاهش کسری بودجه، ابراز کرد: یک پایۀ تورم مسئله کسری بودجه است؛ سال گذشته با همکاری مجلس تلاش کردیم منابع و مصارف با هم هم‌خوانی داشته باشد و کسری آن‌چنانی نداشته باشیم و این مسئله حاصل شد. در ابتدای دولت 480 هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشتیم ولی برای ایجاد منابع، بدون استقراض از بانک مرکزی تلاش شد کسری بودجه جبران شود و امسال هم بنا داریم کسری بودجه نداشته باشیم.

رئیس‌جمهور گفت: در این دولت برای ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری گام‌های خوبی برداشته شده و در برخی مناطق دراین‌باره خوب کار شده است و باید اشتغال واقعی داشته باشیم که همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده و هست.

رئیسی عنوان کرد: در برنامه هفتم نسبت به انرژی، ترانزیت، گردشگری، کشاورزی، صنعت و معدن و اقتصاد دیجیتال پیش‌بینی کردیم و تلاش کردیم آن‌چه دارای اهمیت، اولویت و اساس مسائل اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است ذکر شود. امیدواریم ضمن تجربه برنامه‌های گذشته، این برنامه به‌صورت برنامه‌ای قابل اجرا، قابل سنجش و قابل نظارت تصویب شود.

وی خاطرنشان کرد: اعضای دولت آمادگی دارند در هر کمیسیونی درباره برنامه هفتم حاضر شوند و توضیحات لازم را تبیین کنند؛ تصمیم با مجلس است و امیدواریم در زمان مناسب نهایی و به دولت ابلاغ شود.

رئیس‌جمهور گفت: بنای ما این بوده است که سازمان برنامه و بودجه، فقط درباره (تدوین) مسئله بودجه فعال نباشند و نسبت به اجرای «بند به بند» برنامه پیگیری کنند و مجلس و مردم را در جریان قرار دهند.

رئیسی در پایان از رأی اعتماد مجلس به صحرایی برای آموزش و پرورش و علی‌آبادی برای وزارت صمت قدردانی و بیان کرد: معرفی آقای نیکبخت بعد از بررسی‌های بسیار بنده نسبت به گزینه‌های مختلف انجام شده است و صلاحیت علمی و عملی را در او دیده‌ام و تأیید می‌کنم. بنده دیدم او از کف وزارت جهاد و از نیکشهر و سیستان و بلوچستان به معاونت وزیر رسیده است و صلاحیت وزارت را دارد؛ امیدواریم با کمک دولت و مجلس در این وزارتخانه موفق شود.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.