کرانه باختری روی خط آتش؛ عملیات جنین چگونه محاسبات ذهنی صهیونیست‌ها را برهم زد؟


رخدادهای اخیر در جنین و پس از آن عملیات منحصر بفرد تیراندازی مبارزان مقاومت در شمال کرانه باختری، در روزهای اخیر صهیونیست‌ها را دچار شوک‌های پیاپی کرده است.

6/21/2023 10:05:41 AM
کد خبر: 11504

به گزارش سارنا به نقل از مهر، روز گذشته در جریان یورش گسترده نظامیان صهیونیست به شهر جنین در شمال کرانه‌باختری که با استفاده از خودروهای زرهی متعدد انجام شد، اتفاقاتی رخ داد که برای صهیونیست‌ها شوک‌آور بود.

در جریان این یورش گسترده نظامیان صهیونیست انتظار داشتند، مطابق حملات خود در سال‌های اخیر علیه کرانه باختری با تیراندازی مبارزان مقاومت فلسطین و یا پرتاب بمب‌های دست‌ساز از سوی آنها روبرو شده و بتوانند با گریز از این تیراندازی‌ها مأموریت خود را با موفقیت به انجام برسانند.

اتفاقی که برای صهیونیست‌ها شوک ایجاد کرد، استفاده مقاومت از بمب‌های کنار جاده‌ای قوی بود که موجب زخمی شدن شماری از نظامیان صهیونیست و از کار افتادن چندین دستگاه خودروی زرهی آنان شد، امری که در گذشته بی‌سابقه بود.

عصر روز سه‌شنبه (یک روز پس از عملیات کمین موفقیت‌آمیز مقاومت در جنین) نیز چندین جوان فلسطینی با نفوذ به شهرک صهیونیست‌نشین «عیلی» در حد فاصل نابلس و رام‌الله در شمال کرانه باختری، صهیونیست‌ها را در عملیاتی منحصر بفرد به گلوله بسته و چهار نفر از آنها را به هلاکت رساندند.

در جنین چه رخ داد؟

منابع فلسطینی اعلام کردند که نظامیان صهیونیست صبح روز دوشنبه به محله‌های الهدف و الجابریات در اطراف اردوگاه جنین یورش برده و مانع رسیدن خودروها و کادر پزشکی به محل درگیری شدند.

تصاویر منتشر شده از این درگیری‌ها نشان می‌دهد که یکی از تک تیراندازهای رژیم صهیونیستی که خود را به بالای منزل یکی از شهروندان فلسطینی در اردوگاه جنین رسانده، زیر بارانی از گلوله‌های نیروهای مقاومت قرار می‌گیرد.

گروه‌های مقاومت در جنین از جمله گردان‌های قدس (شاخه نظامی جهاد اسلامی) و گردان‌های قسام (شاخه نظامی حماس) با صدور بیانیه‌های جداگانه اعلام کردند که در جریان یورش صهیونیست‌ها علاوه بر تیراندازی‌های مرسوم به سیاق گذشته، گشتی‌های ارتش رژیم صهیونیستی را با استفاده از بمب‌های کنار جاده‌ای نیز هدف قرار داده‌اند که طی آن دستکم هفت نظامی صهیونیست زخمی شده و خودروهای زرهی آنها از کار افتاده است.

ضربه سنگین نظامی به ارتش پرادعا

رسانه‌های عبری ضمن شوک‌آور دانستن این رخداد، وقایع رخ داده در جنین را دردناک، استثنایی و بسیار خطرناک توصیف کردند.

امیر بوخبوط تحلیلگر نظامی صهیونیست در این ارتباط عنوان کرد: حمله بعدی به جنین برای نیروهای اسرائیلی کار آسانی نخواهد بود، سوالی که اینجا مطرح است این است که چطور سازمان اطلاعات و نیروهای ارتش اسرائیل از میزان قدرت بمب‌های فلسطینیان اطلاع نداشتند؟

تحلیلگر نظامی پایگاه عبری زبان واللا تاکید کرد که بالگردهای ارتش رژیم صهیونیستی برای نجات نظامیان گیر افتاده در کمین مقاومت در جنین، به سمت هدفی در این منطقه چند موشک شلیک کردند. رخدادی که برای نخستین بار از زمان انتفاضه دوم (قریب به ۲۰ سال پیش) رخ داده است.

عملیات جنین چگونه محاسبات ذهنی صهیونیست‌ها را برهم زد؟

پیش از این سابقه نداشت که بمب‌های کنار جاده‌ای مقاومت فلسطین به خودروهای زرهی ارتش رژیم صهیونیستی آسیب جدی وارد کند و به همین دلیل این رخداد که بیانگر قوی‎‌تر شدن بمب‌های در اختیار گروه‌های مقاومتی در کرانه باختری بوده، رخدادی شوک‌آور برای محافل صهیونیستی بوده است.

در همین رابطه رسانه‌های صهیونیستی رخداد امروز را از ناحیه تسلیحات مورد استفاده از سوی گروه‌های مقاومت فلسطین، رخدادی استثنایی و بی‌سابقه توصیف کردند. این رسانه‌ها این رخداد را پیچیده توصیف کرده‌اند که برای ارتش رژیم صهیونیستی بسیار دردناک هم بوده است.

وبگاه واللا عنوان کرد که ارتش رژیم صهیونیستی پس از زخمی شدن نظامیان در جنین، مجبور شد از بالگرد آپاچی استفاده کند، در شرایطی که مبارزان مقاومت به سوی این بالگرد نیز شلیک می‌کردند و در نهایت این بالگرد با فعال کردن سیستم دفاعی خود توانست ماموریتش را انجام دهد.

این منبع عبری اذعان کرد که این رخداد بیانگر این واقعیت است که ورود به جنین قطعاً در آینده امری ساده و آسان نخواهد بود و سوالی که ایجاد شده این است که چگونه سرویس اطلاعاتی ارتش و یگان عملیاتی آن از تجهیز فلسطینی‌ها با این نوع از بمب‌ها بی‌خبر بوده‌اند.

اور هیلر خبرنگار نظامی کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی این رخداد را «بی‌سابقه، دردناک و بسیار پیچیده» توصیف کرد و گفت: به نظر می‌رسد که بمب استفاده شده توانسته از بدنه مستحکم خودروی زرهی ارتش اسرائیل عبور کرده و به نظامیان درون آن آسیب بزند.

وی افزود: اعزام یک فروند بالگرد آپاچی به حریم هوایی جنین برای انتقال مجروحان، رخدادی است که از زمان انتفاضه دوم تاکنون رخ نداده است.

وی تصریح کرد: نیروهای مسلح فلسطینی نحوه ورود و خروج نظامیان صهیونیست در گذشته را زیر نظر داشتند و بر همان مبنا اقدام به کار گذاشتن بمب در مسیر خودروی زرهی صهیونیستی کردند، این مساله نیز امکان دارد که بمب‌های بیشتری در کار باشد.

منابع عبری همچنین اذعان کردند که نظامیان صهیونیست از دیدن کمین نیروهای مقاومت فلسطین غافلگیر شدند، کمینی که با انفجارهای شدیدی همراه بوده است. نظامیان صهیونیست اعلام کرده‌اند که با گرفتار شدن در این کمین، احساس کرده‌اند در مقابل نیروهای حزب الله در لبنان قرار گرفته‌اند.

رسانه‌های صهیونیستی همچنین اعلام کردند که بمب نخست که در جنین توسط نیروهای مقاومت در مسیر خودروی زرهی نظامیان اشغالگر منفجر شد ۴۰ کیلوگرم وزن داشته که در مقایسه با موارد قبلی بی سابقه بوده است.

وقتی زره‌های پوشالی فرو ریخت!

ارتش رژیم صهیونیستی در جریان یورش اخیر به شهر جنین در شمال کرانه باختری، با عملیات کمین مقاومت فلسطین غافلگیر شد. در این عملیات چندین دستگاه خودروی زرهی ارتش رژیم صهیونیستی موسوم به «ببر» و «یوزپلنگ»، برای نخستین بار در جریان عملیات‌های مقاومتی فلسطینیان از کار افتاد و صهیونیست‌ها مجبور شدن این خودروها را در تصاویری که از سوی محافل صهیونیستی بسیار دردناک توصیف شده با استفاده از خودروهای کشنده سنگین به خارج از جنین منتقل کند.

خودروی زرهی ونتیر که موسوم به یوزپلنگ است از سال ۲۰۲۰ به صورت عملیاتی در جریان یورش‌ها به مناطق مختلف کرانه باختری مورد استفاده ارتش رژیم صهیونیستی قرار گرفته است.

عملیات جنین چگونه محاسبات ذهنی صهیونیست‌ها را برهم زد؟

این خودروی زرهی که بیش از ۱۰ تُن وزن داشته و توانایی حمل ۱۴ نظامی را دارد. هزینه تولید هر دستگاه از این خودروی زرهی بیش از ۲۷۰ هزار دلار (یک میلیون شکل / ‏‬ واحد پول صهیونیستی) است.

خودروی زرهی یوزپلنگ که ساخت آمریکا و توسعه یافته از سوی ارتش رژیم صهیونیستی است به دوربین و تیربار نیز مجهز شده است.

نظامیان صهیونیست همچنین معمولاً در جریان یورش به مناطق مختلف کرانه‌باختری از خودروی زرهی جدیدی موسوم به «ببر» استفاده می‌کنند که از سال ۲۰۲۱ وارد روند عملیاتی شده است.

عملیات جنین چگونه محاسبات ذهنی صهیونیست‌ها را برهم زد؟

این خودروی زرهی ضدگلوله، ۱۴ نظامی را حمل می‌کند و در ابتدای سال ۲۰۲۳ در برابر بمب‌های کنار جاده‌ای مقاوم‌سازی شده بود.

تاکنون سابقه نداشت که مقاومت فلسطین با استفاده از بمب‎‌هایی که در اختیار دارد به این خودرو و نظامیان درون آن، آسیب بزند اما در عملیات کمین امروز مقاومت در جنین که از سوی تحلیلگران صهیونیست بسیار پیچیده و استثنایی توصیف شده، ضمن اینکه از کار افتاد، نظامیان حامل بر آن نیز به شدت زخمی شدند.

تأثیرات راهبردی عملیات جنین

«داوود شهاب» سخنگوی جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ارتباط با عملیات مقاومت در جنین گفت: مقاومت فلسطین نه با حرف بلکه با عمل، به تهدیدات رژیم صهیونیستی در خصوص اجرای یک عملیات نظامی در کرانه باختری واکنش نشان داد.

وی افزود: این واکنش از طریق به کار بردن بمب‌هایی بود که برای نخستین بار استفاده می‌شد. آنچه در اردوگاه جنین رخ داد برای اشغالگران صهیونیست در تمام جوانب، شوکه کننده بود. تمام نشست‌های منطقه‌ای و امنیتی برای پایان دادن به مقاومت فلسطین، شکست خورده است و دشمن صهیونیستی نتوانسته، شعله مقاومت را در کرانه باختری خاموش کند.

شهاب بیان کرد: نظامیان صهیونیست نتوانستند هیچکدام از اهداف از پیش تعیین شده خود را در جریان حمله به اردوگاه جنین محقق کنند. عملیات انفجار یک خودروی زرهی نظامیان صهیونیست توسط نیروهای فلسطینی برای رهبران مقاومت، چیز عجیبی نیست چرا که ما برای این لحظه خود را آماده کرده بودیم.

در همین رابطه، امین حطیط کارشناس و تحلیلگر امور نظامی با اشاره به تحولات شهر جنین و اردوگاه آن و مقاومت قوی علیه یورش نظامیان صهیونیست اعلام کرد که این امر سبب بازنگری و اتخاذ تصمیمات جدید در قبال یورش‌های آتی به شهرهای کرانه باختری خواهد شد.

وی گفت: مقابله جانانه مقاومت سلحشور علیه حمله ناجوانمردانه ارتش اشغالگر به شهر جنین، سبب خواهد شد که اشغالگران قبل از هر حمله جدید هزاران محاسبه کنند به ویژه پس از تلفات سنگینی که امروز صبح متحمل شدند.

حطیط تاکید کرد: دامنه حملات کم خواهد شد و ارتش اشغالگران در آینده بسیار محتاط عمل خواهد کرد. تحولات میدانی در خیابان‌های جنین نشان دهنده اوضاع ناگوار، سرخوردگی، اضمحلال روحی و بیم تلفات مادی و انسانی است. این را ما امروز از رسانه‌های اسرائیلی شاهد بودیم.

حطیط تاکید کرد: با وجود اینکه اشغالگران شمار زیادی از نیروهایش را برای حمله به اردوگاه جنین به کار گرفت اما در تحقق اهداف نظامی خود در جریان یورش کاملاً شکست خورد.

عملیات جنین چگونه محاسبات ذهنی صهیونیست‌ها را برهم زد؟

فرجام کلام

آنچه روز گذشته در جنین رخ داد و البته با عملیات تیراندازی اخیر در شهرک صهیونیست‌نشین عیلی (حدفاصل نابلس و رام‌الله) با هلاکت چهار صهیونیست، تکمیل شد، بیانگر این واقعیت است که کنترل کرانه‌باختری از دست رژیم صهیونیستی به طور کامل خارج شده است.

پیش از این نیز در تحلیل‌های ارائه شده در ارتباط با کرانه‌باختری به این مساله اشاره کرده بودیم که تفاوت عمده کرانه باختری با نوار غزه در این مساله که در کرانه باختری مبارزان مقاومت در فاصله صفر با نظامیان و شهرک‌نشینان صهیونیست قرار دارند و با هر عملیاتی با استفاده از سلاح سنگین و یا حتی سبک می‌توانند تلفاتی جبران‌ناپذیر به صهیونیست‌ها وارد کنند.

این رخدادها محاسبات ذهنی اشغالگران صهیونیست را در ارتباط با تحولات کرانه باختری کاملاً بر هم زده و باعث شده آنها در فکر و اندیشه آغاز عملیات نظامی گسترده در شمال کرانه باختری (متمرکز بر جنین و نابلس) باشند. رخدادی که در صورت وقوع قطعاً مقاومت فلسطین نیز با تمام قوا وارد آن خواهد شد، اینجاست که پیش‌بینی وقایع آینده بسیار سخت خواهد شد، مبارزان مقاومت در عملیات‌های اخیر در کرانه باختری نشان داده‌اند که هیچ هراسی از رویارویی با اشغالگران سرزمین خود ندارند و تا پای جان و آخرین قطره خون می‌جنگند. چه کسی می‌داند شاید نبرد آزادسازی نهایی فلسطین از همین عملیات نظامی صهیونیست‌ها در شمال کرانه باختری، آغاز شود..

محمدعلی تخت رونده

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.