مجلس به «محمدعلی نیکبخت» برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی اعتماد کرد


نمایندگان مجلس با ۱۹۸ رأی موافق، ۴۰ رأی مخالف، ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۸ نماینده حاضر در جلسه به نیکبخت گزینه پیشنهادی تصدی وزارت جهاد کشاورزی اعتماد کردند.

6/20/2023 3:01:37 PM
کد خبر: 11495

به گزارش سارنا به نقل از مهر، در جلسه علنی امروز سه شنبه (۳۰ خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی برنامه‌ها و صلاحیت محمدعلی نیکبخت برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی بررسی شد.

مطابق آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، رئیس جمهور یک ساعت فرصت داشت تا در مورد برنامه‌ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی صحبت کند، اما با توجه به عدم حضور رئیس جمهور در صحن مجلس، از این بخش انجام نشد.

در ادامه این جلسه ابتدا سخنگوی کمیسیون کشاورزی گزارش خود را ارائه کرد.

موافقت کمیسیون کشاورزی مجلس با برنامه‌های «نیکبخت»

علیرضا نظری سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۳۰ خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی برنامه و صلاحیت محمدعلی نیکبخت برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی و اخذ رأی اعتماد، گزارش کمیسیون متبوع خود درباره ارزیابی برنامه‌های نیکبخت را قرائت و اعلام کرد: اعضای این کمیسیون موافقت خود را با گزینه پیشنهادی وزارت جهاد اعلام کردند.

محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور، محمد علی نیکبخت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی را در جلسه رأی اعتماد به همراه تعدادی از اعضای کابینه همراهی می‌کند.

همچنین محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در صحن مجلس حضور دارد.

موافقت فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس با وزیر پیشنهادی کشاورزی

ابوالفضل عمویی با اشاره به جلسه فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس، گفت: نشست مجمع عمومی فراکسیون انقلاب اسلامی جهت بررسی صلاحیت‌ها و برنامه‌های محمدعلی نیکبخت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی صبح امروز برگزار شد.

وی بیان کرد: در این جلسه پس از استماع برنامه‌های نیکبخت و اظهارنظر تعدادی از اعضای فراکسیون اکثریت، رأی گیری صورت گرفت.

سخنگوی فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس تصریح کرد: ۹۷ نفر از حاضران به نیک بخت برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی رأی موافق دادند، ۹ نفر هم رأی مخالف و ۳ نفر از نمایندگان هم رأی ممتنع دادند.

عمویی تاکید کرد: به این ترتیب فراکسیون انقلاب اسلامی از نیک بخت برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی حمایت کرد.

در ادامه موافقان و مخالفان گزینه پیشنهادی برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی نقطه نظرات خود را مطرح کردند.

موافقان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی چه گفتند؟

در بخش دیگری از جلسه علنی امروز مجلس و روند برسی برنامه‌ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی موافقان محمدعلی نیکبخت پشت تریبون رفته و ویژگی‌ها و توانمندی‌های نیکبخت را بازگو کردند.

نیکبخت از بدنه جهاد کشاورزی است و مشکلات این بخش را می‌داند

قدرت الله حمزه نماینده مردم فرسان در مجلس شورای اسلام در موافقت با صلاحیت محمدعلی نیکبخت به عنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، اظهار داشت: نیکبخت روستازاده و از بدنه جهاد کشاورزی است و مشکلات جهاد کشاورزی را به خوبی می‌داند.

وی تاکید کرد: نیکبخت فردی متعهد و متخصص است و مسائل و مشکلات جهاد کشاورزی را به خوبی درک می‌کند و برنامه‌های خوبی هم برای حل مشکلات این حوزه دارد.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی معتقد به اقتصاد مردمی است

علی‌اکبر بسطامی در موافقت با صلاحیت محمدعلی نیکبخت به عنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، اظهار داشت: نیکبخت مرد روزهای سخت نظام جمهوری اسلامی ایران است و دارای شخصیتی انقلابی و ولایت‌مدار است.

وی متذکر شد: وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی تجربه کافی در سطوح مختلف دارد و مانند سربازی است که همه مراحل را طی کرده است و به درجه سرداری رسیده است.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما باید به اقشار آسیب پذیر جامعه و معیشت محرومان توجه کنیم که امروز مهم‌ترین مشکل مردم تأمین کالاهای اساسی است که امید داریم با دست توانمند و جهادگر نیکبخت این دغدغه مردم مرتفع شود.

بسطامی با بیان اینکه تأمین آب شرب و کشاورزی در برنامه‌های وزیر پیشنهادی کشاورزی مورد توجه قرار گرفته است، اظهار داشت: توجه به بحث زنجیره ارزش تولید در کشور مغفول مانده که با تدبیر وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی به مسیر درستی هدایت خواهد شد.

وی تاکید کرد: دامداران و عشایر در چند سال گذشته برای فروش محصولات خود با مشکلات جدی مواجه شدند که امیدواریم با برنامه وزیر جهاد کشاورزی این چالش رفع شود. یکی از برنامه‌های مهم وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی کم کردن تصدی گری دولت است و وی اعتقاد دارد که هر چقدر اقتصاد مردمی‌تر باشد، به نفع مردم است.

نیکبخت کارشناس تمام عیار حوزه کشاورزی است

محمدجواد عسکری در جریان بررسی برنامه‌ها و صلاحیت محمدعلی نیکبخت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، گفت: نیکبخت کار خود را از کشاورزی شروع کرده و در واقع با مشکلات و کمبودها آشنایی دارد و کارشناس تمام عیار این حوزه است.

وی بیان کرد: وی فردی صالح است و از نگاه اقتصادی، سالم است و بر کار اشراف و در وزارتخانه مقبولیت دارد. همچنین در حوزه ستادی و پایین دستی کار کرده است و طعم تلخ فقر و محرومیت را چشیده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وی می‌تواند در حوزه مأموریتی و اجرای منویات رهبری و مطالبات مردم موفق باشد و آشنایی کامل با بخش کشاورزی دارد و همچنین نظرات و راهکارهای وی می‌تواند گره‌گشا باشد.

عسکری ادامه داد: انتظار داریم در صورت رأی اعتماد مجلس به وی، مسائل و مشکلات کشاورزی با جدیت دنبال شود و ما از هیچ تلاشی برای کمک به وی فروگذار نخواهیم کرد، زیرا این حوزه می‌تواند در مهار تورم تأثیرگذار باشد. نیکبخت باید مبارزه با فساد در وزارت جهاد کشاورزی را در دستورکار قرار دهد.

وی تاکید کرد: جلوگیری از تصمیمات خلق الساعه، استمهال وام کشاورزان، مدیریت آب و خاک، پرداخت مطالبات گندم کاران، سنددار شدن زمین‌های کشاورزی و اجرای احکام برنامه ششم توسعه اهمیت زیادی دارد.

مخالفان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی چه گفتند؟

در ادامه جلسه، مخالفان وزیر پیشنهادی پشت تریبون قرار گرفتند و از دلایل خود در مخالفت با محمدعلی نیکبخت برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی را مطرح کردند.

نیکبخت برای برطرف کردن مشکل کمبود آرد و نان برنامه ندارد

حجت الاسلام سید سلمان ذاکر در مخالفت با برنامه‌ها و صلاحیت محمدعلی نیکبخت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، گفت: نیکبخت دارای ویژگی‌های خوب مدیریتی و فرزند جهاد کشاورزی است و مدیر برون رفت از چالش‌ها و مشکلات است، اما در برنامه‌های وی به برخی از چالش‌ها از جمله چالش خرد شدن زمین‌های کشاورزی توجهی نشده است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، گفت: آقای نیکبخت! آیا شما می‌خواهید در مقابل تقسیمات اموال مردم مقاومت کنید؟ کاشت تولیدات کشاورزی در استان‌ها متفاوت است، آیا سیاست شما مانند سیاست‌های وزرای قبل است؟

وی تاکید کرد: باید ارتقای سطح معیشت و درآمد عشایر و روستاییان و کشاورزان و همچنین تأمین زیرساخت‌های مناسب تولید و جلوگیری از خرد شدن زمین‌های کشاورزی مدنظر قرار گیرد و در برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی باشد.

ذاکر تاکید کرد: تقویت کاشت نهاده‌های دامی و گندم در برنامه‌های وزیر پیشنهادی وجود ندارد، در حالی که در حال حاضر با مشکل کمبود آرد و نان مواجهیم و ۴۰ همت بدهی محصول گندم کشاورزان هنوز پرداخت نشده است و این موضوع متأسفانه در برنامه هفتم توسعه نیز دیده نشده است.

ذاکر اظهار داشت: وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفته می‌خواهد کشاورزی را مردمی سازی کند، اما متأسفانه به پرداخت مطالبات کشاورزان و همچنین مشکلات آنها توجهی نشده است. همچنین آبیاری قطره‌ای در برنامه‌های وی مدنظر قرار نگرفته است.

وزیر پیشنهادی کشاورزی برنامه‌ای برای رفع کمبود کود شیمیایی ندارد

مهدی عیسی‌زاده در مخالفت با صلاحیت محمدعلی نیکبخت به عنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، اظهار داشت: ما امروز برای بزرگترین نهادی که روی سفره مردم تأثیر می‌گذارد یعنی وزارت جهاد کشاورزی تصمیم گیری می‌کنیم.

وی بیان کرد: سوال بنده آن است که آقای نیکبخت برای آبرسانی به مزارع چه اقداماتی قرار است انجام دهید؟ شما برای مواجهه با خشکسالی چه مواردی را در برنامه خود پیش بینی کردید؟

عیسی زاده تصریح کرد: قیمت خرید تضمینی گندم پایین است و برای افزایش نرخ آن و تشویق کشاورزان چه برنامه‌ای دارید؟ برنامه شما برای توسعه آبیاری نوین چیست؟ انتظار مجلس این است که دانش بنیان در عرصه کشاورزی وارد شود و مردم باید از محصولات با کیفیت بهره‌مند شوند.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در زمینه کودهای شیمیایی کمبود داریم که در برنامه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در این مورد چیزی نیامده است. ما اکنون از ۲۳ کشور گوشت وارد می‌کنیم و برنامه نیکبخت برای خودکفایی در تولید گوشت چیست؟

آقای نیکبخت! چه برنامه‌ای برای حراست از جنگل‌ها دارید؟

علیرضا پاک‌فطرت در مخالفت با صلاحیت محمدعلی نیکبخت به عنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، اظهار داشت: امنیت غذایی و تولید محصولات کشاورزی در دنیا موضوع مهمی است و باید امنیت غذایی به بهترین شکل تأمین شود که سوال ما این است که وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی چگونه می‌خواهد در این عرصه تحول ایجاد کند؟

وی بیان کرد: باید مدیران تحول ایجاد کنند و سوالم از نیکبخت آن است که چه نقاط ضعفی در وزارت جهاد کشاورزی می‌بیند و چه طور می‌خواهد آن را برطرف کند؟ آقای نیکبخت! برنامه شما برای حفظ جنگل‌ها چیست؟

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قرار بود تا پایان برنامه ششم توسعه بیش از ۲۵ درصد اقتصاد در اختیار بخش تعاونی باشد که الان چهار درصد است. با توجه به اینکه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در تعاون روستایی مسئولیت داشته است باید پاسخ دهد که چه برنامه‌ای برای تقویت تعاونی روستایی دارد؟

پاک فطرت تاکید کرد: بیش از دو میلیون هکتار جنگل در جنوب کشور وجود دارد که در حال از بین رفتن است و نیکبخت باید بگوید چه برنامه‌ای برای حراست از جنگل‌ها دارد. ۸۰ درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و وزیر پیشنهادی باید برنامه خود برای مقابله با این وضعیت را اعلام کند.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با علوم نوین کشاورزی آشنایی ندارد

مهرداد ویس کرمی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۳۰ خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با صلاحیت محمدعلی نیکبخت به عنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، اظهار داشت: نیکبخت حداقل به مدت یک سال است که معاون وزیر بوده و سال هاست که در وزارت جهاد کشاورزی مشغول خدمت است. نیکبخت دارای مدرک کارشناسی مدیریت، کارشناسی ارشد اقتصاد کشاورزی و دانشجوی دکتری است.

وی بیان کرد: آیا می‌توان تحصیلات نیکبخت را برای وزارت کشاورزی متناسب ارزیابی کرد؟ آیا از بین این همه نخبگان دانشگاهی کسی پیدا نشده که دولت از میان آنها وزیر جهاد کشاورزی را انتخاب کند؟

نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: عدم آشنایی نیکبخت با علوم نوین کشاورزی و نداشتن ایده، بنده را نسبت به توانایی وی به عنوان یک وزیر خلاق، نوآور و تحول آفرین دچار تردید می‌کند.

ویس کرمی تاکید کرد: اگر بنا بر این است که یک نفر صاحب سبک و مکتب و ایده در کشاورزی نباشد و به عنوان وزیر انتخاب شود و معاون تخصصی به او خط دهد، پس این همه تعلل در معرفی وزیر پیشنهادی چه معنایی دارد؟

وی تصریح کرد: برنامه پیشنهادی برای شیلات و تولید ماهی و سایر آبزیان که دارای ارزش افزوده زیادی است در برنامه وی مشاهده نمی‌شود. تجارب نیکبخت در حیطه اقتصاد کشاورزی و اجرای پروژه‌هاست، اما وزیر جهاد کشاورزی باید بتواند کشتی طوفان زده جهاد کشاورزی را مدیریت و به سرمنزل مقصود برساند.

نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی شد

در نهایت، بعد از صحبت‌های نمایندگان موافق و مخالف و دفاعیات وزیر پیشنهادی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۹۸ رأی موافق، ۴۰ رأی مخالف، ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۸ نماینده حاضر در جلسه به نیکبخت گزینه پیشنهادی تصدی وزارت جهاد کشاورزی اعتماد کردند.

هادی رضایی

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.