به گزارش سارنا به نقل از تسنیم، خداوند در دنیا موقعیتهایی قرار داده تا انسانها با بهره از فرصتهای آن، به رشد و تزکیه بپردازند؛ چرا که هدف اصلی خلقت انسان، رشد و تزکیه تا قرارگیری در قرب خداوند و محضریت اوست. در این باره رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود «إِنَّ لِرَبِّكُمْ فِی أَیَّامِ دَهْرِكُمْ نَفَحَاتٍ أَلَا فتعرضین [فَتَعَرَّضُوا] لَهَا»؛ یعنی «براى پروردگار شما در دوران عمرتان نسیمهاى رحمتى است، بهوش باشید و خود را در معرض آنها در آورید». البته لازم به ذکر است طبق آیات قرآن و احادیث، این امر با سر سپردگی، قرب و محضریت به آستان مقدس رسول رحمت و نیز اهل بیت وحی حاصل میشود.
از جمله ایامی که موقعیت رشد و تزکیه را برای مؤمنین فراهم میکند، ماه ذیالحجه به ویژه دهۀ اول آن است که در آیات و روایات از این دهه با عنوان ایام معلومات یاد شده است.1 در لسان احادیث، اصل دهه اول عید قربان، پاکیزهترین ایام سال است: «مَا مِنْ أَیامٍ أَزکَی عِندَ الله تعالی وَ لاَ أعظَمَ أجراً مِن [فی] خَیرٍ مِنْ عَشْرَ اْلأضْحَی قِیلَ وَ لاَ الْجِهَادُ فِی سَبِیلِ اللهِ، قَالَ وَ لاَ الْجِهَادُ فِی سَبِیلِ اللهِ إلاَّ رَجُلٌ خَرَجَ بِمَالِهِ وَ بِنَفْسِهِ ثُمَّ لَمْیرْجِعْ مِنْ ذَلِکَ بِشَیءٍ»؛ یعنی پاکترین و پراجرترین روزها نزد خداوند، دهۀ اول «قربان» است. سؤال میشود "آیا جهاد در راه خدا به پایۀ آن میرسد؟" میفرماید: خیر، مگر اینکه شخصی به جان و مالش خارج شود و دیگر برنگردد.»
در این بین سه نکته جلب توجه میکند:
اول اینکه عرفه و عید قربان از قلههای این دهه محسوب میشوند که اولی، انسان را به معرفت میکشاند و دومی، انسان را مقرب درگاه الهی میکند؛ بنابراین معرفت و قرب دو مقولۀ مهم دین است که خداوند آنها را در این دهه قرار داده است.
دوم اینکه، ایامی مخصوص حاجیان بیت الله حرام است و اوج آداب و مناسک در این دهه اتفاق میافتد و در همین دهه پایان مییابد و نشان از فضیلت بالای دهۀ اول دارد.
سوم اینکه رسول خدا صلی الله علیه و آله نفرمود «دهۀ اول ذی الحجه» پاکترین ایام نزد خدا و پر اجرترین است بلکه محوریت را عید قربان قرار داده، فرمود دهۀ اول عید اضحی (قربان): (مِنْ عَشْرَ اْلأضْحَی)
-----------
پاورقی:
امام صادق علیهالسلام در تفسیر این بخش از آیات 203 بقره و 22 حج که خداوند میفرماید «وَ اذْكُرُوا اللَّهَ فی أَیَّامٍ مَعْدُودات؛ و خدا را در روزهایی معین یاد کنید»، فرمود «أَیَّامُ التَّشْرِیقِ الثَّلَاثَةُ وَ الْأَیَّامُ الْمَعْلُومَاتُ الْعَشَرَةُ مِنْ ذِیالْحِجَّة؛ یعنی منظور از ایام معدودات سه روز یازدهم تا سیزدهم و ایام معلومات (حج22) 10 روز اول ذیالحجه است». (تفسیر قمی، ج1، ص71)
نظر بدهید